Společnost Cebia, která dlouhodobě sleduje a analyzuje trh ojetých vozidel, upozorňuje na alarmující nárůst dovozu nekvalitních ojetin do ČR. Od počátku roku 2015 vzrostl počet dovážených ojetých vozidel o 24%. Dovážena jsou převážně stará vozidla, téměř polovina je starší 10 let. Zájemci o dovážené ojetiny většinou bez transparentní historie si neuvědomují zvýšená rizika u těchto vozidel. Na druhé straně vlivem uměle oslabeného kurzu koruny roste prodej kvalitních mladých ojetin z České republiky do evropských zemí. V roce 2015 očekáváme 45% růst vývozu ojetin. Výsledkem těchto trendů je pokračující stárnutí českého vozového parku, což má vliv na ekologii i bezpečnost silničního provozu.
Rizika dovážených ojetých vozidel
Po dlouhodobém poklesu počtu individuálně dovážených ojetých vozidel do ČR došlo od počátku tohoto roku k obratu. V letošním roce skokově vzrostl tento počet o 24% ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. „Znamená to, že čeští motoristé mají letos překvapivě větší zájem o dovážené ojetiny, a to i přes značná rizika s nimi spojená a přes jejich zdražení. Lidé si neuvědomují rizika spojená s ojetými vozy. Například to, že by mohl být dovezený vůz stočený, je o 50% vyšší než u tuzemských ojetin. Naopak se mylně domnívají, že výběrem vozidla ze zahraničí se stočeným vozidlům vyhnou. Ve skutečnosti se do ČR často účelově dovážejí vozidla s nezjistitelnou historií,“ komentoval aktuální trend Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia. Právě Cebia provedla před nedávnem analýzu vybraného vzorku dovážených vozů a zjistila, že přes 60% z nich mělo při prodeji v ČR stočený tachometr. Průměrně byly vozy stočeny o 82 tisíc kilometrů, rekordně o 192 tisíc kilometrů. Vozidlo s takto stočeným tachometrem je pak zhruba o 50 až 100 tisíc korun dražší. Nejčastěji jsou stáčeny vozy nejprodávanějších značek Škoda, Ford a Volkswagen a vozy luxusních značek BMW, Audi a Mercedes.
Nejde však jen o často diskutovaný fenomén stáčení, ale také třeba o riziko neznámého původu a předělání identifikátorů vozidla. Takto jsou v tuzemsku často legalizována vozidla odcizená v zahraničí. Policejní akce „Čistka“ dosud zajistila přes 500 vozidel. Způsobená škoda byla vyčíslena na cca 200 milionů Kč, trestně stíháno je zatím 180 osob. Akce byla v červenci 2012 pozastavena pro naprosté zahlcení příslušných útvarů kriminální policie a tato čísla tudíž nejsou konečná.
Navíc u dovážených ojetin hrozí ve zvýšené míře i další rizika, jako je omlazení vozidla, neodvedené DPH nebo falešné servisní knihy, resp. falešné záznamy většinou neexistujících servisů.
Zdražení dovážených ojetých vozidel
Vlivem oslabení koruny o zhruba 2 Kč jsou dovážené ojetiny dražší. Při srovnání 800 ojetých vozidel nabízených na zahraničním portálu Mobile.de a českém portálu Sauto.cz je průměrná cena srovnatelných vozů o 44 tisíc korun vyšší v zahraničí. Dovážené auto dále zdražují dovozní a registrační poplatky, které dosahují až 16 tisíc korun.
Růst počtu vyvážených ojetých vozidel z ČR
Regulací kurzu koruny vůči euru podporuje ČNB růst vývozu ojetin. Jejich počet v oblasti vývozu z ČR vloni vzrostl o 25% a letos očekáváme dokonce 45% růst. Na problematiku spojenou s aktuální situací na exportním trhu jsme se zeptali jednoho z největších autorizovaných dealerů. „V Autosalonu Klokočka jsme zaznamenali zvýšený zájem zákazníků ze zahraničí, ale naším prioritním a dlouhodobým cílem jsou spokojení zákazníci v České republice. Snažíme se neustále rozšiřovat portfolio služeb, které zatraktivňuje naši nabídku tuzemským zákazníkům,“ doplňuje Karel Kadeřávek, vedoucí prodeje ojetých vozů Autosalonu Klokočka.
Doporučení
„Obecně doporučuji raději zaplatit vyšší cenu za kvalitnější ojetinu z tuzemska s dostupnou a průhlednou historií. Kupní cena je totiž daleko nižší položka než následné provozní výdaje za vozidlo, které u nekvalitní ojetiny výrazně rostou. Určitě se najdou i kvalitní individuálně dovážené vozy, ale je potřeba vybrat takové vozidlo, které má dobře doloženou historii,“ doporučuje Martin Pajer.
Komentáře