Předměty vytvořené z plastu, gumy nebo skla postupně ztrácejí své původní vlastnosti. Pokud jsou z nich vyrobeny světlomety automobilu, má to podstatný vliv na bezpečnost silničního provozu. Jak to spolehlivě napravit?
Na českých silnicích převažují auta vyrobená před více než deseti lety. Jejich technický stav ovlivňuje nejen počet najetých kilometrů, ale také řada vnějších faktorů. U světlometů jsou to silniční znečištění, vzniklé mechanické škody, a také působení slunečního záření. Kromě stínidel přirozenému opotřebení podléhají také vnitřní reflektory, které mají značný vliv na kvalitu osvětlení silnice (pro řidiče) i vozidla (pro ostatní účastníky silničního provozu). V této situaci je optimálním řešením výměna všech reflektorů za nové. Z pohledu majitele vozu se však jedná o dost obtížně přijatelný výdaj vzhledem k jeho tržní hodnotě.
Jaké mohou být následky?
„Podle údajů policie na českých silnicích dlouhodobě klesá počet nehod, ale stále k většině nejnebezpečnějších událostí dochází při špatném počasí a mimo zastavěné oblasti, a také na neosvětlených úsecích v noci. Proto se vyplatí věnovat pozornost kvalitě automobilových svítidel, co se týče světlometů, a také žárovek, které jsou v nich použity,“ říká Wioletta Pasionek z Lumileds Polsko, výrobce a distributor značky Philips. „Nezapomínejme na základní souvislosti: čím rychleji jedeme, tím později si všimneme situace na silnici, čímž se zkracuje naše reakční doba. Řádně fungující osvětlení by mělo zajistit silnější paprsek světla zahrnující také krajnice s jasnější, ale zároveň pro lidské oko neutrální barevnou teplotu.“
Těmito parametry se vyznačují mj. světla používaná v automobilových závodech. Nicméně to, co se dobře osvědčilo v motosportu, nebylo v civilním silničním provozu dlouhá léta povoleno. Konstruktéři proto vytvořili alternativy v podobě xenonových výbojek nebo stále populárnější technologie LED. Jedná se však o řešení na úrovni továrního vybavení vozidla, tedy není k dispozici pro vlastníky ostatních vozidel. Nicméně dnešní řešení již umožňují tyto vlastnosti přenést na klasické halogenové žárovky a získat příslušná povolení EHK a ISO certifikáty.
„Na mezinárodním veletrhu Automechanika 2016 ve Frankfurtu jsme představili nové žárovky Philips RacingVision H4 a H7. Jedná se o unikátní design, v němž lze výkon osvětlení užívaného v motorsportech legálně používat v civilním silničním provozu,“ říká Wioletta Pasionek. „Díky žárovkám RacingVision získává řidič světlo silnější až o 150 %, a tím pádem i vynikající osvětlení zatáček i krajnic. Tyto hodnoty byly potvrzeny mj. silničními testy provedenými redakcí britského týdeníku Auto Express, který jim udělil titul Best Buy (Nejlepší nákup).“
Žárovky Philips RacingVision H4 nebo H7 lze bez problémů použít u starších vozů. Jejich výkon může do značné míry vyvážit ztrátu továrních vlastností světlometů, aniž by bylo nutné je nahradit novými. Zjevného zlepšení dosahuje také samotná barva světla – dosavadní žlutý paprsek se mění na bělejší. Nejjednodušší způsob, jak se o tom přesvědčit, je při jízdě po setmění mimo zastavěné oblasti nebo při manévrování v podzemní garáži. Jasnější světlo znamená také lepší viditelnost například značek a informačních tabulí.
Výhody žárovek Philips RacingVision ocení také řidiči, kterým se věkem zhoršuje zrak. Dle lékařského výzkumu je u člověka zlomovou hranicí dosažení 40 let. Poté začíná proces stárnutí oční bulvy, což může vést k rychlejší únavě a rozptýlení pozornosti na silnici. Mimochodem, montáž žárovek Philips RacingVision také opticky omladí vozidlo.
Komentáře