Akce Diagnostic Con soustředí jednou za dva roky lidi z branže do jednoho místa. Tentokrát podruhé opět do Prahy, do Karlínského Fóra. 1 únor je mimosezónní doba, kdy mají autoopravny trochu času na vydechnutí.
Dva roky jsou dost dlouhá doba na to, aby se nashromáždilo dostatek zajímavých prezentací, které by autoopravnám přinesly něco nového na přilepšenou k podnikatelským aktivitám.
Součástí akce jsou i Workshopy, ze kterých organizátoři pořídili zajímavé rozhovory s výrobci diagnostiky a pomůcek pro jejich práci:
Zástupce společnosti Advanpure hovoří o metodě jedinečného horkovodního čištění filtrů částic s návazným řízeným horkovzdučným vysoušením (80 – 600 °C) vyvinutým ve spolupráci se švýcarským výrobcem filtrů částic a katalyzátorů, jedním z největších průmyslových výrobců DPF na trhu BAUMOT.
Radek Jaroš popsal celý program společnosti DevCom a historii jednoho z prvních diagnostických přístrojů na českém trhu, který má dnes již několikátou podobu od té původní šedé krabice, které sice nebyla designově žádným zázrakem, ale svou funkčností patřila ke spolehlivým a intuitivním přístrojům na českém trhu.
Alexander Kadnikov je autorem nejen přístroje, ale i jeho názvu, kterým chtěl odlišit přístroje z jeho malé společnosti. Jedná se jakýsi tuning již existujících ruských diagnostických přístrojů dle evropských standardů s přidanou hodnotou rozsáhlého provozního servisu automechanikům pro Evropu na západ od slovenských hranic.
Jan Švehla prezentuje nové funkce diagnostiky ryze domácího výrobce diagnostiky SuperVAG, která se nejvíce soustředí na vozidla koncernu Volkswagen, jak je již z názvu patrné. SuperVAG je typický obrovským rozsahem funkcí, hloubkou diagnostiky a zpříjemněním komfortních funkcí. Samozřejmě umí nahrávání do souboru LOG.
Pan Hannes Bloder (šéf vývoje Scope 1400) od AVL DiTEST představil na akci Diagnostic Con 2018 osciloskop “Scope 1400” (měření možné od 1mV a u hybridů až do 1000 V!), který byl paralelně na stejné hardwarové bázi vyvinut pro Volkswagen a na zvláštní softwarové a hardwarové přání Porsche. AVL Scope 1400 je tak zcela vzácným provedením diagnostického přístroje s retro-prvky motortesteru, s kterými se do minulosti vrací s úžasným multifunkčním stroboskopem (jedinečný na trhu) a měření zapalování a tvorby směsi veteránů.
Produkt společnost Hayness Pro je v Česku zažitý spíše pod názvem VIVID, s jehož úspěšnými začátky byla spojována sháňka po elektronických informacích a datech vozidel, nahrazujících tlusté knížky v Česku známé jako “autodata”, kterou předčila nejen v rychlosti vyhledávání. Na DC-Con 2018 byly představeny další aplikace i pro chytré telefony.
Leszek Wasniewski vicepresident Launch Europa popisuje nové přístroje lídra v multiznačkové cizojazyčné diagnostice přes zásuvku, který produkuje nejvíce updatů softwaru pro většinu značek na trhu (ca 400 update ročně). Nyní je možná i diagnostika vzdálených aut přes dva spřažené přístroje Launch.
Nadšenci jsou odsouzení nevydělávat
Způsob myšlení průměrného autoopraváře z průměrného neautorizovaného autoservisu : Stávající klientela našeho “zástupce” je napůl známí + sousedi, a napůl neznámí, leč teritoriálně blízcí majitelé vozidel. Ti se scházejí v hospodě a tam si sdělují vše. Opravna si tedy stanoví ceny podle toho, jak “levné jsou sousední autoservisy”. To je ze zásady špatně, ale vytlouci to majiteli naší “opravny z hlavy prostě nejde. “To se mu to kecá…” myslí si ten, kdo toto čte. Zpravidla tráví v autodílně “od nevidím do nevidím” a snaží se koukat, kde by vydělal.
Tenhle dodavatel dává nejlepší rabaty, u toho budu brát díly. To je nejsnazší výdělek, ale musím mít dostatečně velké odběry, jinak ztratím výhodu nejvyššího možného rabatu. To se ovšem neslučuje s prací diagnostika, který má menší průměrný počet vyměněných dílů, protože nepracuje výměnným způsobem “pokus omyl”.
Kdo měří, hodně ví, ale žádnému zákazníkovi se nechce za “měření” nic platit. Zákazník žije v jiném světě a myslí si, že napíchnutím na diagnostiku je vše jasné a už jde jen o to mít vercajk a vyměnit to, co je špatné. Naše opravna se tomuto “jinému světu” bohužel přizpůsobuje a pracovní časy, kdy opravář zjišťuje, kde je problém, si nechává zaplatit mizerně, ne-li skoro vůbec nic neúčtuje.
Nadšenec, co vydělá a přesto se nenadře
Každý, kdo v naší branži pracuje se s přibývajícím počtem opravených aut učí a je tím pádem čím dál efektivnější. Proti efektivitě jde však počet značek automobilů, které chce svému okolí nabízet. Každá značka vyžaduje svou diagnostiku, má svá specifika a problémy se točí okolo jiných dílů.
Mít ke každé značce originální diagnostiku není také úplná výhra, protože málo která z nich nabízí Log. Ale Log je nástroj co měří hodné hodnot a rovná je do časové osy.
Kdo měří, dozvídá se automaticky mnohem více než ten, kdo neměří a jen vyměňuje. Ten, kdo vyměňuje, sice neztratí dobrý rabat od nejskvělejšího dodavatele náhradních dílů, ale může ztratit zákazníky, protože vyměňuje přes příliš. I to se pak v hospodě všichni dozvědí.
Kdo pracuje s Logem, má v ruce hmatatelné a jasné výsledky. Kdo s ním nepracuje, nemá nad čím diskutovat a protiargumentovat a nechá nadvládu nad pomluvami v hospodě svým zákazníkům. Tvrzení proti tvrzení. Když však vtisknete zákazníkovi do ruky graf, kde je všechno jasné a jemu vše vysvětlíte, nebude se v hospodě ani pokoušet pomlouvat. Navíc, protokol a Log se platí, zadarmo být nemusí.
Internet bourá ceny autoopraven
Všichni to znáte. Zákazník, kterému se porouchá auto, si nějak zjistí znění chybového hlášení a začne hledat na internetu cenu “svého” dílu. Zákonitě vybere nejlevnější a s přáním, nebo dokonce s koupeným dílem v ruce přijde do “naší” autoopravny. “Rabat” od dodavatele je pryč a argumenty, že na opravnou dodaný díl je záruka a že je lepší neuspějí. “Vyměňovač” tedy neuspěje, dostal by zaplaceno jen za fyzickou práci. Ten kdo měří a nemá vyvěšen spravedlivě vykalkulovaný ceník za měření (to nemá v Evropě nikdo), se do bohapusté výměny požadované zákazníkem pouštět z principu nebude. A dělá dobře.
Log jako nástroj k efektivitě a rentabilitě oprav
Není náhodou, že první prezentací byla ta, proč a jak se dělá Log, co všechno se z něho lze dozvědět a jak ho správně provést a číst. Zkusme se však na něj podívat z jiného úhlu, než toho diagnostického.
Pokud Log nebo Multitest zařadíme do našeho ceníku jako položku, bude s ním zákazník muset začít počítat. Doposud mu bylo jedno, že jste se jako opravář vůbec nechytl s chybovým hlášením, které vedlo jinam. Zavedením Logu do ceníku to však jedno nebude ani jemu, ani vám. On to bude muset bez diskuse respektovat a vy to budete konečně moci a v plné výši účtovat.
Pokračování na další straně…
Komentáře