Společnost Cebia provedla v období srpna až října průzkum mezi zákazníky, kteří si kupovali ojetý vůz. Průzkum byl zaměřen na nákupní chování, povědomí o hrozících rizicích a na hlavní body zájmu zákazníků. Průzkum proběhl formou hloubkových osobních rozhovorů na množině 228 respondentů. Zároveň byla provedena analýza chování 10.257 uživatelů systému AUTOTRACER. Cebia tak mimo jiné zjistila, že lidé se při koupi ojetiny nejvíc zajímají o servisní historii, záznamy stavů tachometru a škodní události. Tyto informace potvrzují v praxi i dotázaní prodejci ojetých vozidel.
Společnost Cebia požádala o sdělení praktických zkušeností několik autobazarů různé velikosti a zaměření a také spolupracující společnost Autotým.
„Ročně v regionu střední Evropy prodáme kolem 65.000 vozů. Naše call centrum za stejnou dobu vyřídí přes tři miliony telefonátů zájemců o koupi. Za posledních 20 let jsme obsloužili 1,6 milionu prodávajících a kupujících. Vedeme si podrobné statistiky obav zákazníků, a mezi nimi je stáčení kilometrů dlouhodobě na prvním místě, kde těsně soupeří s dotazy na technický stav automobilu. Odcizení nebo leasing vozu jsou zcela na okraji zájmu, protože lidé vědí, že takové vozy seriózní prodejce v nabídce mít nemůže, a jejich prověření provádí automaticky,“ uvedl provozní ředitel AAA AUTO Petr Vaněček.
„Sledujeme zajímavou změnu v trendu zákaznických preferenci tykajících informaci o ojetém vozidle. Zatímco ještě před rokem se zákaznici orientovali hlavně podle poctu ujetých kilometru, dnes je zajímá především reálný technický stav vozu a jeho právní čistota. Tedy zda není například v exekuci nebo v zástavě u nějaké finanční instituce,“ říká své zkušenosti Filip Kučera, ředitel marketingu společnosti AutoESA.
„Na prvním místě je i u našich klientů zájem o servisní historii a na druhém kilometrový průběh spolu s historií škod. Zde si netroufám označit jasně pozici 2 a 3. Osobně bych řekl, že je to tak půl na půl,“ vyjádřil svůj názor Radovan Djelmo, ředitel autobazaru DAVOCAR.
"Chuť českých zákazníků hledat pravdu se každoročně zvětšuje. Bohužel jim zatím chybí vůle pravdu dosledovat. Ať už jde o najeté km, technický stav nebo právní čistotu. Přitom pár set korun a trocha času může mnohdy ušetřit roky trápení se špatně vybraným vozem," říká Michal Tomaštík, vedoucí autobazaru D1 CARS.
„Společnost Autotým poskytuje poradenství při nákupu ojetých vozů a z výzkumů, které v této oblasti provádíme, vyplývá, že lidi při výběru ojetého vozu nejvíce zajímá jeho skutečný technický stav,“ reaguje na chování zákazníků společnosti Autotým s.r.o. její výkonná ředitelka Jarmila Kowolowská.
Komentáře