Křišťálovou kouli nebrat: Jaký byl rok 2016?

, 19. prosince 2016, 11:47

V dnešním článku provede náš spolupracovník Josef Förster pravidelné shrnutí nejvýznamnějších událostí roku 2016. Podle obsahu rekapitulace roku by se spíše měl článek jmenovat Něco jako zázrak, ale držme se ustáleného názvu.

Před branami… žádní lidé
Cynicky bych zopakoval „nejsou a Nebudou“! Důvodů je povícero. Odchody do důchodů. Odchody do jiných průmyslových oblastí. Tady poděkujme státu za investiční pobídky montovnám, které pak za mzdových a sociálních podmínek, kterým nemůžete konkurovat, vysávají vaše pracovníky ze servisů. Avšak hlavní důvod nedostatků pracovníků je, že nepřichází Žádní absolventi z učňovských oborů.

Tady bych chtěl poděkovat redakci AE za sérii článků na téma Jaké je naše učňovské školství? Po pečlivém přečtení příspěvků několika ředitelů českých učilišť, jsem si naplno uvědomil následující rčení. Jaký je rozdíl mezi optimistou a pesimistou? Žádný. Jen pesimista má více informací. Pokud jste četli články spolu se mnou, pak vás vítám v klubu pesimistů. Shrnu zmíněné články do jedné věty. Noví vyučenci nejsou a nebudou! Skoro by se chtěla položit kacířská otázka. Proč tedy ještě taková učiliště existují?

Zpátky před brány vašich servisů. Billboardy podél cest hledající pracovníky do vašich servisů se nově objevují přímo před branami vašich konkurentů. Tady můžete být zatím v klidu, pokud už takový billboard nestojí právě před pomyslnou branou vašeho servisu nebo dealerství. Dále tady máme nefalšované přeplácení mechaniků při přetahování novým zaměstnavatelem. Dnes žádná výjimka, příští rok zcela běžná věc. Vynikající zpráva pro pracovníky. Nedobrá zpráva pro zaměstnavatele.

Výše průměrné mzdy v ČR

Zdroj: MPSV 12/2016

Na českém trhu podle Hospodářské komory chybí aktuálně 140.000 kvalifikovaných pracovníků. Mimochodem na pracovních úřadech je 400 tis. lidí. Nebojme se říct pracovníků.

Hodinová sazba
Hodinová sazba mechanické práce našich servisů je druhou největší současnou slabinou. Tam kde pracují podle normočasů a s doporučenými cenami dílů, je hodinová sazba pod 550 Kč likvidační. Podle mě. Kdo z vás však takovou hodinovou sazbu má? Drtivá většina nezávislého sektoru o takové výši sní. Autorizované servisy se k ní zase nezadržitelně přibližují. Tím, že poskytují slevy. Kombinace nízké hodinové sazby, která je navíc ještě snižována o slevy poskytované zákazníkům, vás připravuje o jeden z rozhodujících příjmů. Udělali jste si někdy analýzu, kolik je vaše skutečná průměrná hodinová sazba? Třeba by vám (analýza) otevřela oči a okamžitě byste ji zdražili. Přestože jsem vaši analýzu neviděl, vím, jak by dopadla. Propadáte se rok od roku níže a níže a níže.  Zejména pokud jste součástí nějakého servisního konceptu, servisujete vozidla velkých zákazníků, či opravujete vozy po dopravních nehodách pro pojišťovny. Jen připomínám, že náklady rostou a rostou. Navíc od 1.3. 2017 přijde EET. Kdo umíte číst mezi řádky, pročtěte pozorně text v rámečku.

Pojištění motorových vozidel v případě pojištění motorových vozidel je situace stále pozitivní spíše opticky než reálně. U pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, jehož předepsané pojistné narostlo o 2,2 % na 20,5 mld. Kč, je zlepšení podmíněno především samotným růstem počtu pojištěných vozidel (meziročně o 3 %), zatímco průměrné pojistné se stále zásadně nemění. To dokresluje ještě více vypovídající kombinovaný škodní poměr, který v roce 2015 dosahuje hodnoty 110 %. Lepší výsledky zaznamenalo havarijní pojištění, které v předepsaném pojistném posílilo o 6,2 % na 15,2 mld. Kč. I zde je růst podpořen zvyšujícím se počtem pojištěných vozidel, ale ve srovnání s povinným ručením je dynamika růstu výraznější.   

Z konference České asociace pojistitelů 23. 11. 2016

Tak pokud jste se dostali ve čtení až do tohoto místa, pak vězte, že vás čeká to nejdůležitější. Odpověď na otázku: Co se stane, až zdražíte? Nic se nestane. Jen vyděláte. Kolik? To záleží na vás. Níže naleznete inspirativní tabulku. V její první části naleznete, kolik takový průměrný český mechanik prodá hodin při očekávané 80 % produktivitě. Denně, měsíčně a ročně a v druhé části se dočtete, o kolik vám narostou tržby za 1 rok, pokud hodinovou sazbu Zdražíte.

Netřeba mi speciálně děkovat. Psát mi či přímo volat. Postačí, když hodinové sazby co nejdříve upravíte. Vím, že už jsem to dnes zmiňoval, ale mějte na paměti, že od 1.3. 2016 je zde EET.

Pokrok nezastavíš
To, co se událo za poslední roky ve vývoji aut je neuvěřitelné. Auta se učí sama řídit. Umí už sama zaparkovat. Jezdí na elektrické články. Hlídají únavu řidiče. Mají noční vidění. Odesílají údaje o svém technickém stavu a brzy budou standardně vybavena, pokud už tak nejsou, zařízením přivolávajícím posádce záchranný systém k dopravní nehodě (eCall). Ve vyšší střední třídě je dnes neméně než 3 km kabeláže o hmotnosti 60 kg. Pokrok nezastavíš. Opravy takových vozidel jsou jen pro proškolené, technologicky vybavené servisy. Jste i vy připraveni? Nejste. Většina z vás žije v tom minulém světě a vydatně vám zatím (Zatím) pomáhá stáří českého vozového parku. Kde jsme už dohnali a předehnali Rumunsko. Pozitivní je současná snaha distributorů organizovat pro vás atraktivní školící plány, které vás připravují na nástup nových technologií. Neméně pozitivní je i snaha importérů, kteří v rámci projektů spolupráce s nezávislými servisy nabízejí i technickou podporu a přístup do svých školících středisek. Nejen to. Umožňují i plný přístup ke svým technickým informacím. Jaká je však realita? Mizivé množství z vás, nezávislých opravců, této technické podpory využívá. Jsou to spíše jednotlivci z vašich řad. Desítky jednotlivců. Tady se ukazuje ve své nahotě evropský úřední šiml, který zavedením Blokové výjimky očekával masivní využívání všech technologických vymožeností autorizovaných sektoru ze strany nezávislého opravárenského sektoru. Ku prospěchu zvýšení konkurenčního prostředí. Ku prospěchu zákazníků.

Pomyslné technologické, infomační dveře jsou dokořán otevřeny a za nimi téměř nikdo. Nikdo z vás nezávislých opravců. Kde udělali soudruzi z Bruselu asi chybu?

„Pomyslné technologické, infomační dveře jsou nezávislým opravcům otevřeny dokořán a za nimi nikdo. Kde udělali soudruzi z Bruselu asi chybu?“

Nezávislí distributoři vs. Importéři
S předchozí kapitolou souvisí i tento pohled, chcete-li srovnání. Tentokrát tržeb. V roce 2015 vykázali nezávislí distributoři obrat/tržbu 13 mld. Kč. Za stejné období pak importéři obrat v originálních dílech 10 mld. Kč. Potud vše nasvědčuje ve prospěch neautorizovaného sektoru. Co se týče obratu v prodaných dílech ano, ale ne v produktivitě jednotlivých servisů. Na českém trhu je v současnosti 6.400 nezávislých servisů a 1.800 autorizovaných servisů (zdroj Motofocus.eu). Pokud přepočítáte celkové tržby jednotlivých sektorů na jeden servis, dostanete se k následujícím číslům.

Už slyším škarohlídy. V těch tržbách nezávislých distributorů jsou i nákladní vozy, garážová technika a jiné. Autorizované servisy mají přeci více mechaniků. Pleteš jablka s hruškami. A kdo ví, co ještě byste mi mohli vytknout. Já však chci upozornit na zásadní rozdíl mezi tím, že autorizované servisy jsou schopny tržit několikrát více než nezávislé servisy. Nic více, nic míň. A otázka pro vás zní „proč tomu asi tak je“?

Český statistický úřad
ČSÚ uvádí měsíční vývoj tržeb v opravách a údržbě motorových vozidel očištěnou o roční inflaci. Je to zajímavá statistika, protože je dlouhodobá a taky téměř jediná, kterou si o tom našem/vašem podnikání můžete přečíst z „otevřeného“ zdroje. Tak co nám tento statistický zdroj letos uvádí:

Jak sami vidíte, rostete. Nemálo. Co by za to jiný dal. Vaše servisy jsou plné. Zákazníci čekají v pomyslné frontě na vaše služby. Běžně 2-3 týdny. Na opravu po dopravní nehodě totožné čekání, ale v měsících a tím se dostáváme k závěru mého článku. Jaký byl ten váš rok 2016? Dobrý. Jednoznačně. Přes všechny personální, technické a generační problémy, jednoznačně dobrý.  Něco jako zázrak.

Závěr
Nezapomeňte za ten zázrak poděkovat! Svým blízkým, že s vámi měli i letos svatou trpělivost. Svým spolupracovníkům, že i letos pomáhali roztáčet pomyslná kola vašeho podnikání a taky nezapomeňte na sebe. Někteří z vás již podnikají dvacet pět a více let a práce v této náročné oblasti vás neomrzela.

Pevné zdraví a hodně pracovních úspěchů v tom příštím roce vám přeje Josef Förster

Související články

Křišťálovou kouli nebrat: Hledáme Barmana  – značka Vyučený mechanik aneb nejsou lidi
Křišťálovou kouli nebrat: Hledáme Barmana – značka Vyučený mechanik aneb nejsou lidi

Ve svém posledním článku Před branami náš spolupracovník Josef Förster popisoval, jak těžké je sehnat zaměstnance. Co se od té doby změnilo, že se k tématu zaměstnanců opět vrací? Všechno.

Křišťálovou kouli nebrat – Nebrat!!!
Křišťálovou kouli nebrat – Nebrat!!!

Přestože se po nějakou dobu odmlčel, je i nadále Josef Förster našim přispěvatelem, který se čas od času připomíná svými glosami k aktuální situaci v tom našem automobilovém rybníčku. Ne jinak tomu bude i v dnešním článku o statistických datech. Ač to podle českých médií vypadá, že nám ekonomika dynamicky roste, mnozí z vás dnes na […]

Křišťálovou kouli nebrat – Konec dědiců v Čechách, aneb generační výměna
Křišťálovou kouli nebrat – Konec dědiců v Čechách, aneb generační výměna

Dnes bych se chtěl věnovat tématu, které teď provází část dealerství, chcete-li koncesí. V mnohých firmách se teď otcové zakladatelé zamýšlejí nad tím jak dál se svými firmami. Společnosti jsou vybudovány, pobočky rozmístěny, úvěry splaceny a nic nenasvědčuje tomu, že by otcové zakladatelé mohli být rozladěni. Ale jsou. Na některých už je to i vidět. […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Anonym, 20. prosince 2016, 8:49 0 0

Trefný článek. Přesně vystihuje to, co by se v příštím roce mělo stát. Nezávislé autoservisy by měli sebrat odvahu a navýšit cenu za hodinovou práci. To je jediná cesta jak udržet jejich podnikání. To znamená investovat do moderního vybavení, které současné vozy vyžadují a zároveň generovat zisk i při dodržování platné legislativy a bez ovlivňování účetnictví. K tomu jim přeji mnoho odvahy a hodně štěstí v roce 2017!

Odpověď

Anonym, 20. prosince 2016, 17:25 0 0

Jo nic se nestane. Malý servis na vesnici možná příští rok nic nepocítí, příští snad taky, ale ten další už tu asi nebude. Pokud se nad sebou nezamyslí. A ty pravidla se změní i tam. Klasický pohled velké části servisů. Nic mě kolem nezajímá, klapky na očím, protože mám práce dost. Ale pak se najednou začnou ptát, kde jsou ti zákazníci.

Odpověď

Anonym, 20. prosince 2016, 17:07 0 0

No zaplať pámbu! Pohoda vánoc je zachráněná. Já už měl obavy, že letos tady nebude tradičně nablito! Příští rok se totiž nestane vůbec nic převratného. Zrovna tak jako se nestalo letos. A statistiky, prognózy a tabulky? V malém servisu na vesnici s tím můžeš krmit uši tak akorát psovi. Tam totiž fungují úplně, ale úplně jiná pravidla. A za odvahu si chleba nekoupíš!

Odpověď