Značky Sachs a Lemförder nejsou v automobilovém průmyslu žádnými outsidery. Naopak, znají je všichni významní producenti osobních i užitkových vozidel a konkurence s nimi musí rozhodně počítat. K udržení klíčového postavení na trhu pomohlo soustředění obou značek spolu se značkami ZF Parts a Boge pod křídla koncernu ZF Trading.
Sachs a Lemförder svádějí úspěšný boj s konkurencí
Author: RSz, 29. září 2015, 12:25
Od svých počátků se firma ZF Trading věnuje výrobě spojek a tlumičů. Tyto výrobky s tradiční značkou Sachs našly uplatnění nejen u osobních, ale i u nákladních vozidel. V této oblasti patří ZF Trading k předním firmám na trhu. Nezanedbatelný je i fakt, že byla prvním výrobcem, který použil pryžokovové komponenty na traktorech a nákladních vozech. Šlo například o odpružení kabin a nástaveb.
Společně s výrobci vozidel se Sachs podílí na vývoji a konstrukci nejen tlumičů, ale i kompletních podvozkových skupin a systémů. Tlumiče pérování pro užitková vozidla, autobusy a traktory odpovídají svou konstrukcí tlumičům pružení pro osobní vozidla, jsou však větší a jsou přizpůsobeny podstatně vyššímu namáhání. Požadavky na tlumení užitkových vozidel lze shrnout do jednoduchého vzorce: co nejmenší tlumení pro zajištění komfortu, šetrné namáhání řidiče, vozidla a nákladu, ale co největší tlumení pro zajištění optimální bezpečnosti jízdy. Variabilní systémy tlumení se automaticky přizpůsobují aktuální jízdní situaci. ZF Trading nabízí pro trh s náhradními díly systémy Sachs Vario, Sachs PDC (Pneumatic Damping Control) a Sachs CDC (Continuous Damping Control).
U Sachs PDC se nepoužívá regulační elektronika, proto je možné také nahradit standardní tlumiče za plynule přestavitelné, pneumaticky regulované tlumiče PDC. Pneumaticky regulované proporcionální ventily tlumičů zajišťují plynulé přizpůsobení tlumení nejrůznějším stavem zatížení. Je to jednoduchý, ale účinný způsob. Trochu složitější princip je CDC. V tomto případě se jedná o regulaci elektronickou, vozidlo je vybaveno snímači, řídící jednotkou a ta ovládá každý tlumič samostatně, přibližně třikrát za sekundu. Je to velmi účinný princip a stále více nových vozidel je tímto systémem vybaveno. V systému CDC senzory měří hodnoty relevantní pro jízdní vlastnosti a naložení jako jsou vertikální zrychlení přední a zadní nápravy, brzdný tlak a stav zatížení, pohyby pedálu akcelerace a rychlost jízdy. Palubní elektronika vypočítá na základě těchto informací optimální tlumící síly. Elektromagnetem regulované proporcionální ventily pak přizpůsobí během milisekund tlumicí charakteristiku dané situaci. Proto lze vozidlem jet nejen bezpečně, ale i komfortně. Současně je také nejlépe chráněno naložené zboží a komponenty vozidla jsou méně zatěžovány. Dá se tedy v této souvislosti kalkulovat i s klesajícími náklady na údržbu.
Sachs je také výrobcem dvojhmotný setrvačníků (ZMS) pro užitková i osobní vozidla. Při výrobě se nedělají rozdíly mezi díly pro prvovýrobu (OE) a aftermarketem, jsou stejně kvalitní. Dodávkami do prvovýroby se však liší od další konkurence. ZMS umožňují u nových motorů snížení vibrací, zklidňují chod motoru, snižují hluk a zvyšují komfort. Podstatný rozdíl mezi Sachs planetovým dvojhmotný setrvačníkem a konvenční spojkou je v tom, že tlumiče torzních kmitů jsou přemístěny ze spojkové lamely do setrvačníku. Na základě změněného rozložení hmotností vzniká pro hnací trakt zcela nový systém tlumení kmitání s efektivnějšími možnostmi zatlumení kmitání. Rezonanční otáčky jsou při ZMS – na rozdíl od konvenční spojkové lamely – pod volnoběžnými otáčkami motoru, což vede k mimořádně nehlučný chování při startování a odstavení. Kromě toho dochází k redukci hluku z převodovky. Možnost jízdy s nižšími otáčkami také přispívá k úspoře paliva. ZMS může být na základě své konstrukce používán jako pro tlačné, tak i pro tažné spojky. Vozidla vybavená dvojhmotný setrvačníky jsou úspornější, mají nižší hodnoty škodlivých emisí a jsou na cestách také tišší. Ale i další spojkové komponenty jsou plnohodnotnou náhradou OE dílů a mnohdy jsou zcela identické, pocházejí z jedné výrobní linky a liší se pouze objednacím číslem.
V nabídce ZF Trading jsou i další komponenty podvozku a řízení – díly Lemförder. Značka Lemförder se řadí mezi vedoucí v automobilové branži. V oblasti nákladních vozidel jsou to například stabilizační tyče – podélně nebo příčně, závěsy náprav, tzv. triangle nebo čtyřbodové ramena spojující tuhé nápravy užitkových vozidel v podélném a příčném směru s rámem a absorbující tak kolébavé pohyby nástavby. Například toto čtyřbodové rameno, použité hlavně na nejnovějších vozidlech, nenabízí mnoho jiných výrobců a dalo by se říci, že Lemförder má monopolní postavení v OE. Ostatně, značné množství výrobků, které ZF Trading vyvine, zkoušejí ostatní výrobci napodobovat.
"Srdcem" těchto ramen jsou kulová pouzdra a kulové díly. Kromě vícekomponentních konstrukcí je třeba se zmínit i o tzv. molekulárním provedení čepu, které se objevuje stále častěji. Klasický čep se skládá z několika dílů. Ty se pohybují vůči sobě, třou se a tím dochází k opotřebení a hluku. Molekulární uložení nemá oproti tomu klasickému komponenty, které by se proti sobě pohybovaly. Veškerý pohyb probíhá v polymeru spojujícím všechny komponenty. Tak se omezí opotřebení a sníží se hluk. Takový čep má delší životnost, snáší vyšší teploty a není náchylný na poškození.
ZF Trading nabízí nejen kompletní výrobky, ale i opravárenské sady, které umožňují snížení nákladů při opravách.
Komentáře