Řízení a komponenty převodovek od firmy Bosch

RSz, 23 září 2009, 0:00

Vzhledem k rostoucím nárokům na komfort, snižování spotřeby paliva a emisí CO2 a stále přísnějším emisním předpisům urychluje Bosch vývoj elektronických řídicích jednotek pro převodovky.

Společnost Bosch, největší systémový dodavatel automobilového průmyslu na světě, má ve svém portfoliu pro tento obor elektronické a hydraulické komponenty pro řízení stupňových samočinných převodovek, bezestupňových převodovek (CVT = Continuously Variable Transmission), dvouspojkových převodovek a automatizovaných mechanických převodovek. To vše včetně řídicích jednotek a akčních členů pro rozdělovací převodovky a uzávěrky diferenciálů vozidel s pohonem všech kol. Společnost Bosch vyvíjí a dodává řízení převodovek již více než 25 let. Poptávka po samočinných převodovkách zůstává v USA a Japonsku na vysoké úrovni. V Evropě roste podíl dvouspojkových převodovek.

Inovativní druhá generace řídicích jednotek pro převodovky
Druhá generace řídicích jednotek Bosch pro převodovky (TCU = Transmission Control Unit) podporuje inovativní konstrukce převodovek zaměřené na snižování spotřeby paliva a emisí. Umožňuje koordinovaně řídit celé hnací ústrojí, což zahrnuje řízení jak převodovky, tak i motoru. Jednotka je vhodná pro samočinné převodovky, dvouspojkové převodovky a převodovky s plynulou změnou převodu. TCU má 32bitový mikroprocesor a novou modulární softwarovou architekturu. Řídicí jednotka je schopna spolehlivě pracovat v rozmezí teplot od -40 °C do +150 °C a může být uložena ve skříni převodovky. V elektrohydraulickém řídicím modulu převodovky TEHCM (Transmission Electro Hydraulic Control Module) jsou do jednoho celku sloučeny magnetické ventily, senzory, řídicí jednotka převodovky a regulátor tlaku, aby se zmenšila prostorová náročnost a snížily se manipulační náklady. Odstraněním většiny konektorů a kabelů klesla hmotnost a zvětšila se spolehlivost. Tento modul se navíc vyznačuje robustní konstrukcí, takže ho lze umístit přímo do převodovky. Aktuálním příkladem inovativního řízení převodovek od firmy Bosch je modul pro osmistupňovou samočinnou převodovku, který byl důsledně přizpůsoben požadavkům na větší dynamiku řazení a sníženou spotřebu paliva.

Převodovky CVT umožňují snížení spotřeby paliva až o pět procent
Převodovky CVT nalézají uplatnění v nejrůznějších druzích automobilů od malých vozů až po SUV a jsou vhodné jak pro zážehové, tak pro vznětové motory nebo hybridní pohony. Dodnes probíhá neustálý vývoj tohoto inovativního druhu převodovky, v jehož rámci se zvyšuje přenositelný točivý moment a účinnost. Kombinací moderních převodovek CVT a zážehových a vznětových motorů s přímým vstřikováním a menším zdvihovým objemem lze dosáhnout dalšího snížení spotřeby paliva a emisí. Klíčovou součástí převodovky CVT je článkový řemen vyráběný společností Bosch, který se pohybuje mezi dvěma vzájemně proti sobě axiálně posuvnými kuželovými řemenicemi a v závislosti na otáčkách mění převodový poměr. Tímto způsobem je možné přenášet výstupní točivý moment z motoru o velikosti až 450 Nm. Za předpokladu shodné konfigurace vozidla uspoří toto řešení v kombinovaném režimu EU až pět procent paliva v porovnání s mechanickou převodovkou. Spotřebu paliva snižuje nepřetržité udržování optimálního převodového poměru, jehož plynulá změna nechává motor běžet téměř za všech okolností v nejhospodárnější oblasti otáček. Tato technika nepřináší řidiči pouze výhodu snížené spotřeby paliva. Převodovka CVT se vzhledem k plynulé změně převodu bez rázů a přerušování toku hnací síly vyznačuje také vysokým komfortem a schopností dynamického zrychlení. Automobiloví výrobci nabízejí v současnosti po celém světě přibližně 100 typů s tímto druhem převodovky. Více než 90 z nich je vybaveno technikou Bosch.

Foto : Řídicí a ovládací jednotka Bosch pro převodovky
Elektrohydraulický modul TEHCM (Transmission Electro Hydraulic Control Module) slučuje do společné jednotky řízení převodovky, regulátor tlaku, magnetické ventily a senzory, aby se zmenšila prostorová náročnost pro zástavbu a snížily se náklady na manipulaci.

 

 Více na www.bosch.cz

 

Komentáře

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!