Změna v novele zákona o stáčení neznamená, že diagnostické a servisní kabely budou nelegální

, 23 srpna 2018, 10:09

Na našem portálu byla minulý týden prezentována tisková zpráva sdružení SOVA pod názvem „Po nabytí účinnosti zákazu stáčení by měla ČOI zkontrolovat firmy nabízející úpravu tachometrů“. Na článek reagovala firma mtaplus, která uvádí výklad na správnou míru. My tuto reakci nyní uvádíme.

Rozumíme tomu, že sdružení SOVA cílí na nelegální úpravy a úpravce tachometrů. Tomu rozumíme a souhlasíme s tím všichni. Důvodem proč ale reagujeme na tento článek je skutečnost, že existuje spousta firem, včetně naší, které nabízejí různé diagnostické a servisní zařízení, s jejichž pomocí lze provádět různé typy úprav jednotek. Od kódování jednotek, kopírování jednotek, přes spárování jednotek k určitému vozidlu apod.

Mimo jiné ale lze s nimi měnit stav tachometru. Je to jejich jedna nikoli jediná funkce. Dle článku by bylo možno usoudit, že veškerá servisní zařízení jsou mimo zákon, což není pravda. Možnost zneužití je otázkou právní a to i v dalších skutečnostech jako např.  výměna dílu pocházejícího z trestné činnosti, změna stavu počítadla tachometru apod.

Rozbor právníka dané novely s ohledem na úpravy tachometru:

Novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích č.56/2001 Sb. se nijak nedotýká výrobců či prodejců zařízení umožňujících provádět změny počítadla ujeté vzdálenosti.

Novela je poměrně rozsáhlá, nicméně pokud jde o problém stáčení tachometrů, je toto řešeno pouze v jednom paragrafu bod 14 § 36 a to v novém odstavci 4, který stanoví, že změny stavu počítadla ujetých kilometrů se nesmí provádět, s výjimkou opravy nebo výměny počítadla.

Současně stanoví, že o provedení opravy nebo výměny počítadla musí osoba, která tuto opravu nebo výměnu provedla, vystavit protokol a předat ho provozovateli vozidla. Ten je pak povinen předat protokol STK při nejbližší evidenční kontrole (prakticky při nejbližší pravidelné technické kontrole). Protokol musí obsahovat náležitosti stanovené zákonem (§36 odst.4).

Porušení je přestupkem a je přísně sankcionováno pokutou:

  • Nepovolené přetočení – až  500.000 Kč
  • Nevystavení protokolu – až 50.000 Kč
  • Nepředání protokolu STK – až 10.000 Kč.

Související články

Po nabytí účinnosti zákazu stáčení by měla ČOI zkontrolovat firmy nabízející úpravu tachometrů
Po nabytí účinnosti zákazu stáčení by měla ČOI zkontrolovat firmy nabízející úpravu tachometrů

Senát 15. srpna 2018 schválil novelu zákona 56/2001 Sb., která kromě řady jiných změn v oblasti provozu vozidel obsahuje i zákaz stáčení tachometru pod pokutou půl milionu korun. Sdružení SOVA navrhuje, aby okamžitě po jeho nabytí účinnosti ČOI zkontrolovala firmy, které nabízejí úpravu tachometrů.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Pavel K., 23 října 2018, 17:44 2 -1

Potrefená husa se vždycky ozve. Neuvěřitelné...

Odpověď