Bosch rozšiřuje svůj výrobní program o nové alternátory s vysokou účinností. Modely řady „Efficiency Line“ (EL) jsou konstruovány především pro vozidla vybavená větším počtem bezpečnostních a komfortních funkcí s vyššími nároky na spotřebu elektrické energie.
Dalším zdokonalením elektrické konstrukce a použitím nových diod zvýšili vývojáři účinnost až na 77 procent (podle VDA). Alternátor tak odebírá pro svou činnost při stejném elektrickém výkonu menší mechanickou sílu. „Tímto opatřením lze snížit spotřebu paliva a emise CO2 v reálném provozu až o dvě procenta,“ říká Stefan Asenkerschbaumer, člen představenstva společnosti Bosch zodpovědný za divizi „Starter Motors and Generators“. Bosch plánuje zahájení sériové výroby na rok 2010.
Oficiální hodnoty spotřeby paliva motorových vozidel se zjišťují laboratorním měřením podle aktuálně platné normy EU, která stanovuje, že aktivní elektrické spotřebiče odebírají z palubní sítě jen 350 W. Alternátory EL snižují spotřebu paliva v takto definovaném městském cyklu EU o 0,5 procenta. Pokud se stanoví za základ výpočtu realistický průměrný příkon elektrických spotřebičů ve výši přibližně 1000 W, pak se úspora paliva téměř zečtyřnásobí až na bezmála dvě procenta. Další palivo lze uspořit přesunem výroby elektrické energie do režimu, kdy motor nepracuje pod zatížením, tedy během jízdy bez stlačeného pedálu plynu a při brzdění. Nezbytná inteligentní regulace činnosti alternátoru probíhá proto přes odpovídající analogová nebo digitální rozhraní, např. prostřednictvím sběrnice LIN (Local Interconnected Network). Problémem není ani umístění v tepelně zatěžovaných oblastech motorového prostoru, neboť nové alternátory jsou žáruvzdorné až do teploty 125 °C.
Ideální doplněk systémů Start-Stop
Alternátory EL se dodávají ve třech velikostech a pokrývají spektrum od 130 do 210 A. Dodávaný výkon byl v porovnání s předchozími modely zvýšen i v oblastech nízkých otáček, takže tyto alternátory představují ideální doplněk pro systémy Start-Stop. Nové alternátory EL zajišťují dostatečné dobíjení akumulátoru již při volnoběhu a během jízdy s nízkými otáčkami, což je důležitý předpoklad pro automatické vypínání a zapínání spalovacího motoru. Díky tomu lze tuto techniku zaměřenou na zvýšení hospodárnosti provozu používat častěji, což má samozřejmě další pozitivní vliv na spotřebu. Kombinace alternátoru EL a systému Start-Stop od společnosti Bosch dokáže v městském provozu snížit spotřebu paliva, a tím i emise CO2 až o 10 procent.
Komentáře