Olomoucká firma zabývající se výrobou ložisek překročila poprvé ve své historii hranici tržeb jedné miliardy korun. Nárůst o 6 % oproti předchozímu fiskálnímu roku je podle vedení způsoben novými zakázkami hlavně od automobilek, které zvyšují výrobu osobních i nákladních vozidel. Japonská firma má ve výrobě ložisek více než stoletou tradici, na Moravě působí sedmnáctým rokem.
V tomto roce bude rychlý růst pokračovat, pak přijde mírné zpomalení
„Naše výroba rostla o 10 %, což ale v důsledku silnější koruny odpovídalo růstu tržeb jen okolo 6 %. Jsme na samé hraně výrobních kapacit, ale pro tento rok počítáme ještě s o něco rychlejším růstem tržeb i produkce. V dalších letech čekáme mírné zpomalení v naší firmě i v celém automobilovém průmyslu,“ komentuje výsledky firmy a očekávaný vývoj v příštím roce ředitel firmy Petr Novák.
Růst tržeb v dalším roce firma odhaduje kolem 7 %. Kvůli možnému poklesu výkonnosti tradičního automobilového průmyslu se v Koyo zaměřují i na nové obory, jako je výroba komponent pro elektromobily. V letošním roce začali vyrábět ložisko do nového elektromobilu značky Jaguar a s podobnými projekty chtějí do budoucna pokračovat.
Nedostatek kvalifikovaných i nekvalifikovaných zaměstnanců
Firma také během celého roku prováděla intenzivní nábor nových zaměstnanců, kterých přibyla více než padesátka na dnešních 530. Podobně jako jiné firmy v regionu i Koyo naráží na problém nedostatku kvalifikované i nekvalifikované pracovní síly.
Za svůj přístup k zaměstnancům firma v minulém roce vyhrála cenu Zaměstnavatel Olomouckého kraje v soutěži, kterou každoročně pořádá Klub zaměstnavatelů. Spolu s tím se umístili na druhém místě v soutěži o Nejlepší personální projekt, kterou pořádá stejný subjekt.
Inovace, automatizace, digitalizace a výzkum – klíč ke konkurenceschopnosti
Přes 160 milionů směřovalo v minulém roce do inovací výrobního zařízení a nákupu nových výrobní linek a strojů, které dokázaly zvýšit produktivitu a zajistit dvouciferný růst objemu výroby. I v tomto roce firma plánuje další investice do automatizace, robotů a nového výrobního zařízení. Spolupracuje také se svým brněnským vývojovým centrem, kde provádí aplikovaný výzkum, zátěžové zkoušky a vyvíjí nové typy ložisek.
Ložiska se v důsledku přísných emisních požadavků regulátorů a požadavkům automobilek na snížení hlučnosti a zvýšení životnosti rychle vyvíjí a s nimi i výrobní zařízení, na kterém je firmy vyrábí. Tlak na automatizace, použití robotů a digitalizaci výroby roste také z důvodu nedostatku pracovní síly. Objem investic má podle firmy v dalším roce překročit 200 mil. Kč, které zamíří převážně do nového výrobního vybaveni – kalící linky, automatizované výrobní linky vybavené robotem, nových soustruhů, do modernizace strojů a zařízení, měřidel a dalších.
Komentáře