Křišťálovou kouli nebrat aneb Ledy se hnuly 2

28. července 2014, 17:14

Vážený čtenáři, až se to nechce věřit, jsou to dlouhé dva roky, co jsem napsal článek pod názvem Ledy se hnuly. Moje očekávání z článku se naplnila trocha později, ale jsem plný optimismu. Ostatně posuďte sami.

Novoty kam se podíváš
Mám pocit, že se letos urodilo nemálo novinek. Hybatelem těchto novinek se stala, světedivse, Státní správa. Státní správa se po letech macešského přístupu zaměřila na ty opravdové problémy v autoopravárenství. Důkaz? Není snad týdne, kdy by se všemi médii neprohnala nějaká kauza, která má souvislost s vaším podnikáním. Spouštěčem bylo nesprávně vykazované RPSN u poplatků spotřebitelských úvěrů na ojetá auta. Některé odhady uvádějí, že se jedná o 20.000 klientů, kteří mají na svých smlouvách chybně uvedenou RPSN a kteří budou žádat o navrácení navýšení úvěru. Pokud vás zajímá kauza více, klikněte na odkaz – ZDE.

Že se domníváte, že kauza RPSN nesouvisí s autoopravárenstvím? Čtěte prosím dál.

Ani jste nemuseli článek z odkazu číst, aby vás napadlo, že důsledky tohoto kroku budou prodejce ojetých vozů a poskytovatele úvěrů bolet. Rozhodně už teď přišly o důvěru potencionálních zákazníků a zda přijdou i o nemalé peníze, ukáže čas. Nevěříte? Věřte.

Dvakrát a špatně
Popojeďme dále v příběhu RPSN. Úvěrové společnosti pod tlakem médií chtěly ukázat na domnělého viníka. Podle jejich verze to měly být HLAVNĚ autobazary, které tyto nepřiměřeně vysoké úvěry jejich prostřednictvím nabízely. Tento Cimrmanovský úkrok stranou neušel pozornosti médiím a ty nezaváhaly ani pikosekundu a vyslaly do autobazarů své zvědy. Novináři, vydávající se za koupěchtivého zákazníka, se nestačili divit. Nejčtenější deník věnoval této kauze ve svém vydání z 21. dubna 2014 celkem 3 strany, samozřejmě včetně té titulní. Titulek MF Dnes mluvil za vše Prodejci levných aut se transformovali na prodejce drahých úvěrů. Ve stručnosti: prodejce ojetých vozů byl schopen, díky takto výhodnému úvěru, vyvařit z vozidla v ceně 164.900 Kč neuvěřitelných 65.960 Kč. A je tu na místě otázka pro autorizované či koncesované prodejce nových vozů. Kdo z vás to z nového auta má? Doufám, že moje řečnická otázka nebude pochopena jako inspirace a nebudeme odteď nové vozy kupovat s přetočeným tachometrem, pozměněným rokem výroby a vytlučeným DPF filtrem pro narovnání obvyklého tržního chování. Tohle je hodně velká nadsázka, ale nic to nemění na obrovských finančních důsledcích, které můžou dotčené úvěrové společnosti očekávat. Poškozeným zákazníkům se má vracet 6 mld. Kč a to bude bolestivé. Pokud toužíte zvědět více, podívejte se na odkaz – ZDE.

A přeci se točí!
Jistě tušíte, o čemže bude tato kapitola. Správně. Přetočené tachometry. Použil bych jednotné číslo, ale to by nebylo v našich končinách patřičné. U nás se totiž přetáčí tachometry naveliko. Po dobách tichého mlčení, světe div se, udeřila Státní správa i tady. Nejvyšší soud vydal právní názor, že v případě, že vznikne prodávajícímu škoda vyšší než 5.000 Kč, jedná se o trestný čin. Poslanci a Ministerstvo průmyslu zakládají zvláštní výbory. Takto ve zkratce. Tohle je pouze začátek cesty, ale vězte, že se jedná o dobrý první krok a minimálně nebude tak obvyklé, že v inzerátu bude někdo podobné služby nabízet. Zatím je po zadání ve vyhledávači stočení tachometru praha stále 26.500 odkazů, ale zítra, zítra už bude lépe! Nevěříte? Věřte. Odkaz – ZDE.

Rakovinotvorná auta
Aby nebylo těch novinek málo a až se nechce věřit, ale ČOI na popud Ministerstva dopravy vyrazila zkontrolovat 80 servisů po celé ČR. Předmětem zájmu byly subjekty nabízející demontáž DPF filtrů. Výsledky jsou tristní, u 41 kontrolovaných bylo zjištěno pochybení. Byly rozdány pokuty ve výši 36.000 Kč, to ponechám raději bez komentáře, ale co je na celé věci pozitivní? Že pět z těchto poskytovatelů předala ČOI ke správnímu řízení a hrozí jim opravdová pokuta. Tahle akce měla okamžitý efekt. Ledy se hnuly. Další pohnuté ledy se dají očekávat v poptávce majitelů vozidel bez DPF po nových, funkčních filtrech. Ono číst titulky v novinách, že Vozidla bez DPF nesmí na pozemní komunikace, je jen pro otrlé. Viďte? Odkaz – ZDE.

Jestli jste si přečetli text v rámečku, musíte podobně jako já uznat, že to už je něco. Po letech stojaté vody, kdy se jen tloukla sláma. Sečteno, podtrženo, doba kdy se dalo otevřeně okrádat zákazníky, je pryč. Teď se nám podobné praktiky přesunou pod povrch a moc bych za to nedal, že se začnou krást kromě předních kapot a světel i DPF filtry.

Závěrem
Co říci závěrem a neopakovat se. Je bohulibé, že po tolika letech nezájmu Státní správy o nekalé praktiky na svých občanech, se ledy hnuly. No aby taky ne, jsme členskou zemí Evropské unie a jen tak mimochodem máme letos ještě dvoje volby a řidič je taky volič.

První díl článku Křišťálovou kouli nebrat aneb Ledy se hnuly vyšel v časopise AutoEXPERT 07+08/2012. Přečíst si jej můžete ZDE.

Josef Förster

Autor je spolupracovníkem redakce

Součástí předešlého článku "Křišťálovou kouli nebrat aneb Každý první" byla rovněž anketa. Na její výsledky se můžete podívat – ZDE.

Související články

Křišťálovou kouli nebrat aneb A ledy se hnuly …
Křišťálovou kouli nebrat aneb A ledy se hnuly …

Ve vydání AutoEXPERTU 06/2012 popisoval náš spolupracovník Josef Förster ve svém článku „Sim sala bim, a kde je zákazník?“ několik nešvarů, které zaručeně dovedou váš servis připravit o zákazníka. V tomto článku s názvem A ledy se hnuly vám ukáže několik současných pozitivních změn na trhu, které vám naopak mohou pomoci zákazníky získat. Vzpomínáte si […]

Křišťálovou kouli nebrat aneb Každý první
Křišťálovou kouli nebrat aneb Každý první

V dnešním článku se náš spolupracovník Josef Förster zamýšlí nad vývojem v oblasti autoopravárenství v letošním roce. V období předchozích svátků jsem se začetl do knihy Niccola Machiavelliho Vladař. V jedné z kapitol jsem narazil na následující přirovnání: Počítáme-li předem, máme čas si všechno rozmyslet a zavčas jednat. Když se však pohroma přiblíží, bývá už […]

Křišťálovou kouli nebrat aneb „Honzíkova cesta“
Křišťálovou kouli nebrat aneb „Honzíkova cesta“

Určitě budete souhlasit s tvrzením, že současný svět se rychle mění a s ním se stejně rychle mění i podmínky vašeho podnikání. V dnešním článku bych se chtěl zamyslet nad přístupem k celoživotnímu vzdělávání. Pamětníci jistě vzpomínají na technickou úroveň vozů před 10-15-ti lety. Střešní okno na kliku, posilovač řízení za příplatek a té radosti […]

Křišťálovou kouli nebrat aneb Před branami
Křišťálovou kouli nebrat aneb Před branami

Co by mohlo být na prvním místě vaší pozornosti, při vašem současném podnikání se dnes ve své úvaze zamyslí náš spolupracovník Josef Förster. O lidech Při tom každodenním kalupu se může stát, že některé věci bereme tak nějak automaticky, nepřemýšlíme nad nimi. Zejména pokud se opakují den co den, měsíc za měsícem nebo rok po […]

Výsledek ankety k článku „Křišťálovou kouli nebrat aneb Ledy se hnuly 2“
Výsledek ankety k článku „Křišťálovou kouli nebrat aneb Ledy se hnuly 2“

Před čtyřmi týdny jsme Vám přinesli článek „Křišťálovou kouli nebrat aneb Ledy se hnuly 2“, jehož součástí byla anketa. Nyní Vám přinášíme její výsledky.

Křišťálovou kouli nebrat aneb Z Nového světa I.
Křišťálovou kouli nebrat aneb Z Nového světa I.

Dnešní článek bude jiný. Přesněji bude odjinud. Ještě přesněji ze Spojených států, kde jsem byl koncem srpna na dovolené. Ještě přesněji na zasloužené dovolené. Auta tam mají čtyři kola a volant jako u nás, ale to ostatní kolem aut mi přišlo značně rozdílné. Má-li to být trend, na který se tady u nás v Evropě […]

Křišťálovou kouli nebrat aneb Jaký bude rok 2015?
Křišťálovou kouli nebrat aneb Jaký bude rok 2015?

Rok se s rokem sešel a máme tady konec roku 2014. Abychom dostáli tradici, přinášíme vám tradiční zamyšlení našeho spolupracovníka na téma: Jaký byl ten rok 2014 a co nového nám přinese rok 2015? Rok 2014 aneb světlo na konci tunelu slabě prosvítá Rok se s rokem sešel a máme tady období bilancí. Jaký že tedy […]