Ve vydání AutoEXPERTU 06/2012 popisoval náš spolupracovník Josef Förster ve svém článku “Sim sala bim, a kde je zákazník?” několik nešvarů, které zaručeně dovedou váš servis připravit o zákazníka. V tomto článku s názvem A ledy se hnuly vám ukáže několik současných pozitivních změn na trhu, které vám naopak mohou pomoci zákazníky získat.
Vzpomínáte si ještě na poslední odstavec mého předchozího článku? Avízem názvu A ledy se hnuly jsem v něm naznačoval dnešní téma. Zúčastnil jsem se, pro připomenutí, pracovní snídaně pořádané časopisem AutoEXPERT se zástupci importérů, největších pojišťoven a také odborné veřejnosti, abychom pohovořili o tom, jak se vyvíjí trh s opravami po dopravních nehodách. A právě tady mne napadlo téma dnešního článku.
A ledy se hnuly – Přiklad první
V předchozích týdnech jste možná také zaznamenali, že se ledy hnuly. Kde? No přece u nás, v naší oblasti, v autoopravárentsví. První vlaštovkou jsou kontroly Úřadu práce zaměřené na zaměstnávaní pracovníků „na černo“, o kterých jsem se již zmiňoval v předchozích vydáních. Podle toho, co je mezi vámi slyšet, kontroly Státního úřadu inspekce práce se stejnou razancí pokračují a vypadá to, že ministerstvem slibovaných 200.000 kontrol nebyl jen populistický výkřik, leč tvrdá realita letošního roku. Jak jste v médiích jistě zaznamenali, některým profesním sdružením či komorám se tento krok Ministerstva práce a sociálních věcí nelíbí a stěžují si na něj. Bůhví proč, chtělo by se napsat. Důvodem však bude, alespoň podle mne, horní mez pokuty za takový přečin. Pro firmu může představovat ztrátu deseti milionů korun, a přestože taková pokuta ještě vyměřena nebyla, je letošních 2.500.000 Kč udělených nejmenované stavební firmě z jižní Moravy pěkná „pálka“, která vede k zamyšlení. Vyplatí se mi zaměstnávat lidi nelegálně? Byla doba, kdy se to vyplatilo. Ledy se však hnuly – v současné době se to rozhodně nevyplatí.
Vývoj dopravních nehod 1989-2012 (zdroj: Ministerstvo vnitra)
Česká republika si v počtu mrtvých po dopravních nehodách nestojí nikterak dobře. Z celkem 27 států EU jsme na nepěkném 16. místě v počtu mrtvých na milion obyvatel, což činí 26 mrtvých za rok. Je to o šest mrtvých více, než je průměr v EU, a při našich deseti milionech obyvatel o 60 mrtvých ročně více, než je „obvyklé“ v ostatních zemích EU. Mějme toto všichni na paměti, až vyrazíme vozem dnes, zítra nebo pozítří na cesty…
Příklad druhý
Druhou dlouho očekávanou vlaštovkou budiž schválení novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, která upravuje v našich končinách tak oblíbené přetáčení tachometrů. Soukromá osoba 50.000 Kč, podnikatel 5.000.000 Kč. Tolik bude činit „bonus“ pro upravovatele tachometrů. Někteří z vás již nedoufali, a je to tady, ledy se hnuly. Už slyším ty škarohlídy: Stejně to nebude fungovat. A co s těmi již přetočenými tachometry ve vozech nabízených v bazarech? Jak se bude úmyslné přetočení tachometru dokazovat? Těžko, říkám já, ale je to první dobrý legislativní počin za poslední léta. Již nikdy nebude tak snadné omlazovat tachometry ojetin, už nikdy nebude tak snadné se obohacovat na kupujícím. Už nikdy nebude v oblasti ojetých automobilů taková džungle, jaká byla doteď.
Příklad třetí
Dalším indikátorem pro mé tvrzení, že se ledy hnuly, je vpravdě historická událost z minulých týdnů. Jedna z mediálně nejznámějších pojišťoven opouští Česko. Ve zdůvodnění svého kroku uvádí, že příčinou je špatný vývoj na českém pojistném trhu. Skutečné důvody známy nejsou, ale jedno je, doufám, zřejmé vám všem, a to že to nejlevnější není vždy to nejvýhodnější – ani pro klienta, ani pro poskytovatele takových služeb. Není, nebylo, nebude, a čas ukáže, že takových společností nucených opustit trh bude do konce tohoto roku přibývat, bez ohledu na 2/3 zákazníků, kteří by u nich ušetřili. Ledy se hnuly…
Co ještě můžeme očekávat?
Co se dá ještě do konce roku v naší branži očekávat? Státní správa, s ohledem na ekonomický vývoj nejen v naší zemi, zesílí tlak na daňové úniky. Věřím, že většina z vás podniká poctivě a nepravosti, které se dějí kolem, vás rozčilují stejně jako mne. Už ani nedoufáte, že by se to mohlo změnit, ale věřte, že může a změní. Ledy se totiž hnuly. Příkladem nám budiž Slovensko, kde se v současnosti připravuje opatření, které má zabránit opravám vozidel bez dokladu. Heuréka! Soudě podle toho, jak je metoda identifikace takového bezdokladového opravce jednoduchá, dá se očekávat její zavedení i u nás.
Zmiňuji-li ekonomickou situaci, spíše však změnu zákaznického chování, do konce roku někteří z vás ukončí činnost. Tohle nevyžaduje zvláštní jasnozřivecké schopnosti, tohle už se dnes totiž děje. Někde jen snižují stav pracovníků, bohužel i mechaniků. Pro připomenutí:
Potenciál jednoho mechanika
– Produktivní mechanik odpracuje minimálně 80 % svého času denně.
– Produktivní mechanik denně prodá 6,4 hodiny.
– Měsíční počet prodaných hodin: 6,4 hod. denně x 21 pracovních dnů = 134,4 hodiny.
– Máte-li kupříkladu 450 Kč na normohodinu, je tržba mechanika 60.480 Kč.
Někde odcházejí mechanici sami, a jak to tak chodí, mezi prvními opouštějí takové servisy ti nejschopnější. Někde už jsou potíže takového rázu, že zvažují ukončení činnosti. Někde už ruší pobočky, které obratem obsazuje někdo jiný a vytváří opuštivšímu vydatnou konkurenci, navíc s jeho vlastními zákazníky, když už si je tedy opustivší tolik let učil jezdit právě do tohoto místa. Že jste se ještě s takovým přeobsazením servisu nesetkali? Tak to buďte rádi, obzvláště když to není váš případ. Název článku zde platí dvojnásob, měřit, měřit a zase měřit je hlavním heslem současných dní, a já navíc doplňuji, že než se rozhodnete pro nějakou evakuační akci v rámci svých poboček, přemýšlejte i v souvislostech: kdo a jak může obsadit mé uvolněné místo a nakolik to ovlivní mé zbývající podnikání. Mějte toto na paměti, až se budete loučit s jedním mechanikem!
Konečně funkční cech
Další věc, která opravce do konce tohoto roku čeká, je vznik profesního sdružení, chcete-li cechu. Doplňuji, funkčního cechu. Slovensko nám budiž příkladem. Doba dozrála k tomu, aby někdo zvedl prapor za všechny slušné a poctivé a začal obhajovat tuto početnou a významnou skupinu podnikatelů, ať už směrem ke státní správě, nebo i uvnitř mezi subjekty podnikajícími v autoopravárenství. V současnosti už vznikají přípravné skupiny podnikatelů, kterým vadí stav, jaký panuje v našich končinách, navazující legislativu nevyjímaje.
Není možné si nevšimnout jednoho fenoménu, který má vliv na nezávislé opravce. Kdo by ještě před dvěma třemi roky řekl, že se autorizovaní dealeři, koncesionáři, začnou cíleně věnovat starším vozům. Ne tak dnes, soudě podle množství programů pod názvem 5 Plus, zaměřených právě na tyto vozové parky. Ze strany nezávislých opravců jsou právě tyto programy, přicházející v současnosti snad od všech renomovaných značek, vnímány jako ohrožení jejich stávající klientely. Navíc při současné ceně originálních dílů zavedených značek je tato nová konkurence více než reálná. Ledy se hnuly i tady.
Závěrem – kde se ledy nehnuly?
Nyní po vás budu požadovat hodně fantazie. Představte si, že v Bruselu si na vás vzpomenou a vymyslí aktuální dotaci jako šitou pro tuto svízelnou dobu – dotaci za každý nevyužitý zvedák (říkal jsem vám, že to bude vyžadovat hodně fantazie). Od toho dne každý opravce, který nebude mít dostatek práce a jeho zvedáky budou zahálet, dostane dotaci 100, 200, 1.000 eur na každý takový zvedák. Je to hezká představa? Nemyslím ty opuštěné stroje, ale ta dotace. Že je to hloupost? Že se taková dotace nemůže NIKDY vyskytovat? Ale může. Jen záleží, v jaké branži zrovna podnikáte. Pokud budete zemědělec, jistě víte, čemu nebo komu se slangově říká „zlatý ptáček“. Je to drobný pták s názvem chřástal polní a je to ohrožený druh. Co čert nechtěl, usídlil se v Pošumaví, Podkrkonoší, právě na vaší louce. Za jednoho chřástala dostanete dotaci 170 eur. Stačí jen málo. Objevit, neplašit, nesekat, nahlásit, a že v tom tady máme dlouholetou tradici. Soudě podle toho, že jen za minulý rok bylo za chřástala vyplaceno našim podhorským „zemědělcům“ neuvěřitelných 55.000.000 Kč. Lehkým přepočtem vám vyjde, že tak u nás žije na hranici vyhynutí téměř 13.000 chřástalů. Ještě že u nás v autobranži žádný takový dotační pokřivenec neexistuje. Ještě že tak …
Josef Förster
Autor je spolupracovníkem redakce
Fotografie poskytl odborný časopis AutoEXPERT
Článek vyšel v časopise AutoEXPERT 07+08/2012