V České republice roste počet aut zakoupených v bazarech. S koupí ojetého vozu jsou však spojeny mnohé nástrahy, za nimiž stojí nejčastěji snaha prodejců maximalizovat zisky. V sázce jsou nejen finance či bezpečí, hrozit může i zabavení vozidla. Rizikům se však dá vyhnout. dTest připravil pro kupující návod, jak na to.
„Na jedno prodané nové auto v ČR připadá prodej čtyř ojetin. Rostoucí zájem však láká mnoho podnikavců, kteří se různými, často nezákonnými způsoby snaží vydělat na důvěřivých a problematiky neznalých zákaznících,“ vysvětluje vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený.
Nejrozšířenější triky prodejců směřují k umělému zvyšování hodnoty vozu. „Upravený tachometr má přibližně 40 procent nabízených ojetin, rok výroby má zfalšováno asi 20 % vozů,“ upřesňuje Lukáš Zelený a doplňuje: “Objevují se také padělané doklady, které mají napomoci legalizaci a prodeji často nekvalitních vozů odcizených v zahraničí. Majitel koupí takového vozu pak riskuje nejen nákup nekvalitního auta, ale rovněž jeho možné zabavení policií.“ Jednou z dalších nástrah jsou tzv. falešné slevy při financování koupě vozu formou úvěru. Na poplatcích za úvěr zákazník nezřídka zaplatí více, než kolik mu obchodník slevil z ceny vozu.
Možná rizika mnohdy zvyšují již sami kupující při uzavírání kupní smlouvy, když místo jejího důkladného prostudování dají na ústní sliby prodejce. „Většině rizik spojených s koupí ojetého vozu lze předejít, je ovšem třeba, aby kupující nebrali nákup na lehkou váhu a předem se vybavili potřebnými informacemi,“ radí Lukáš Zelený.
Sdružení dTest se této problematice dlouhodobě věnuje a ve spolupráci se společností Cebia připravilo brožuru „Jak na koupi ojetého vozu“, která přehledně shrnuje informace o možných rizicích a nabízí srozumitelný návod, jak postupovat. V tištěné podobě si lze brožuru vyžádat na poradenské lince dTestu 299 149 009, případně je k dispozici v elektronické verzi na www.dtest.cz/ojetina.
Komentáře