Při koupi ojetého vozu prodejci slibují výrazné slevy pro zákazníky, kteří využijí nabídky financování formou úvěru. Pořizovací cena vozu však může být nakonec stejná, nebo dokonce vyšší než před slevou. Autobazary k tomuto triku využívají tzv. poplatek za sjednání úvěru.
Inzeráty v médiích lákají na financování ojetého vozu pomocí úvěru. „V případě, že se zákazník rozhodne pro financování formou úvěru, nabídne mu prodejce vůz i o šedesát tisíc korun levněji.“ říká Miloš Borovička, právní poradce sdružení dTest a vysvětluje: „Háček je v úvěrové smlouvě. Pokud totiž chce kupující využít nabízené slevy, zaplatí za uzavření úvěrové smlouvy tak vysoký poplatek, že je výsledná cena stejná jako před slevou, často i vyšší. Na naší poradenské lince registrujeme případy, kdy se jednalo třeba o osmdesát tisíc korun.“ Ve výsledku tak zákazník vlastně žádnou slevu nedostane, protože úvěrující společnost mu půjčí na pořizovací cenu i na poplatek za uzavření smlouvy, takže se splácená částka o poplatek navýší.
„Takové jednání považujeme pro rozpor s dobrými mravy za nepřípustné a vyzvali jsme proto úvěrové společnosti Essox a s Autoleasing, u kterých registrujeme nejvíce stížností, aby se protiprávního jednání zdržely. V opačném případě zvažujeme podání žaloby,“ doplňuje Miloš Borovička. Vysoký poplatek klame spotřebitele nejen již při samotné koupi vozu, ale minimalizuje také výhody případného předčasného splacení. „Poplatek za sjednání úvěru poskytovatelé nevrací ani v případě, kdy je úvěr splacen třeba za měsíc, přitom zákon o spotřebitelském úvěru poplatky za předčasné splacení významně omezil.“ dodává Miloš Borovička.
Obchodní praktiky na trhu ojetých automobilů jsou dlouhodobě neuspokojivé, samozřejmě nejen vinou úvěrových společností, ale především samotných zprostředkovatelů a prodejců. Společnost Essox ale hrozící žaloba příliš netíží, její zástupkyně dTestu sdělila, že se problému bude věnovat po dovolené.
Komentáře