Proč je důležitý nezávislý trh

, 5. září 2011, 0:00

Automobilový trh se dělí na dva segmenty – nezávislý (Independent Aftermarket – IAM) a automobilových koncernů (Vehicle Manufacturers – VM). Tyto segmenty jsou spolu úzce propojeny, přesto v rámci prodeje náhradních dílů jsou velkými konkurenty.

Automobilové koncerny, které se opírají o svou monopolní pozici na trhu, mohou způsobit situaci, že nezávislé firmy (především nezávislé servisy) nebudou mít možnost provádět většinu oprav. To znamená, že milióny řidičů v České republice nebudou mít právo výběru, kde a jaké budou moci použít díly, při opravě svého vlastního automobilu.

Je třeba zdůraznit, že automobilové koncerny využívají technologie vypracované díky nezávislým výrobcům dílů. Právě nezávislí výrobci, kteří si navzájem konkurují, investují 8 až 10% svým příjmů do projektů a rozvoje nových technologií. Právě oni jsou bezprostředními autory změn a nových postupů v motoristické branži.

Jedním z příkladů je firma Bosch, která zhruba co hodinu patentuje nový vynález. Právě tímto způsobem nezávislí výrobci tvoří opravdové know-how, nabízejíc nová řešení automobilovým koncernům. Jako příklad můžeme uvést celé brzdové systémy firmy TRW, ATE nebo Bendix, díly zavěšení, systémy ABS/ESP, xenonové reflektory a mnoho, mnoho dalších.

Cílem našeho zamyšlení je ukázat, že nezávislý trh má podstatný podíl na našem hospodářství, stejně jako automobilové koncerny. Během hospodářské krize (doufejme, že nová není před námi) však probíhala diskuze jen o pomoci automobilovým koncernům formou šrotovného. I nezávislý trh potřebuje svou podporu. A tu nejsnáze získá tím, že zákazník bude znát svá práva a nepřijme to, co mu bude diktováno, ale bude mít právo výběru dílů i svého servisu.

Česká republika je známa jako velmoc ve výrobě automobilů, ale už méně jako výrobce dílů, jak pro automobilové koncerny, tak pro nezávislý trh.

Mějme proto na paměti, že bez nezávislého trhu by žádné nové auto nesjelo z výrobních linek, ale také berme s pokorou, že pokud nebudou nové vozy, nebude následně ani trh nezávislý.

Redakce MotoFocus.eu

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!