Bosch: Automobily se stávají aktivní součástí internetu

7. prosince 2015, 15:29

Automobil budoucnosti je připojen. Používá aktuální informace z internetu, aby se cestující ve vozidle mohli dostat na místo určení ještě bezpečněji, efektivněji a pohodlněji. Tato integrace do internetu věcí také odemkne celou řadu služeb souvisejících s vozidlem.

 „Konektivita jasně přináší převratné změny ve způsobu řízení,“ říká Dr. Dirk Hoheisel, člen představenstva Bosch odpovědný za tuto oblast. Bosch dodává potřebný hardware a software a vyvíjí řadu atraktivních služeb.“ Strategií společnosti je rovněž vytvářet obchodní příležitosti. Toto je potvrzeno stávajícími studiemi o internetu věcí, které celkově naznačují, že se v sektoru mobility skrývá ohromný potenciál. Hoheisel pokračuje myšlenkou, že „dojde především k výraznému nárůstu počtu služeb.“ Díky svým komplexním odborným znalostem systémů a produktovému portfoliu má nyní Bosch k využití tohoto potenciálu pevnou pozici. Technologie společnosti se díky svým sensorům, softwaru internetu věcí a pestré škále služeb zaměřuje na všechny úrovně internetu věcí. A to platí nejen pro obchodování společnosti Bosch v oblasti mobility, ale také pro všechna ostatní obchodní odvětví.

Před několika týdny představil Bosch cloudovou výstrahu, která během deseti sekund varuje řidiče o tom, že se k vám blíží řidič v protisměru. Varovný systém, u kterého je plánováno spuštění výroby v roce 2016, může být v pravém slova smyslu považován za připojeného zachránce. Již v roce 2012 uvedl Bosch jménem několika automobilek do provozu vylepšenou službu eCall a mobilní informační službu. Služba poskytuje pomoc při nehodě a nabízí podporu také ve všech dalších záležitostech. A konečně – několik provozovatelů vozových parků už využívá řešení připojeného řízení vozového parku, které Bosch uvedl v roce 2014. 

Technologie Bosch umožňuje automobilům být online
Co se týče připojení vozidla k internetu, jde Bosch dvěma hlavními cestami. Ta první plně využívá chytrý telefon řidiče. Pomocí integrovaného řešení mySPIN může řidič propojit svá zařízení Android a iOS se systémem infotainmentu vozidla. Vybrané aplikace je pak možné pohodlně ovládat z centrálního displeje vozidla. Tato technologie je od roku 2014 v modelech Jaguar a Land Rover. Šíří se také v Asii, a to díky smlouvám s dalšími dvěma výrobci automobilů v Číně, plus spojenectví s čínskou internetovou společností Tencent.

Druhou cestou Bosch je vybavení vozidla hardwarem konektivity v podobě řídicí jednotky konektivity neboli CCU. CCU přijímá a vysílá informace pomocí bezdrátového modulu vybaveného SIM kartou. Také umožňuje v případě potřeby určit polohu vozidla pomocí GPS. Bosch nabízí zařízení speciálně přizpůsobená pro automobily, užitková vozidla, motocykly, terénní vozidla a dokonce i železniční nákladní vozidla. Bosch jen před několika týdny například získal kontrakt na optimalizaci logistických procesů švýcarského provozovatele železniční nákladní dopravy SBB Cargo

Připojením k elektrickému systému vozidla přes OBD (On-Board-Diagnose) rozhraní je CCU k dispozici buď jako součást prvovýbavy, anebo jako řešení pomocí dovybavení. Takto si mohou provozovatelé dovybavit i svá stávající vozidla. Toto řešení pro soukromé uživatele nabízí také dceřiná společnost Bosch Mobility Media pod názvem Drivelog Connect. Chytrý telefon připojený k CCU může zobrazovat údaje o vozidle, nabízet tipy na úsporu pohonných hmot a v případě poruchy okamžitě kontaktovat odtahovou službu nebo servis.

Připojený automobil řídí ještě aktivněji než jakákoliv osoba
V cloudu jsou k dispozici informace o dopravních zácpách, náledích a řidičích v protisměru. V kombinaci s údaji o infrastruktuře z garáží a nabíjecích míst se nabízí širší perspektiva – „propojený horizont“. Jak říká Hoheisel: „V připojeném vozidle vidí řidič za vrchol dalšího kopce, za další zatáčku a dokonce ještě dál.“ Protože vozidla budoucnosti budou s dostatečným předstihem varovat řidiče o náhlé mlze nebo o koloně vozidel za další zatáčkou, bude řízení bezpečnější. Konektivita zvyšuje také efektivitu vozidel. Například přesné údaje o dopravních zácpách a o silnici před vámi umožňují optimalizovat nabíjení v hybridních a elektrických vozidlech podél vybrané trasy. A protože automobil myslí dopředu, může být filtr pevných částic regenerován ještě před tím, než vozidlo sjede z dálnice, a ne v následném provozu, kdy se popojíždí. Konektivita zlepšuje také pohodlí, protože je základním předpokladem pro automatizované řízení. Je to jediný způsob, jak se vyhnout nárazovému brzdění v případě stavebních prací, dopravní zácpy a nehod na silnicích.

Prediktivní diagnostika zkracuje délku trvání servisu
Společně s údaji o řízení a informacemi o okolních podmínkách vozidla zachycuje připojené vozidlo také údaje o provozu jednotlivých komponentů. Průchod těchto údajů sofistikovaným algoritmem umožňuje preventivní diagnostiku. Například údaje získané od vstřikovací trysky mohou být propojeny s distribuovanými algoritmy v cloudu ve vozidle tak, aby mohla být předem určena jejich zbývající životnost. Řidič nebo provozovatel vozového parku tak mohou být okamžitě informováni a díky tomu se včas objednat do autoservisu. Tímto způsobem je v mnoha případech možné vyhnout se nákladným opravám a prostojům, zejména v případě velkých užitkových vozidel.

Konektivita ale nekončí před branami autoservisu. Mechanici mohou využít přenesené údaje o vozidle k rychlejšímu stanovení ceny náhradních dílů a práce. V budoucnu budou při svých opravách těžit z rozšířené reality Bosch, kterou využívají tablety pro určitý typ rentgenového zobrazení. Jestliže například mechanik přidrží tablet v motorovém prostoru, doplní se fotografie na tabletu o užitečné doplňující informace a pokyny k opravě pro právě zobrazovanou oblast. Mechanik může manipulovat s těmito objekty přes dotykový displej a vyvolávat další informace. Tím se nahlížení do servisní příručky stane minulostí. Na serveru Bosch jsou veškeré podrobné informace k dispozici online.

Související články

Bosch: Dálniční pilot technicky realizovatelný za 5 let
Bosch: Dálniční pilot technicky realizovatelný za 5 let

Řídit nebo se vozit? Bosch je několik let od premiéry technologie, která dá řidičům právě takovou možnost volby. "Díky našim dálničním pilotům bychom na dálnici mohli od roku 2020 setkávat vysokoautomatizované auta, která se řídí sama," říká Dr. Dirk Hoheisel, člen představenstva společnosti Robert Bosch GmbH. Při vysokoautomatizovanom řízení auta vozidlo přebírá dočasně plnou odpovědnost za […]

Bosch obdržel cenu za inovace pro rok 2016 v kategorii „audio/video vybavení vozidel“
Bosch obdržel cenu za inovace pro rok 2016 v kategorii „audio/video vybavení vozidel“

Nová dotyková obrazovka s haptickými prvky vyvinutá společností Bosch obdržela 10. listopadu 2015 cenu „CES 2016 Innovation Award“ v kategorii „audio/video vybavení vozidel“. Díky haptické odezvě obrazovky mohou uživatelé interaktivně používat různé aplikace z oblasti infotainmentu, jako navigaci, rádio nebo chytrý telefon. Tlačítka zobrazená na displeji vyvolávají pocit skutečných tlačítek, takže často může uživatel obrazovku […]

Bosch hodlá získat podíl Reflekt GmbH, odborníka na rozšířenou realitu
Bosch hodlá získat podíl Reflekt GmbH, odborníka na rozšířenou realitu

V posledních dvou letech Bosch úzce spolupracuje s firmou Reflekt GmbH na vývoji aplikací rozšířené reality (RR) pro výrobu, služby, školení a marketingové aplikace. Bosch nyní hodlá rozšířit tuto úspěšnou spolupráci tím, že převezme u odborníků z RR menšinový podíl. Příslušné smlouvy byly podepsány 16. prosince 2015. Od svého založení v roce 2012 se rozšířená […]

Bosch mění propojené automobily na osobní asistenty
Bosch mění propojené automobily na osobní asistenty

Pro řidiče je připojení k internetu v automobilu více než jen praktický doplněk. Díky němu je řízení bezpečnější a efektivnější. Bosch má v úmyslu toto názorně demonstrovat na veletrhu CES 2016 v Las Vegas řadou propojených funkcí a asistenčních systémů. Firma také předvede, jak snadné je ovládání těchto systémů při minimálním rozptylování řidiče. Organizátoři CES […]

Bosch využívá Industry 4.0 ke zvyšování své konkurenceschopnosti
Bosch využívá Industry 4.0 ke zvyšování své konkurenceschopnosti

Bosch propojuje svou výrobu více než stovkou projektů, které již úspěšně běží po celém světě. Kromě jiných výhod se zvyšuje dostupnost strojů – a tudíž i produktivita a konkurenceschopnost. Zde jsou dva příklady: Jedna výrobní linka, 200 různých hydraulických modulů Na své multivýrobní montážní lince v Homburgu v Německu dokáže Bosch vyrábět 200 různých hydraulických […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!