Moderní vozy jsou vybavené technologickými součástkami, které umožňují lepší integraci a zlepšují výkon vozu. Tento typ ložiska se montuje na zadní nápravu a používá se u níže uvedených vozidel.
Tato součástka nejen že plní svoji funkci v kolové jednotce, ale obsahuje také zařízení, které vytváří signály o rychlosti pro systém ABS. Toto čidlo, vyvinuté pomocí nejnovějších technologií, je aktivní. Pokud jedna z jeho součástí selže, rozsvítí se kontrolka ABS a celý systém se vypne. Pro určení závady během běžné údržby jsou nutné vhodné nástroje.
Pomocí multimetru a osciloskopu je nutné provést určitá měření. Cílem totoho článku je vysvětlit jaký druh signálu čidlo integrované v kolové jednotce vysílá.
Testované vozidlo: Opel Zafira
1. Kontrola napájení
Specifikace
Zapalování: Zapnuto
Motor: Vypnutý
Konektor: Odpojený
Multimetr: Vcc
Červený drát: Pin 1
Černý drát: Pin 2
Naměřená hodnota: 11,77 V
Před začátkem diagnostiky signálu je důležité prověřit napájení. To lze provést pomocí multimetru. Z čidla odpojte elektrický konektor, nastavte multimetr na Volty, a připojte kabely multimetru na dva piny na konektorech centrální elektronické jednotky.
Tento proces umožňuje zkontrolovat napájení a kvalitu kabeláže z centrální elektronické jednotky ABS do konektoru. Pokud je tento test v pořádku, pokračujte kontrolou vysílaného signálu.
2.1 Kontrola vysílaného signálu (multimetru)
Specifikace
Zapalování: Zapnuto
Motor: Vypnutý
Konektor: Připojený
Červený drát: Pin 1
Černý drát: Pin 2
Min. naměřená hodnota: 11,35 V
Max. naměřená hodnota: 11,55 V
Připojte elektrický konektor a oba kabely multimetru k čidlu jako na obrázku. Zapněte zapalování a pomalu otáčejte kolovou jednotkou. Pokud čidlo funguje, budete mít v měření odchylky asi 200 mV. Tento postup vám umožňuje zkontrolovat vysílaný signál.
POZNÁMKA: hodnoty napětí mohou být ovlivněny stavem baterie, ale odchylky zůstanou stejné (200 mV).
2.2 Kontrola vysílaného signálu (osciloskop)
Specifikace
Zapalování: Zapnuto
Motor: Vypnutý
Konektor: Připojený
Osciloskop: Vcc
Červený drát: Pin 1
Černý drát: Pin 2
Min. naměřená hodnota: 11,35 V
Max. naměřená hodnota: 11,55 V
Délka impulsu: 500 ms
Abyste mohli vidět grafické zobrazení vysílaného signálu, potřebujete osciloskop. Připojte oba kabely osciloskopu k čidlu, zapněte zapalování, zařaďte rychlost a pomalu otáčejte nábojem, abyste generovali signál. Tímto postupem uvidíte signál s delší amplitudou, negativní pól osciloskopu je připojen na kladný pól baterie a celková hodnota se prohodí.
Specifikace
Zapalování: Zapnuto
Motor: Vypnutý
Konektor: Připojený
Osciloskop: Vcc
Červený drát: Pin 1
Černý drát: +12 V
Min. naměřená hodnota: -0,896 V
Max. naměřená hodnota: -0,696 V
Délka impulsu: 500 ms
POZNÁMKA: pro připojení k čidlu používejte správné adaptéry, neobnažujte vlastní kabely.
Postupy popisované v tomto dokumentu mohou být použity pouze u uvedených vozidel a pouze pro kolové ložisko VKBA 3653. Vždy postupujte podle servisního manuálu výrobce vozidla.
Výměna kolového ložiska a kolové jednotky. Důležitá pro vaše zákazníky a vaši firmu.
V nejhorším případě představuje poškozené nebo opotřebované kolové ložisko přímé ohrožení vašich zákazníků. V lepším případě dojde k nepříjemé a drahé poruše někde na cestách. Nejlepší je tedy vyměnit kolové ložisko a kolovou jednotku ještě před jejich poruchou. Ale jak poznat, kdy k tomu dojde? Údaje posbírané z miliónů oprav ukazují, že většina vozů potřebuje vyměnit kolové ložisko mezi 130.000 a 190.000 km. Pro maximální bezpečí a spolehlivost SKF doporučuje kontrolovat kolové ložisko při každé výměně brzd bez ohledu na stáří vozidla. A vždy hledejte náznaky opotřebovaného ložiska – včetně neobvyklých zvuků nebo nepřirozené pomalosti otáčení nezatíženého kola.
Aplikace pro VKBA 3653
OPEL ASTRA H
OPEL ASTRA H Estate
OPEL ASTRA H GTC
OPEL ASTRA H TwinTop
OPEL ZAFIRA
VAUXHALL ASTRA MK V Estate
VAUXHALL ASTRA MK V Hatchback
VAUXHALL ASTRA MK V Sport Hatch
VAUXHALL ASTRA TwinTop
VAUXHALL ZAFIRA Mk II
Materiál připravila firma SKF CZ
Komentáře