Systémy common rail Bosch pro osobní vozy

24. září 2009, 0:00

Naftové vstřikovací systémy Bosch výrazně přispívají ke snižování spotřeby paliva a emisí CO2 moderních vznětových motorů. Vznětové motory se systémem přímého vstřikování common rail (CRS) spotřebují o plných 30 procent méně paliva než srovnatelné zážehové motory a mají o 25 procent nižší emise CO2.

V souvislosti se vstupem emisní normy Euro 5 v platnost od září 2009 dochází navíc ke snížení emisí NOx vznětových motorů přibližně o 96 procent v porovnání se stavem v době, kdy byly zaváděny první emisní normy. To samé platí pro emise pevných částic, které se za stejné období podařilo snížit o 98 procent. Pokračující vývoj vstřikovacích systémů common rail od společnosti Bosch směřuje k tomu, aby vznětové motory splňovaly ještě přísnější budoucí emisní předpisy, ačkoli tyto jednotky budou ještě výkonnější a hospodárnější než dnes.

Rychlejší elektromagnetické vstřikovače
Díky své modulární koncepci nalézá systém common rail CRS2.5 široké uplatnění ve tříválcových až osmiválcových motorech. Elektronicky řízené vysokotlaké vstřikovací čerpadlo CP4 vytváří v soustavě CRS2.5 vstřikovací tlak až 1800 barů. Součástí zdokonalené konstrukce elektromagnetických vstřikovačů je poprvé ventil pro vyrovnávání tlaku, který umožňuje více samostatných vstřiků během kratšího časového intervalu. Předvstřiky přitom slouží ke snížení hlučnosti spalovacího procesu a emisí NOx, zatímco dodatečné vstřiky snižují emise pevných částic. Z hlediska výkonnosti se tím elektromagnetické vstřikovače dostávají na úroveň piezoelektrických vstřikovačů. V závislosti na aplikaci může být soustava CRS2.5 již dnes přizpůsobena pro plnění emisní normy Euro 6 plánované na rok 2014.

CRS5.1 s řadovými piezoelektrickými vstřikovači
Pro motory s nejvyšší úrovní měrného výkonu přesahující 75 kW na litr zdvihového objemu je koncipován technicky náročnější systém common rail CRS5.1. Tento systém s vysokotlakým čerpadlem CP4 bude v osobních vozech vstřikovat palivo do válců poprvé pod tlakem 2200 barů, aby čistota výfukových plynů vyhověla limitům normy Euro 6. Kromě toho došlo k dalšímu zdokonalení řadových piezoelektrických vstřikovačů v oblasti vícenásobného vstřikování a hydraulické účinnosti. Ve spojení s vyšším tlakem se dosahuje ještě jemnějšího rozprášení nafty do spalovacího prostoru, čímž dochází ke snížení tvorby škodlivin, k poklesu spotřeby paliva a emisí CO2.

Systémy common rail podporují koncepci „downsizingu“
Všechny současné systémy common rail od společnosti Bosch lze kombinovat s dalšími zařízeními pro omezení negativních dopadů motorismu na životní prostředí, jako je například funkce Start-Stop. Navíc podporují nové koncepce motorů, mezi něž patří i „downsizing“. V tomto případě dochází ke zmenšení zdvihového objemu a snížení počtu válců s cílem snížit spotřebu paliva a emise CO2. Dnes všeobecně používaná kombinace systému common rail a přeplňování turbodmychadlem udržuje výkonové parametry menšího motoru na úrovni větších předchůdců. Řidiči tím získávají výhodu nižší spotřeby paliva a nižších emisí CO2, aniž by museli podstupovat kompromisy v oblasti jízdní dynamiky. Bosch vychází z oprávněného předpokladu, že spotřebu vznětových motorů bude možné v budoucnosti snížit až o jednu třetinu. Turbodiesel střední třídy se tak s emisemi CO2 pod hranicí 99 g/km zařadí do kategorie „třílitrových vozů“.

Foto: Naftová vstřikovací soustava Bosch CRS2.5
Systém common rail CRS2.5 nalézá široké možnosti pro uplatnění ve tříválcových až osmiválcových motorech. Elektronicky řízené vysokotlaké vstřikovací čerpadlo CP4 vytváří v systému CRS2.5 vstřikovací tlak až 1800 barů. Zdokonalené elektromagnetické vstřikovače mají poprvé ventil pro vyrovnávání tlaku, který umožňuje větší počet vstřiků během kratšího intervalu.

 

Zdroj a foto: www.bosch.cz

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!