Téma: Postarejte se o čistý vzduch ve vozidle – kabinové filtry Hengst

17. března 2017, 15:22

Filtry používané v automobilech jsou navrženy tak, aby nejen chránily motor, ale také zdraví a komfort řidiče a cestujících. Tento úkol splní jen ty nejlepší kabinové filtry. Podívejme se nyní na tuto problematiku podrobněji.

Smog je termín, který vznikl spojením dvou anglických slov: smoke- „dým“ a fog- „kouř“. To je nepřirozený atmosférický jev, skládající se z prachu a mlhy. V posledních měsících, ve většině českých měst je tento jev intenzivnější a odborníci ze Světové zdravotnické organizace (WHO) varují: i nízký výskyt prachových částic PM2,5 je zdraví škodlivý a může vést k astmatu, alergiím, chronickému plicnímu onemocnění, infarktu a rakovině. WHO připouští denní průměrnou koncentraci  PM2,5 25 μg/m³.

Ve velkých městech (např. Praha) koncentrace dosahuje 180 μg/m³. Řidiči jsou vystaveni vdechování těchto znečišťujících látek a jsou v rámci 5 minut jízdy autem vystaveni inhalaci množství znečištění jako za 30 min. chůze. Do systému větrání kabiny se v průměru za hodinu dostane až 520.000 litrů vzduchu a pro zdravotní stav řidiče a spolucestujících je nutné důkladné čištění vzduchu přicházející z vnějšku, kabinovým filtrem.

Čistý, klimatizovaný vzduch uvnitř vozidla zpomaluje výskyt příznaků únavy, takže řidič může zůstat soustředěný a bdělý a jízda je tím bezpečnější. Alergici se mohou cítit komfortně, protože filtry je chrání před pyly a jinými alergeny. Nicméně pro efektivní fungování kabinového filtru je nezbytná jeho pravidelná výměna.

Čím menší částice, tím více škodlivé pro naše zdraví
Prachové částice (angl. Particulate Matter -PM) jsou velmi jemné, mikroskopické částice, které nepadají dolů, ale vznášejí se ve vzduchu. Největší expozice znečišťujících látek je ve výšce 0,9-1,5m, tedy tam, kde je nasáván vzduch do kabiny. Drobné částice vznikají také stíráním asfaltu, opotřebením pneumatik nebo při brzdění. Poměrně značnou účast na emisích jemných částic v atmosféře mají kamna na tuhá paliva, která jsou z velké části zodpovědná za znečištění karcinogenními látkami. Z výfuků automobilů se zase dostávají do ovzduší nebezpečné plyny pro naše zdraví – oxid dusičitý (NO2) a oxid uhelnatý (CO).

Čím menší částice, tím více škodlivé pro naše zdraví. Podle odboru ochrany životního prostředí malé částice pronikají hlouběji do dýchacího traktu než větší. Proto nemohou být vyloučeny během výdechu. To se vztahuje na částice velikosti menší než PM2,5, které se dostanou hluboko do plic a plicních sklípků a pak pronikají do krevního řečiště. Nejmenší částice velikosti 0,1 μm (saze) se tvoří spalováním paliva a oleje a je velmi obtížné zachytit je filtrem. Alergici a citliví lidé si musí uvědomit, že vysoké koncentrace aero-alergenů v atmosféře způsobují zvýšení závažnosti příznaků chorob. Vzduch v atmosféře v našich klimatických podmínkách je nasycen pyly rostlin od konce ledna do prvních dnů měsíce října. Odborníci odhadují, že téměř pětina lidí v naší zemi trpí sennou rýmou a počet alergiků neustále roste. Uvnitř vozidla je vysoká koncentrace pylů, prachu a výfukových plynů, což může vést k nekomfortu u astmatiků a alergiků a může to mít negativní dopad na jejich schopnost soustředit se. Jen vhodné kabinové filtry zabrání proniknutí škodlivých částic do 3 µm (0,003 mm) a pylu do vozidla.

Je třeba poznamenat, že filtrace vzduchu ve spojení s klimatizací vozidla, pomáhá v udržení koncentrace.

Filtr s aktivním uhlím nebo standardní protipylový filtr? Který z nich si vybrat?
I když se na první pohled nezdá být kabinový filtr příliš složitý, tak pouze správně aplikovaná vrstva z netkaného materiálu může poskytnout nejlepší výsledky filtrace. Kabinové filtry jsou rozděleny do dvou typů. Základní verzí je filtr pevných částic. Jeho hlavním úkolem je vyčistit vzduch od pylů, prachu a zárodků. Rozhodující je použití filtračního média a kvalita spojení mezi filtračním materiálem a rámem filtru. Kabinové filtry Hengst jsou vyrobeny s vysoce kvalitní netkané textilie, a proto jsou odolnější vůči plísním a vlhkosti. Standardní kabinový filtr je vyroben ze tří filtračních vrstev – vstupní (zachycuje největší částice nečistot), mikrovlákna (zachycuje mikročástice, pyly a bakterie) a nosné vrstvy (stabilizuje kabinový filtr). Filtrační médium používané pro výrobu kabinových filtrů je neustále zdokonalováno a je tak více odolné proti povětrnostním vlivům, v nichž jsou provozovány. Kabinové filtry s aktivním uhlím, díky dodatečné vrstvě, jsou schopny zachytit škodlivé plyny (jako je ozón, benzen), výfukové plyny a nepříjemné pachy.

Aktivní uhlí používané ve filtrech Hengst má díky speciální technologii pozoruhodnou vnitřní strukturu (1 gram = 1000 m.kw) a jedna čajová lžička aktivního uhlí odpovídá ploše fotbalového hřiště. Vrstva aktivního uhlí působí jako houba a je schopna zachytit plyny v pórech o průměru 10.000 krát menší než průměr lidského vlasu.

Je kabinový filtr potřeba měnit?
Ano. Savost filtru je omezena a mění se v závislosti na vnějších podmínkách. To je důvod, proč výrobci automobilů obvykle doporučují výměnu kabinového filtru po ujetí 12.000 až 15.000 km, ale nejméně jednou ročně. Hengst doporučuje výměně filtru dvakrát ročně, v případě, že vozidlo je intenzivně používáno: na jaře, kdy se během zimy ve ventilačním systému nahromadí mnoho nečistot, a na podzim, za účelem odstranění pylu a suchého listí. Pokud nebude filtr pravidelně měněn, klesá účinnost filtrace, dojde ke zvýšení tlaku, které může způsobit poškození ventilátoru a klimatizace může hůře pracovat. Kromě toho se nahromaděné bakterie a jiné mokroorganismy (např. houby) množí a samotný filtr se stane ohniskem znečištění, které dýcháme, zatímco pohodlně sedíme v kabině.

Montáž je nyní jednodušší
Pro usnadnění práce mechanikům, Hengst poskytuje jasné a jednoduché pokyny k montáži všech typů filtrů ze svého katalogu. Jsou k dispozici v on-line verzi na www.hengst-catalog.com, a také v každém balení.

Dobré důvody pro pravidelnou výměnu kabinového filtru
> Vyměnit filtr nejméně jednou ročně, v případě intenzivního používání vozu dvakrát ročně.
> Toto je jediný způsob jak zaručit účinnou filtraci prachu, pylu a nečistot ze vzduchu.
> Kvalita vzduchu uvnitř vozidla má velký vliv na koncentraci a zdraví cestujících.
> Pravidelná výměna filtru chrání motor ventilátoru a umožňuje volné proudění vzduchu.
> Nefiltrovaný nebo nedostatečně filtrovaný vzduch může zanechat vrstvy nečistot na vnitřní straně čelního skla.
> Omezené pronikání nepříjemných pachů.

Pro více informací navštivte: www.hengst.com

Hengst jako vývojový partner a sériový dodavatel pro první montáž, vyrábí filtry OE kvality, dle odpovídající specifikace a splňující přísné požadavky výrobců vozidel. Materiály nejvyšší kvality a precizní zpracování při výrobě filtrů je zárukou efektivního a účinného fungování. Obrázek: Hengst

Související články

Hengst obdržel od GM ocenění Dodavatel roku 2016
Hengst obdržel od GM ocenění Dodavatel roku 2016

Velká pocta pro Hengst Filtration: Muenster – společnost založená Hengstem byla oceněna titulem „GM Supplier of the Year“ již podruhé. General Motors, jedna z největších společností automobilového průmyslu, udělila toto pro dodavatele významné ocenění 31. března v Orlandu na Floridě.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!