Budoucnost neznačkových autoservisů – Opravy jsou předražené

, 14. května 2012, 0:00

Další díl našeho malého seriálu o budoucnosti neznačkových servisů.Téma číslo 2. Opravy jsou předražené

V naší činnosti při údržbě a opravách automobilů se neskutečně a nehorázně plýtvá, zejména penězi zákazníků – majitelů aut.

Vím, že výše uvedené tvrzení vzbudí v mnohých odmítavou reakci, ale dovolte mi to ukázat na odvinutí běžné zakázky, kterých se denně provádí v neznačkových servisech tisíce.

Majitel vozu si většinou domluví přistavení na opravu předem s tím, že počítá s převzetím vozu po servisu ještě týž den. To je dnes běžný standard, když se nejedná o opravu velkého rozsahu.

Vozidlo po přistavení prohlédnete a určíte díly, které budou na opravu potřeba. Někdy jich i část objednáte předem, zejména těch na běžnou inspekci. Pak si díly vyberete z nabídky Vašeho dodavatele, většinou více dodavatelů buďto telefonem nebo přes elektronickou objednávku. Potom se rozjíždí dodávka: Objednávka – Sklad – Expedice – Dovoz do servisu – Předání dílů. A to se opakuje mnohokrát za den na tisících zakázkách. V České republice je tento systém doveden až do absurdních situací, kdy je běžná autoopravna zavážena několikrát denně, několika dodavateli. Kdy na jednu zakázku – běžnou inspekci, jsou objednány díly od třech dodavatelů, protože přece zadní destičky jsou tam levnější o 50 korun, a olej zase jinde! Nebo jsou díly objednány u více dodavatelů a ten, kdo přijede první, vyhrál. Všichni distributoři dílů tento servis nabízí, závoz vícekrát denně je přece také standardem! Zákazník chce auto odvézt ještě dnes!

Je třeba si položit otázku, co to všechno stojí? Závoz každého servisu několikrát denně, od několika dodavatelů. Ale to není ještě ta hlavní cenová přirážka!

Daleko závažnější je skutečnost, že na zavážení každého servisu v Česku vícekrát denně je třeba mít vytvořeny sítě skladů a poboček, které k Vám požadovaný díl dodají v čase jedné až dvou hodin. Kolik zboží proto musí být uskladněno po celém státě? Téměř v každém okresním městě jsou sklady všech hlavních distributorů, často na jedné ulici vedle sebe. Ve skladech distributorů od centrály až po nejmenší pobočky leží díly za miliardy korun. K tomu je třeba zaplatit nejen vlastní zboží, ale i skladovací plochy a skladníky a dopravní prostředky na závoz a další doprovodné náklady tohoto systému.

Situace, kdy je celá republika jedním obrovským skladištěm náhradních dílů na všechny značky, všech modelových řad, v několika kvalitativních a cenových úrovních u mnoha distributorů a obchodníků, je nadále neúnosná. Zvyšující se počet modelů a tím i spektra náhradních dílů vyžaduje neustálé navyšování objemů skladů a zvyšování četnosti denních závozů a to vše musí nakonec zaplatit majitel vozu v ceně dílu. To je také důvod, proč se i neoriginální díly dostávají s cenou na úroveň originálu a proč je situace neznačkového sektoru vůči značkovému stále horší.

A tak expresní přirážka výrazně zdražuje náhradní díly! Výrazně prodražuje cenu opravy, a navíc jsou to peníze a tržby, ze kterých Vy ani distributor nic nemáte!

To jsou prostě vyhozené peníze, vytažené z peněženky zákazníka – majitele vozu. A ten šetří stále více. A zjišťuje, kde je díly možno koupit levněji. Znáte to: Na internetu jsem to našel za polovinu, nebo ještě levněji. To mě tedy pěkně okrádáte! To už i originál je levnější! A nám dochází argumentace. Neřekneme mu, že díl mu přijde poštou za týden, že jej musí dobře vybrat, že k tomu zaplatí ještě poštovné, že u vás to má všechno v ceně, a že ani vy to tak levně nekoupíte!

Předražením dílů jsme si viní sami, nejsme totiž schopni nabídnout alternativu bez výše zmíněných expresních přirážek, obsahují jej totiž všechny díly bez rozdílů, i když si je objednáte třeba týden předem! Protože to žádný z distributorů neumí. Musel by nejprve přestavět celý distribuční systém skladů, poboček, závozů atd.

Přesně proti tomuto plýtvání je postaven systém zavážení značkových servisů. Jedenkrát za den, ale při velkých objednávkách na týden, nebo i měsíc, další sleva na dílech. Když díl na opravu ve značkovém servisu není, tak je vůz opraven až další den, nebo i déle s dovozem dílu ze zahraničí. Značkové síti tak stačí jeden centrální sklad na republiku, nebo dokonce na celý region s více státy! Žádné pobočky, žádné sklady, žádné náklady na stovky dodávek a tisíce obchodníků, skladníků a závozníků. A žádný velký výběr dílů, jen originál, jeden díl na dané vozidlo.

Razantní redukce skladů a závozů a tím snížení ceny dílů se stává nezbytností, vynucenou trhem a zároveň podmínkou další existence neznačkového sektoru!

Bude to ale stačit v bitvě o zákazníka? Bude to stačit v bitvě o práci a existenci neznačkového servisu? Nebo budeme muset připravit celou strategii, která zvýší konkurenceschopnost neznačkového sektoru motoristických služeb?

Na to budeme hledat odpovědi v dalších pokračováních tohoto seriálu článků Budoucnost neznačkových servisů – je vůbec nějaká?

 

autor:
Zdeněk Svoboda
autoAkademie

Úvod

Téma číslo 1.
Nebude co dělat!

Téma číslo 2.
Opravy jsou předražené!

Téma číslo 3.
Jsme neproduktivní!

Téma číslo 4.
Používáme nevhodné díly!

Téma číslo 5.
Úroveň zákaznických služeb neodpovídá potřebám a očekávání zákazníků!

Téma číslo 6.
Neumíme se bránit! Neznáme konkurenci, jak pracuje a jakou má strategii na trhu!

Téma číslo 7.
Jak přežít?! Jak zachovat neznačkový autoservis?

 

Související články

Budoucnost neznačkových autoservisů – je vůbec nějaká?
Budoucnost neznačkových autoservisů – je vůbec nějaká?

Vážení čtenáři, přinášíme Vám zajímavé téma o budoucnosti neznačkových autoservisů, které zpracoval pan Zdeněk Svoboda (autoAkademie, Svoboda & Partner) do sedmi témat. Dnes Vás čeká úvod a v následujících týdnech jednotlivá témata. "Vážení čtenáři, chtěl bych se s Vámi podělit o své zkušenosti nasbírané za desítky let v oblasti automobilového průmyslu a motoristických služeb u […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Anonym, 15. května 2012, 0:00 0 0

nedokonalý systém Mototechny(nexistence internet-sítě,nedostupnost většího rozsahu efektivní evidence a pohybu zboží a jeho rozsahu,ale vysoká profesionalita zaměstnanců prodejní a servisní sítě) je dnes NEDOKONALE řešen spoluvlastnictvím fy.ELIT a AUTOKELLY.URČITĚ DOJDE K DALŠÍM KROKŮM.Bylo by však cílově i se věnovat výuce budoucích pracovníků v tomto oboru pro opravy a prodej autodílů.
- lipe

Odpověď

Anonym, 15. května 2012, 0:00 0 0

Skvělý článek pane Svobodo! Přesně vystihující dnešní stav a úroveň v automobilové branži.
- jirka

Odpověď

Anonym, 15. května 2012, 0:00 0 0

Pane Svobodo, při vší úctě a že si Vaší práce z minulosti cením, Váš článek je "guláš" nesouvisejících příčin a následků. Konkurenční prostředí zlepšování a zrychlování služeb prostě přináší. A že by při vysoké konkurenci bylo něco zybtečně drahé... Systém dodávek dílů je velice efektivní a jednotlivé firmy jej mají doveden téměř k dokonalosti. Neskladuje se všude všechno, ale podle prodejnosti dílů a regionů. Navíc většina firem používá chytrou logistiku a sklady "točí" 6-8x ročně, bez ohledu na to, kde který díl leží, jestli na centrále nebo na pobočce. Takže při objemu celého aftermarketu se v zásobách dílů na českém území nachází díly za maximálně 1,5 miliardy Kč a ne mnoho miliard.To, že nezávislý servis je tím slabým článkem, že neumí jednat se zákazníkem, dostatečně jej informovat a udržet si ho. To je věc druhá.

Pak, při nedostatku práce, "vymýšlí" kde by co koupil levněji a komu by co nejdráže prodal svůj obrat, kde by dostal co nejvíce dárků...

Ale nesuďme celý obor podle neúspěšných dodavatelů, kteří na vysoký standard dodávek a skladování "nemají" ať už prostředky, nebo, hlavně, lidi. Dodavatelů. kteří svůj vysoký kredit z minulosti "promrhali" špatným vedením a krachem. Povstat z popela není jednoduché, zvlášť když do nové firmy přejde část z těch, kteří tu starou přivedli ke krachu. A to nemluvím o praktikách těch "nových" lidí. Také nesuďme celý obor podle těch nejslabších servisů.

A nazývat systém originálních autoservisů a výrobců aut za správný.... To už je přitažené za vlasy úplně. Proč by měl zákazník čekat na opravu do druhého dne, nebo týden? Při vyšší ceně? Toto jim umožňuje jen stále udržovaný monopol na část činností, byť značně narušený Blokovou Výjimkou.

Běžný, slušný nezávislý servis je vždy levnější a rychlejší než autorizovaný. Má kratší lhůty a vychází svému zákazníkovi vstříc. Má maximálně 2-3 dodavatele, kteří mu dodají co potřebuje 1-2x denně. O své dodavatele se může opřít nejen při dodávkách dílů, ale i v oblasti techických informací, školení a další pomoci. Kvalita celého oboru se nyní odvíjí od kvality jednotlivých servisů. Tam je třeba se "napřít". Systém dodávek dílů pracuje dlouhodobě ve vysoce konkurenčním prostředí a pracuje dobře. Kritizovat jeho pružnost a rychlost a dostupnost jím nabízeného zboží je jako kritizovat pekaře za to, že pečou čerstvé pečivo a nepočkají, až se sní to staré... Ale to už lehce zavání starými "dobrými" časy plánování... A to určitě není správná cesta. A pokud na to některý dodavatel dílů nemá, ať se věnuje něčemu jinému.
- mh

Odpověď

Anonym, 15. května 2012, 0:00 0 0

Dobrý den ono to není až tak pravda že jsou opravy předražené pokud budeme kopat za značkový servis tak ano napsat se dá cokoliv .Hlavně pokud se jedná o opravu kterou proplácí pojištovny značkovým a neznačkovým autoservisům ! ! Výměna čelního skla Škoda Superb značkový cena 13000kč proplaceno versus neznačkový částka 9800kč pojištovna proplatila 8500kč jenom proto ze nejsme autorizovaný servis škoda .Použito originál čelní sklo + lepidlo adt z autorizovaného servisu škoda .Tak kde je ta pravda ? Jeden z mnoha případů.
- Vlastík

Odpověď

Anonym, 16. května 2012, 0:00 0 0

Dobrý den přeji.Jjsem taky jeden z nezávislých opravců a musím kontatovat jen to ,že tento článek jen nahrává k tomu aby se zrušily neznačkové opravny.Což je snem všech značkových opraven.Nemohu souhlasit s tím že neznačkové opravny jsou neproduktivní z důvodu nevědomostí a vybavení a tím pro zákazníka drazí.Co se týče cen materiálu mám zkušenost,že minimálně 90% cen materiálu má výrazně nižší ceny než originál při stejné kvalitě ale podstatně rychleji dodaného materiálu.Příkladem je objednávání ND ve Fordu,pokud stihnu objednatND do 10 hod dopoledne tak jej mám na druhý den nejdříve v 15 hod.V Opelu do minulého měsíce trvalo objednání expres tři dny,dnes do 48 hod.U neznačkového dodavatele pokud objednám do 17 hod. tak ráno v 7 hod.je materiál na prodejně.Co se týče vědomostí a vybavéní dílen neznačkových servisů bych taky nesouhlasil s názorem v článku,zkuste se ve značkovém servise zeptat např zda používají k diagnostice osciloskop.Já pokud chci být konkurence schopen musím se pravidelně školit vybavovat servis přípravky potřebnými ke své práci.
- Jirka

Odpověď

Anonym, 22. května 2012, 0:00 0 0

Dobrý den. V nadpisu je - Opravy jsou předražené - S tím nemohu souhlasit. Provozuji neznačkový servis již 16 let a jedním z důvodů proč k nám klienti jezdí je cena. Ta je vždy nižší než ve značkové opravně. Je to také osobní přístup, který ve značce dnes jen těžko budete hledat. O tom jakou mají značkové servisy mnohdy pověst se asi v žádném článku také nedovíme. Malý neznačkový servis si nemůže například dovolit naúčtovat něco co ve skutečnosti na vozidle provedeno nebylo. A mohla bych pokračovat. Rozhodně dnes již neplatí značkový servis = kvalitní práce a neznačkový servis = nekvalitní práce. Ten kdo se chce na trhu udržet musí nabízet 100% kvalitu za přijatelnou cenu. Držím palce všem neznačkovým servisům, ať tu krizi přečkáme.
- monhei

Odpověď

Anonym, 20. května 2014, 1:03 0 0

Také vlastním neznačkový servis a nemůžu říct že by jsme měli nedostatek práce,je to ale hlavně také i o osobním přístupu k zákazníkovi ,rychlosti a kvalitou opravy a nakonec o ceně.Jak vám může konkurovat značkový servis,kde na sekci náhr.dílů pracují tři nezkušené děvčata?Kolik to musí stát penez?Oproti neznačkovému kdy si to objednává sám majitel.Pak se nedivte kde gumička ve značce stojí 130kč,tam neznačkový učtuje 10kč.Samozřejmě pokud má někdo BMW r.v.2013,tak nejezdí do neznačkového servisu.Ale ono to je hodně na dlouho diskuzi.Zdraví Libor

Odpověď