Společnost Bosch vynalezla s nově vyvinutou doménovou řídicí jednotkou DCU (Domain Control Unit) způsob, jak v automobilech sloučit dosud samostatné řídicí jednotky a senzory. Centrální řídicí jednotka bude v budoucích vozidlech sdružovat software nových funkcí s jednotlivými hardwarovými komponenty a senzory.
„DCU působí proti trendu narůstající složitosti automobilové elektroniky, zvyšuje bezpečnost a navíc snižuje náklady,“ shrnuje přednosti nové architektury Dr. Werner Struth, předseda představenstva společnosti Bosch zodpovědný za divizi Chassis Systems Control. První vozidla s touto technikou přijdou na trh začátkem roku 2010.
V souvislosti se zaváděním početných bezpečnostních a asistenčních funkcí do moderních automobilů vzrůstá odpovídajícím způsobem také množství řídicích jednotek a samostatně zabudovaných senzorů. Poněvadž stále větší počet funkcí využívá data senzorů a akční členy stávajících systémů, rostou nároky na jejich integraci a složitost aplikace. Doménová řídicí jednotka DCU nabízí jako stupňovatelná integrační platforma možnost slučovat funkce do jedné centralizované systémové architektury. Pevnou součástí DCU od společnosti Bosch jsou senzory elektronického stabilizačního systému (ESP®) pro měření míry stáčení vozidla kolem svislé osy a příčného zrychlení. Dále je možné integrovat senzory airbagů a další senzory otáčivého pohybu a zrychlení v jiných prostorových osách. Současnou dostupností naměřených hodnot sledovaných veličin pro různé regulační systémy klesají nároky na výpočetní kapacitu a zvyšuje se úroveň bezpečnosti. Pomocí vlastního procesorového jádra může DCU navíc sama provádět různé výpočty, například směru a rychlosti pohybů vozidla. Tato data používají zejména nové bezpečnostní a asistenční systémy Bosch divize „Vehicle Motion and Safety“. Jedná se tedy o komplexní funkce, které zvyšují bezpečnost, komfort a jízdní dynamiku. Centrálně prováděnými výpočty lze jejich regulační zásahy vzájemně sladit.
Platforma pro inovativní funkce
Rozhraní doménové řídicí jednotky DCU odpovídá standardu AUTOSAR, aby byla možná jednoduchá integrace specifického softwaru a dalších aplikací. Rovněž výpočetní výkon je stupňovatelný a lze ho přizpůsobit rozsahu funkcí daného vozidla. Díky tomu lze DCU používat ve všech automobilových segmentech. V rámci centrálního systémového propojení bude v budoucnosti snadnější zavádění inovativních funkcí, které vyžadují například propojení systému ESP® s hnací jednotkou nebo řízením. Datová komunikace s dalšími doménami ve vozidle probíhá po sběrnicovém systému FlexRay, jehož přenosový výkon je až dvacetkrát vyšší než u dosavadních sběrnic CAN.
Komentáře