Automobil budoucnosti je připojen. Používá aktuální informace z internetu, aby se cestující ve vozidle mohli dostat na místo určení ještě bezpečněji, efektivněji a pohodlněji. Tato integrace do internetu věcí také odemkne celou řadu služeb souvisejících s vozidlem.
„Konektivita jasně přináší převratné změny ve způsobu řízení,“ říká Dr. Dirk Hoheisel, člen představenstva Bosch odpovědný za tuto oblast. „Bosch dodává potřebný hardware a software a vyvíjí řadu atraktivních služeb.“ Strategií společnosti je rovněž vytvářet obchodní příležitosti. Toto je potvrzeno stávajícími studiemi o internetu věcí, které celkově naznačují, že se v sektoru mobility skrývá ohromný potenciál. Hoheisel pokračuje myšlenkou, že „dojde především k výraznému nárůstu počtu služeb.“ Díky svým komplexním odborným znalostem systémů a produktovému portfoliu má nyní Bosch k využití tohoto potenciálu pevnou pozici. Technologie společnosti se díky svým sensorům, softwaru internetu věcí a pestré škále služeb zaměřuje na všechny úrovně internetu věcí. A to platí nejen pro obchodování společnosti Bosch v oblasti mobility, ale také pro všechna ostatní obchodní odvětví.
Před několika týdny představil Bosch cloudovou výstrahu, která během deseti sekund varuje řidiče o tom, že se k vám blíží řidič v protisměru. Varovný systém, u kterého je plánováno spuštění výroby v roce 2016, může být v pravém slova smyslu považován za připojeného zachránce. Již v roce 2012 uvedl Bosch jménem několika automobilek do provozu vylepšenou službu eCall a mobilní informační službu. Služba poskytuje pomoc při nehodě a nabízí podporu také ve všech dalších záležitostech. A konečně – několik provozovatelů vozových parků už využívá řešení připojeného řízení vozového parku, které Bosch uvedl v roce 2014.
Technologie Bosch umožňuje automobilům být online
Co se týče připojení vozidla k internetu, jde Bosch dvěma hlavními cestami. Ta první plně využívá chytrý telefon řidiče. Pomocí integrovaného řešení mySPIN může řidič propojit svá zařízení Android a iOS se systémem infotainmentu vozidla. Vybrané aplikace je pak možné pohodlně ovládat z centrálního displeje vozidla. Tato technologie je od roku 2014 v modelech Jaguar a Land Rover. Šíří se také v Asii, a to díky smlouvám s dalšími dvěma výrobci automobilů v Číně, plus spojenectví s čínskou internetovou společností Tencent.
Druhou cestou Bosch je vybavení vozidla hardwarem konektivity v podobě řídicí jednotky konektivity neboli CCU. CCU přijímá a vysílá informace pomocí bezdrátového modulu vybaveného SIM kartou. Také umožňuje v případě potřeby určit polohu vozidla pomocí GPS. Bosch nabízí zařízení speciálně přizpůsobená pro automobily, užitková vozidla, motocykly, terénní vozidla a dokonce i železniční nákladní vozidla. Bosch jen před několika týdny například získal kontrakt na optimalizaci logistických procesů švýcarského provozovatele železniční nákladní dopravy SBB Cargo
Připojením k elektrickému systému vozidla přes OBD (On-Board-Diagnose) rozhraní je CCU k dispozici buď jako součást prvovýbavy, anebo jako řešení pomocí dovybavení. Takto si mohou provozovatelé dovybavit i svá stávající vozidla. Toto řešení pro soukromé uživatele nabízí také dceřiná společnost Bosch Mobility Media pod názvem Drivelog Connect. Chytrý telefon připojený k CCU může zobrazovat údaje o vozidle, nabízet tipy na úsporu pohonných hmot a v případě poruchy okamžitě kontaktovat odtahovou službu nebo servis.
Připojený automobil řídí ještě aktivněji než jakákoliv osoba
V cloudu jsou k dispozici informace o dopravních zácpách, náledích a řidičích v protisměru. V kombinaci s údaji o infrastruktuře z garáží a nabíjecích míst se nabízí širší perspektiva – „propojený horizont“. Jak říká Hoheisel: „V připojeném vozidle vidí řidič za vrchol dalšího kopce, za další zatáčku a dokonce ještě dál.“ Protože vozidla budoucnosti budou s dostatečným předstihem varovat řidiče o náhlé mlze nebo o koloně vozidel za další zatáčkou, bude řízení bezpečnější. Konektivita zvyšuje také efektivitu vozidel. Například přesné údaje o dopravních zácpách a o silnici před vámi umožňují optimalizovat nabíjení v hybridních a elektrických vozidlech podél vybrané trasy. A protože automobil myslí dopředu, může být filtr pevných částic regenerován ještě před tím, než vozidlo sjede z dálnice, a ne v následném provozu, kdy se popojíždí. Konektivita zlepšuje také pohodlí, protože je základním předpokladem pro automatizované řízení. Je to jediný způsob, jak se vyhnout nárazovému brzdění v případě stavebních prací, dopravní zácpy a nehod na silnicích.
Prediktivní diagnostika zkracuje délku trvání servisu
Společně s údaji o řízení a informacemi o okolních podmínkách vozidla zachycuje připojené vozidlo také údaje o provozu jednotlivých komponentů. Průchod těchto údajů sofistikovaným algoritmem umožňuje preventivní diagnostiku. Například údaje získané od vstřikovací trysky mohou být propojeny s distribuovanými algoritmy v cloudu ve vozidle tak, aby mohla být předem určena jejich zbývající životnost. Řidič nebo provozovatel vozového parku tak mohou být okamžitě informováni a díky tomu se včas objednat do autoservisu. Tímto způsobem je v mnoha případech možné vyhnout se nákladným opravám a prostojům, zejména v případě velkých užitkových vozidel.
Konektivita ale nekončí před branami autoservisu. Mechanici mohou využít přenesené údaje o vozidle k rychlejšímu stanovení ceny náhradních dílů a práce. V budoucnu budou při svých opravách těžit z rozšířené reality Bosch, kterou využívají tablety pro určitý typ rentgenového zobrazení. Jestliže například mechanik přidrží tablet v motorovém prostoru, doplní se fotografie na tabletu o užitečné doplňující informace a pokyny k opravě pro právě zobrazovanou oblast. Mechanik může manipulovat s těmito objekty přes dotykový displej a vyvolávat další informace. Tím se nahlížení do servisní příručky stane minulostí. Na serveru Bosch jsou veškeré podrobné informace k dispozici online.
Komentáře