Chladiče jsou obvykle skryté před zrakem motoristů, navíc nemají žádné pohyblivé části, takže na ně řidič obvykle ani nepomyslí. Ale přitom právě na chladiči závisí bezpečnost motoru, což je také důvod, proč se ve starších vozech vyplatí nezapomínat na výměnu tohoto dílu za nový.
Spalovací motor během svého provozu spotřebuje 30-40 % energie obsažené v palivu. Zbytek předává v podobě tepla, které musí být účinně odvedeno do prostředí, jinak by se zařízení v důsledku přehřátí poškodilo. Zabraňuje tomu chladící systém, v němž odebírá teplo speciální kapalina, aby se následně rozptýlilo prouděním přes chladič.
Samotný chladič se skládá z husté sítě hliníkových trubek, pokryté malými destičkami, tzv. lamelami. Jejich cílem je maximalizovat povrch chladiče při zachování jeho kompaktních rozměrů. „Chladič se nachází v přední části vozidla, a proto se s ubíhajícími lety nejenom intenzivně znečišťuje, ale také je vystaven drobným poškozením, např. od kamínků. Lamely, které jsou ohnuté nebo znečištěné od bláta, nedokážou účinně odvádět teplo, a proto funkčnost chladiče – a zároveň celého chladicího systému – výrazně klesá a motor se začne přehřívat,“ upozorňuje Constantin Iordache z Valeo.
Ačkoli se lze pokusit o odstranění znečištění z lamel, pokud jsou ohnuté, v praxi je nelze opravit. Kromě toho je životnost chladiče omezena počtem cyklů nastartování motoru. „Pokaždé, když zapneme motor, čerpadlo vytváří tlak v celém chladicím systému, který po vypnutí jednotky klesne. Tlakové vlny způsobují roztahování a smršťování součástí systému, včetně chladiče. Je přirozené, že po více než sto tisíci takových cyklů se mohou objevit drobné netěsnosti. Proto je tedy nanejvýš po deseti letech provozu nutné vyměnit chladič za nový, než se porouchá a dojde k přehřátí motoru,“ říká Constantin Iordache.
Čím se řídit při výběru nového výrobku? Na trhu je velmi široký výběr, ale není chladič jako chladič. Pokud se rozhodnete pro chladič od společnosti dodávající pro prvovýrobu, můžete mít jistotu, že tepelná účinnost chladiče bude přesně taková, jak plánoval výrobce automobilu. Pokud bude příliš nízká, vystavujete motor přehřívání. Pokud bude příliš vysoká, jednotka se bude ohřívat pomaleji, což povede k zvýšené spotřebě pohonných hmot a emisím toxických výfukových plynů.
Výrobci náhradních dílů často používají univerzální chladiče vhodné pro různé modely automobilů. V případě uznávaných výrobců komponentů, kteří spolupracují s výrobci automobilů, půjde o totožné chladiče, které se používají také při prvovýrobě. Automechanik má díky tomu jistotu, že bude chladič perfektně sedět, a řidič zase, že tento díl bude nejenom správně spolupracovat s motorem, ale i několik let vydrží.
Komentáře