Budoucnost neznačkových autoservisů – Jsme neproduktivní

21. května 2012, 0:00

Další díl našeho malého seriálu o budoucnosti neznačkových servisů.Téma číslo 3. Jsme neproduktivní Při opravách a údržbě aut je dosahována velmi malá produktivita práce. Je to dáno neznalostí techniky a postupů oprav, ale zejména nízkou úrovní plánování práce.

Dnešní téma navazuje na téma číslo 2. – Opravy jsou předražené. Jsou předražené nejen z pohledu předražených náhradních dílů, ale i díky nízké produktivitě práce.

Vím ze zkušenosti, že pouštět se na úrovni neznačkového servisu do diskuze o produktivitě práce, je velmi složité. Ale pokud chceme i v budoucnu zajistit konkurenceschopnost neznačkového sektoru, tak se tomu nevyhneme. Proč tedy máme nízkou produktivitu práce?

1. Čekání na dodávku dílů
Vraťme se k příkladu běžné zakázky v neznačkovém servisu. Ráno přijíždí vozidlo na běžný servis – inspekci. I přesto, že zákazník jezdí do našeho servisu již léta, zjišťujeme, co na autě budeme dělat a které díly je třeba objednat. To je hned první časová ztráta – neproduktivní čas. Jistě to není vždycky tak, někde jsou díly již v servisu, ale často se ještě další díly na opravu doobjednávají. A auto visí na heveru, protože se díly musí nejprve vybrat z katalogů, zjistit jejich dostupnost a cena a pak se čeká na dodávku dílů. Další časová ztráta. Někdy si ještě k tomu jedete pro díl na pobočku sami, protože je to rychlejší! To jsou další náklady a čas.

2. Čas vlastní opravy
Dalším místem, kde se výrazně projevuje nízká produktivita, je čas na vlastní opravu.

Neznačkový servis si musí poradit s každým vozem. Nemá zažitou práci každý den na stejném typu, mnohdy musí pracně hledat, jak se vůbec odstrojí kryty motoru, jak se dostat na svíčky či kde je sakra ten pylový filtr zase zastrčen!

Při práci na starších vozech je navíc všechno zarezlé, obouchané a nejde to dolů. Mechanik se za to bojí zabrat, aby to neprasklo, nebo se na to musí s ohřevem. Jen vzpomeňte zarezlé „odvzdušňováky“ na brzdách, kolik aut má následkem toho prošlou brzdovku, protože to nejde povolit!

A to není vše. Neznačkový servis nemá ani možnost mít speciální nářadí na všechny typy aut. A tak si musí poradit s universálem, nějakým udělátkem a to vše opět čas opravy prodlužuje.

Neznačkový servis navíc nemá odpovídající technické podklady a znalosti. Všechno se učí tak zvaně za pochodu, mnohdy metodou pokus – omyl. Kolik to stojí! Navíc najděte dneska na dvoře dvě stejná auta na prohození dílů – jestli je to v tom! Nových typů aut stále přibývá a jsou stále složitější. Doba kdy byla Škoda 120, Favorit, Žigul a Trabant jsou nenávratně pryč. Dnes ani nestačíme vnímat, která značka přichází na trh zase s novým typem, kolik je vlastně motorů ve Škodovce ani co se má při které inspekci kontrolovat.

3. Přístrojová technika
Posledním místem, kde se ztrácí produktivita, je pak diagnostika a přístrojové vybavení. Jo, to by se to dělalo se značkovou diagnostikou! Ale jak má neznačkový servis diagnostikovat různé značky. A tak to spolu nekomunikuje, nebo jen s některými staršími vozy, nebo něco nejde přečíst. Nejde to odblokovat, vymazat, aktivovat. Je na to třeba osciloskop, a celá znalost diagnostikování vozidel. Ale kde vzít čas a peníze na desítky hodin školení, na stále dražší přístrojovou techniku, na aktualizaci softwaru? Bez přístrojů již ani neodblokujeme elektrickou parkovací brzdu, ale pak nemůžeme ani vyměnit brzdové destičky – Co budeme dělat?

V menším servisu je pak investice například do 3D geometrie ekonomickým nesmyslem, který se nikdy nemůže zaplatit. Jak ale pak tu geometrii nastavit?

4. Plánování práce
Vzhledem k výše uvedeným třem bodům je pak plánování práce téměř nemožné. Odhadnout dopředu, kolik bude která oprava trvat, je jako věštit ze skleněné koule. Proto si neznačkové servisy nabírají méně práce, neplánuji jí, a řeší práci tak, jak přichází. Občas nestíhají, pak je majitel vozu otrávený, občas práci nemají a stojí a s nimi i celé drahé vybavení servisu a to jsou další ztráty. A jak práce ubývá, stává se to stále častěji ve více servisech, ale s cenou již není kam jít. To už by se nevyplatilo vůbec servis provozovat! Již není kde brát! – A nebo přece je?

5. Ostatní administrativní zátěž
To už je jen pro dokreslení těžké situace neznačkového servisu. I to však zdražuje naši práci. Kolik papírů je třeba vykazovat pro „Berňák a Sociálku, ČOI, BOZP, Hasiče, Živnosťák“ a další. Velká firma na to má svoji administrativu, tam se na to pracovník vyplatí, ale kdo to má dělat v malém neznačkovém servisu? No přece majitel – ten může za vše a tak to dělá namísto produktivního času při opravách vozů po večerech, nebo také často nedělá a riskuje …

Výsledkem výše uvedených skutečností je výrazně delší čas na opravu, než uvádějí časové normy výrobců. Výsledkem toho je, že i při nižší hodinové sazbě na opravu vozu v neznačkovém servisu se cena za opravu blíží ceně ve značkovém servisu.

Cenová konkurenceschopnost neznačkového servisu klesá díky jeho nízké produktivitě práce a díky předraženým náhradním dílům!

Kudy z toho tedy ven?
Je třeba začít u sebe, v každém servisu, je třeba začít plánovat práci, u každého zákazníka, u každého vozidla. Vědět, co se na autě bude dělat, podle toho objednávat díly, provádět důslednou preventivní – plánovanou péči o vozidlo. Zdá se to utopií, ale jiná cesta není. Jak lze toto realizovat, s kým, s jakou podporou?

Jak tedy dál, na to budeme hledat odpovědi v dalších pokračováních tohoto seriálu článků Budoucnost neznačkových servisů – je vůbec nějaká?

 

autor:
Zdeněk Svoboda
autoAkademie

Úvod

Téma číslo 1.
Nebude co dělat!

Téma číslo 2.
Opravy jsou předražené!

Téma číslo 3.
Jsme neproduktivní!

Téma číslo 4.
Používáme nevhodné díly!

Téma číslo 5.
Úroveň zákaznických služeb neodpovídá potřebám a očekávání zákazníků!

Téma číslo 6.
Neumíme se bránit! Neznáme konkurenci, jak pracuje a jakou má strategii na trhu!

Téma číslo 7.
Jak přežít?! Jak zachovat neznačkový autoservis?

 

Související články

Budoucnost neznačkových autoservisů – je vůbec nějaká?
Budoucnost neznačkových autoservisů – je vůbec nějaká?

Vážení čtenáři, přinášíme Vám zajímavé téma o budoucnosti neznačkových autoservisů, které zpracoval pan Zdeněk Svoboda (autoAkademie, Svoboda & Partner) do sedmi témat. Dnes Vás čeká úvod a v následujících týdnech jednotlivá témata. "Vážení čtenáři, chtěl bych se s Vámi podělit o své zkušenosti nasbírané za desítky let v oblasti automobilového průmyslu a motoristických služeb u […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Anonym, 22. května 2012, 0:00 0 0

Vážený pane Svobodo,

nemohu se zbavit dojmu, že Vaše články jsou velmi teoretické a vykonstruované a neodráží skutečnou praxi a aktuální stav v branži neznačkových servisů. Vzdéleně mi to připomíná zpracování případových studií ze studenských let, kdy se k vážným věcem vyjadřovali lidé zcela odtrženi od reality. Mým názorem je, že jedině volný trh náhradních dílů a volný přístup k informacím je ta správná cesta. Vaše idea prostředí s velkosklady originálních dílů jen nahrává "monopolu" prvovýrobců a jejich diktování cen, kde těsnící o-kroužek, jehož výrobní cena je 3 Kč, stojí 250 Kč. Podobné je to i s účtování provedené práce ve značkové a neznačkovém servise. Věřte že i ve značkových servisech se dějí věci, že by Vám přecházel zrak. Třeba když nově příchozí učeň se začne zaučovat na Vašem půl roku starém autě...
- Krtek

Odpověď

Anonym, 22. května 2012, 0:00 0 0

Vážený pane Svobodo.

Po přečtení Vašeho článku nenalézám slova,kterými bych vyjádřil udiv.

Pravděpodobně jste si popletl strany mezi neznačkový a značkovými servisy,nebo vůbec nemáte představu kde a jak to chodí. Doporučuji Vám si nejprve tyto fakta ověřit a pak psát články o neproduktivitě a jiných problémech neznačkových servisů..
- Martin

Odpověď

Anonym, 22. května 2012, 0:00 0 0

Dobrý den ke vší uctě k panu Svobodovi trošku se zamyslete co píšete a pište objektivně.Např.živnostník a administrativa jedend mechanik udělá za deset minut zakázku potom práci a za dalších deset minut zakázku vyučtuje.Oproti značkovému Přejímací technik ,mechanik,skladník,učetní to jen at se bavíme neutrálně nevím jak ty čtyři platy vyučtujete k hodinové sazbě ? Ze skušeností dodávka náhradních dílů v neznačkovém dvakrát denně u značkového ´běžně dva až tři dny atd.Tak piště objektivně a ne jen za značkové.
- Vlastík

Odpověď

Anonym, 22. května 2012, 0:00 0 0

Vážení, se zájmem jsem si přečetl veškeré komentáře, ohledně neznačkových servisů a věřím, že to rozpoutalo u neznačkových velké vášně.Komentáře ohledně počtu zaměstnanců ve značkovém servisu jsou směšné, každý majitel musí vědět co se mu vyplatí a jak vysoká může být účtovaná hodina.To je oč tu běží, není důležité kolik má servis zaměstnanců, ale jaká je výše hodinové sazby a kvalita odvedené práce.Pan Svoboda má pravdu, že většinou neznačkový servis naláká zákazníka na nízkou sazbu, ale konečná částka je mnohdy vyšší než u značkového servisu.Mluvím z vlastní mnoholeté zkušenosti.Jeden příklad za všechny.Můj kamarád navštívil v rámci úspory neznačkový servis na výměnu spojky.Musel tam třikrát a spojka přesto nevystavovala jak měla.Ve značkovém servisu pak po demontáži zjistili, že byla obrácená lamela. Ano, je to servis kde dělají všechno a podle toho to také vypadá.Vím, že jsou neznačkové servisy kde pracují skuteční odborníci, kteří se většinou rekrutují ze značkových, ale v globálu musím souhlasit s panem Svobodou.Ještě k náhr. dílům,většinou každý značkový servis má za povinnost mít na skladě 1500 nejčastějších položek, to za prvé a pokud se nejedná o garanční zakázku, používá, pokud si to zákazník přeje také alternativní díly.Spíš se ale domnívám, že ať značkové nebo neznačkové servisy zaniknou jen ty které budou odvádět nekvalitní a nebo předraženou práci.
- Václav

Odpověď

Anonym, 22. května 2012, 0:00 0 0

Dobrý den pane Svobodo. Kde žijete?Asi jen v tabulkách co takle vzít si monterky a jít si to vyzkoušet v praxi? Trošku realně nahlédnout na problem?Zánik hrozí u značkových servisů.Zákazníci nejsou ochotný platit přemrštěné opravy
- Martin

Odpověď

Anonym, 22. května 2012, 0:00 0 0

Pán Svoboda píše tento seriál pravdepodobne na objednávku, v rámci podpory projektu "Bedna" firmy Auto Štangl - nášho bývalého konkurenta v predaji náhradných dielov. To však nič nemení na veci, že v zásade má pravdu. A na základe vlastných dlhoročných skúseností v distribúcii náhradných dielov a opráv MV by som len doplnil, že následkom kanibalizácie ziskov, je celý autooprávárenský sektor - značkový aj neznačkový v rovnakom srabe.
- Igor Mareček

Odpověď

Anonym, 22. května 2012, 0:00 0 0

Chtěl jsem jen zmínit, jakmile přestanou úřady tolerovat většinu servisů a podnikatelů, kde jejich zaměstnanci berou legálně 8-10000,- Kč a zbytek dávají bokem a nikdo se nad tím nepozastaví, jak okrádají na daních, tak pak si mohou dovolit přijatelnější ceny než třeba značkové servisy kde musí být legální účetnictví a probíhají pravidelné audity tak pak jsem zvědav kolik takových poctivých zůstane.
- Václav

Odpověď

Anonym, 22. května 2012, 0:00 0 0

Děkuji všem účastníkům diskuze za příspěvky,

jsem rád že je uvedené téma Budoucnost neznačkových servisů - je vůbec nějaká?, tak živě diskutováno, to je i cílem někdy provokativních tvrzení. Vzhledem k tomu, že řadou odpovědí na příspěvky se zabývám v dalších pokračováních, se k příspěvkům chci jednotlivě vyjádřit až po ukončení seriálu článků.

Zdeněk Svoboda

autor seriálu
- Zdeněk Svoboda

Odpověď

Anonym, 22. května 2012, 0:00 0 0

Dobrý den p.Svobodo jsem majitelem neznačkového autoservisu a musím uznat že po přečtení vašeho článku souhlasím že v některých věcech máte pravdu ale myslím že situace není tak vážná jak to po přečtení vypadá,Zkuste navštívit nějaký neznačkový servis a možná budete překvapen jak jsou opravy kvalitně a rychle provedeny vč.dílu které jsou dodávány mnohdy i do značkových servisů. Hodně zákazníků autorizovaného servisu si naivně myslí že na jejich pul roku starém vozidle pracuje přímo vyškolený mechanik s 20 letou praxí,asi by se divili .V neznačkovém servisu kde mechanik který pracuje na různých typech automobilů je tím nucen více u práce přemýšlet a nepadá na něj tkz.stereotyp a získá tím určite více všestrané odbornosti.
- simi

Odpověď

Anonym, 22. května 2012, 0:00 0 0

Vážený pane Svobodo. A což tak přidad ještě jedno téma, a to diskriminační praktiky některých pojišťoven vůči neautorizovaným opravcům? Tahanice s pojišťovnami jsou také jedním z rizik pro neznačkové opravce. Mohu vám poskytnou celou řadu příkladů nekorektního jednání pojišťoven.
- monhei

Odpověď

Anonym, 22. května 2012, 0:00 0 0

Pane Svobodo, urážíte svým článkem všechny poctivé a zkušené neznačkové autodílny. To co slýcháme od zákazníků v našem servise, při naší více jak 20ti leté praxi v oboru a jako člen konceptu neznačkových servisů od svých kolegů, je značně odlišné od vašich teorií. Prosím neznechucujre práci která nás ještě baví !
- Iva

Odpověď

Anonym, 22. května 2012, 0:00 0 0

Vážený pane Svobodo,

nevím, jak dlouho se zabýváte autoopravárenstvím, ale Vaše články mi připomínají velice dobře placenou inzerci od značkových autoservisů. Podle mně, vůbec nevíte co je praxe. Byl bych moc rád (ráth), aby jste se někdy stavil v nějakém značkovém autoservisu a domluvil si alespoň na jeden den možnost sledovat realitu. I když, nevím, kdo by Vás po těchto článcích k sobě vzal.
- Miloš

Odpověď

Anonym, 22. května 2012, 0:00 0 0

Provozuji neznačkový servis a zkušenost s objednáním značkových náhradních dílů mám každý týden - dodání cca 3 dny u replik jsou to většinou hodiny. A doufám ,že i příspěvky do těchto rubrik budou psát odborníci a aspoň jeden člověk z redakce si to přečte před zveřejněním.
- Petr

Odpověď

Anonym, 23. května 2012, 0:00 0 0

Ogaři , to je jedno , když je auto nové jezdí se v rámci záruky do autorizovaného servisu no a pak utečou 3-roky a jedeme do tak zvané garáže . Proč, no protože olej v orig. servisu cca 2500,- , filtr ol. 300,- atd . prace 1hod 500,- , "garaž" olej 1800,- filtr 150,- práce 150,- jednoduché jako facka. Co se samozřejmě taky děje , zakazník v kufru dily objednané z netu, ale to odbočuji. Majitel nového vozu nebo firma má vozidlo většinou na leasing 3-roky pak prodej a nové, klasický koloběh tak že práci mají jak autorizovaní tak i garažový. Autorizovaný servis řeší jednu značku od mechanické až do el. práce . Garažový řeší mechanickou, lakyrník lakyrnickou, elektriku posíláme k elektrikáři takže samý odborník :o) , kolikrát zaměstnanec autorizovaného servisu si domlouva práci domu ať už jde o cokoli , tak ten poškozuje jak majitele firmy tak i neautorizované servisy . Pozor někdy se člověk diví kde lidé davají na opravy své auta "težkym patlalům" kde se montujou starší díly a ti mají stále taky práci . Když to zhotnotím tisíc lidí tisíc chutí - lidi budou jezdit a budou zpravovat každý podle financí a nátury. Čest práci
- Reki

Odpověď

Anonym, 5. června 2012, 0:00 0 0

Pravda je někde uprostřed, v autoservisu záleží JEN na lidech a ty mají vliv na pověst dílny v jejím regionu. Zákazník si vybírá sám a během tohoto hledání opravny i mění. Jednomu zákazníkovi vadí, že je dílna špinavá a že tam všichni hulí, opravovat sice umí, i cenově příznivě, ale auto pak měsíc smrdí. Druhému vadí přemrštěné ceny za takové hovadiny jako je pylový filtr, třetí je naštvaný, že mu smluvní servis volá, jak byl spokojen se svou opravou, odpovídá na řadu otázek a pak, když přijede do smluvního, jsou sice všichni dobře oblečeni, na zdi mají certifikát ISO, ale opravují amatérsky jako kdyby smluvním servisem vůbec nebyli. Když pak má zákazník větší odborné znalosti než přijímací technik, je to tragikomedie. Ale jak jsem psal na začátku, je to individuální a neplatí paušálně pro všechny.



Nakonec je trh tak samoregulační, že všichni najdou své zákazníky a asi sami vidí, co jim chybí, jestli školení, nebo pěkné prostředí dílny, či dobré nářadí. Pokud ne, je to předpoklad k zániku. Znám nesmluvní, které jsou božské a rozumí své práci, ale nedělají úplně všechno, - specializují se. Znám smluvní, kam bych si dobrovolně nedal ani namazat řetěz u kola a to tam dělá můj kamarád...
- Flasta

Odpověď

Anonym, 26. července 2016, 8:35 0 0

Dobrý den, osobně si myslím, že malé nepříliš známe pneuservisy mají budoucnost. Budoucnost vidím hlavně v tom, že jsou ochotni nabídnout malinko nižší cenu než velké servisy a hlavně jsou ochotní pracovat i v době, kdy velké servisy mají zavřeno. Pokud si parta kamarádů nakoupí nářadí které bude na počátek pouze třeba z druhé ruky, nemusí mít ani tak vysoký počáteční kapitál. Dokonce se mohou spojit s některou z firem, které prodávají pneu vybavení a vzít si vybavení na splátky. To nabízí třeba i WaV obchod.

Odpověď