Kdy koupit ojeté vozidlo? Jak staré a jak ojeté? Jak drahé? Jak udržované?
Všechny tyto otázky lze nahradit jednou:
Jaké budou provozní náklady vozidla po jeho koupi? Nebo jinak:
Kolik zaplatím za ujetý kilometr a to včetně všech oprav a výdajů za údržbu, za pneumatiky, naftu či benzin, pojistky a ztrátu jeho hodnoty – poklesu ceny.
Stanovení ceny za budoucí najetý kilometr je velmi komplikovaným výpočtem s řadou parametrů. Hodnota parametrů se navíc mění se stářím vozu a jeho opotřebením – najetými kilometry a potřebou oprav.
V prvních 5. letech jsou rozhodujícím nákladem odpisy z kupní ceny vozu. Prostě nejvíc se ztrácí na poklesu hodnoty vozidla. Za prvních 5 let klesá hodnota vozidla na ca 50% i méně.
Auto má najeto v té době běžně přes 100.000 km a poloviční cenu. U vozidla za 600.000 Kč to znamená odpis na najetý kilometr 3,00 Kč! Na vozidle se v této době v podstatě nic neopravuje, jen běžná údržba.
V období mezi 100.000 km do 150.000 km jsou odpisy výrazně nižší, ale začínají se více projevovat náklady na údržbu. Přesto jsou náklady na ujetý kilometr v této době zcela nejnižší, ale to je pouze klid před bouří.
V období 150.000 až 220.000 km zcela dominují náklady na střední a větší opravy, bez kterých vozidlo nemůže dále jezdit. Jedná se o opravy spojky, rozvodů, tlumení, náprav, ložisek kol, řízení, hřídelí a některých částí motorů – vstřikovačů, turbodmychadla, filtrů částic a katalyzátorů s výfuky.
Celková hodnota uvedených oprav běžně převyšuje zůstatkovou cenu vozidla, někdy i násobně! Koupě vozidla v tomto období – před středními opravami je tedy zcela nejhorším rozhodnutím. Proto je nutné si náklady na opravy velmi dobře spočítat.
Po těchto velkých opravách se náklady na údržbu a opravy opět snižují, ale dochází více k náhodným a neočekávaným poruchám některých dílů a skupin. Jejich cena je závislá více na konkrétním modelu a jeho slabých místech a způsobu zacházení s vozidlem v minulosti, než na běžné životnosti dílů. Odpisy ceny vozu jsou v tomto období již velmi malé a podružné.
Do nákladů na ujetý kilometr se musí ale započítat i spotřeba, pneumatiky a povinné pojištění.
Tyto parametry se s časem a najetými kilometry příliš nemění, jsou víceméně konstantní. Musíme je však k výše uvedeným připočítat.
Jak ale určit výše uvedené pro konkrétní vozidlo, jak vyhodnotit jeho skutečný stav a vyčíslit kolik to bude stát?
Využijte výpočtu provozních nákladů automobilu JiTiS TCO. Obdržíte přehled budoucích nákladů na provoz a opravy vozu, včetně vyčíslení zanedbané údržby – co již mělo být na autě opraveno. Uvidíte, kdy vás co čeká za výdaje.
To vše vám v jednom přehledu spočítá JiTiS – kalkulátor provozních nákladů osobního automobilu.
Komentáře