Brzdová alchymie při závodech tahačů

, 14. srpna 2015, 17:45

Společnost Federal-Mogul Motorparts podporuje závodní tým Buggyra v evropských závodech tahačů od roku 2012. V posledních sezonách poskytuje společnost závodnímu týmu brzdové destičky Ferodo a nově také stěrače značky Champion.

Závodní stroje, které se účastní evropského poháru v závodech tahačů, disponují téměř shodným výkonem i hmotností, proto jsou rozdíly při jejich akceleraci pouze nepatrné.Maximální rychlost je pro všechny závodníky omezena na 160 km/h, takže automobily, obzvláště na delších rovinkách, jedou naprosto stejnou rychlostí a skutečnost, kdy a jak intenzivně můžete začít brzdit, je klíčová jak v daný moment, tak pro vaše celkové umístění,“ uvádí David Vršecký, pilot závodního týmu Buggyra. Brzdové komponenty Ferodo jsou z tohoto důvodu jedním z klíčových faktorů, který rozhoduje o úspěšnosti týmu a jeho jezdců.

Vývoj nových závodních brzdových destiček Ferodo je náročný proces, protože je nutné korektně odladit všechny požadované vlastnosti, přičemž prostor pro finální testování je omezený jak časově, tak finančně. Brzdné obložení Ferodo je navrženo tak, aby bylo schopné poskytovat stejný brzdný komfort za všech adhezních podmínek a zároveň bylo schopné operovat v širokém rozsahu teplot, přibližně od 200°C do 700°C. Kvůli udržování optimální teploty musí být brzdy závodních tahačů chlazeny vodou, jelikož není jiný způsob, jak odvádět vzniklé teplo z brzd při jejich takto extrémním namáhání. Pokud dojde k výpadku chlazení například v průběhu závodu, kotouč má počáteční teplotu podstatně vyšší cca o 1000°C, a proto musí být brzdové destičky připravené i na takto extrémní situace. Závodní truck spotřebuje za jeden závod, který trvá přibližně 20 – 25 minut, až 240 litrů vody, což je více, než kolik spotřebuje za danou dobu pohonných hmot.

Technici závodního týmu Buggyra pravidelně analyzují data, která jsou ze snímačů osazených na brzdách zaznamenávána pomocí telemetrie. „Ke sběru důležitých dat využíváme čidla, přičemž teplota je zjišťována jednak pomocí termočlánků, jednak infrabezkontaktním měřením. Pro potřeby vývoje je však brzdová soustava osazena množstvím dalších čidel, která sbírají data týkající se tlaků, teplot, otáček a přetížení. Vyhodnocení se provádí jako komplexní analýza dat z celého vozu, které získáváme jak při závodech, tak při testování. Výsledky jsou následně konzultovány s odborníky značky Ferodo a jsou využívány pro další vývojové práce,“ vysvětluje Robin Dolejš, hlavní technik závodního týmu Buggyra.

 „Po každém závodním víkendu diskutuji s týmem výsledky, postřehy z provozu brzd a jakékoli situace i stavy, které by mohly mít návaznost na bezchybný provoz brzdových kompletů,“doplňuje Josef Mohr, zástupce společnosti Federal-Mogul zodpovědný za vývoj závodních destiček Ferodo, a dodává: „Všechny tyto poznatky a data získaná z testování jsou následně využity při vývoji nových brzdných destiček, které jsou zpravidla připravovány minimálně na jednu sezonu, tak aby třecí materiál přesně vyhovoval požadavkům závodních jezdců. Pro ně je velmi důležitá především stabilní výkonnost brzd, aby vždy věděli, co mohou od svých brzd očekávat. Každý metr navíc, který mohou ujet, aniž by již museli brzdit, je posunuje před své konkurenty.“

Při výrobě závodních destiček Ferodo jsou využívány mírně odlišné suroviny než při výrobě sériových komponentů, jelikož třecí materiál je zaměřen na jiné parametry než u běžně vyráběných sériových destiček. U sériového obložení je důležitý stabilní výkon v požadovaném rozsahu teplot, jízdní komfort bez zvukových efektů, příznivé opotřebení, aby řidiči nemuseli měnit brzdové destičky příliš často, a v neposlední řadě je nutné myslet na adekvátní poměr ceny a užitných vlastností. Oproti tomu je u závodních brzdových destiček důležitý trvalý výkon za vysokých teplot, stabilita výkonu v celém rozsahu pracovních tlaků a opotřebení je řízeno tak, aby brzdová destička vydržela nezbytný počet tréninků a závodů. Následně jsou destičky vyměněny za nové. Zkušenosti a postupy z produkce závodních destiček se však posléze zobecňují a jsou využívány také při výrobě produktů pro komerční využití.

Úspěchy závodního týmu Buggyra svědčí o tom, že spolupráce mezi společnostmi přináší požadované výsledky a je zajisté i příslibem do budoucna. Od sezony 2014 využívají závodní tahače Buggyra stěrače značky Champion, které rovněž patří do portfolia společnosti Federal-Mogul Motorparts. Nové stěrače napomáhají pilotům zlepšit výhled z jejich vozu za nepříznivých podmínek, který je nezbytný pro možnost využívat naplno maximální potenciál jejich závodního vozu.

Související články

Federal-Mogul pokračuje ve spolupráci se závodním týmem Buggyra i v sezoně 2014
Federal-Mogul pokračuje ve spolupráci se závodním týmem Buggyra i v sezoně 2014

Společnost Federal-Mogul navazuje na úspěšnou spolupráci se závodním týmem Buggyra z předchozích let a také v sezoně 2014 bude závodním speciálům této značky dodávat komponenty značky Ferodo do brzdových systémů. Evropský šampionát v závodech tahačů byl zahájen o víkendu 24. – 25. května na italském okruhu v Misanu. V závodě se představil rovněž český závodní […]

Technologie brzdových destiček Ferodo – stále o krok napřed
Technologie brzdových destiček Ferodo – stále o krok napřed

Společnost Federal-Mogul, přední světový výrobce automobilových komponentů, reaguje při vývoji brzdových destiček na stále náročnější požadavky výrobců automobilů na výkonnostní parametry jednotlivých komponentů. K nejdůležitějším trendům v automobilovém průmyslu posledních let se řadí vývoj elektrických a hybridních pohonů. Téměř každá automobilka má ve své nabídce alespoň jeden model vybavený tímto typem pohonu, nebo se jej […]

Federal-Mogul zavádí nové technologie těsnění PAYEN Coriuseal a Coriusim
Federal-Mogul zavádí nové technologie těsnění PAYEN Coriuseal a Coriusim

Federal-Mogul Motorparts, divize společnosti Federal-Mogul Holdings Corporation (NASDAQ: FDML), oznámila, že pod vlastní značkou PAYEN® zavádí dvě nové, vysoce výkonné technologie těsnění Coriuseal™ a Coriusim™. Obě nové technologie zlepšují výkonnostní parametry těsnění a současně jsou také šetrné k životnímu prostředí. Technologie Coriuseal vychází z vysoce výkonného elastomeru, který zlepšuje tepelnou odolnost těsnění a jeho odolnost […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!