Dvouhmotový setrvačník je navržený ke zvýšení momentu setrvačnosti převodu bez navýšení hmotnosti, kterou je třeba pohybovat (hmotnost setrvačníku), jinými slovy, k vyrovnání setrvačnosti mezi převodovkou a setrvačníkem. Určité aplikace však čelily problémům spojeným s dvouhmotovým setrvačníkem a jejich výsledkem byla brzká výměna velmi drahého setrvačníku a spojky. Přednosti a výhody dvouhmotového setrvačníku však mají svůj mimořádný význam hlavně u nových vozidel, kde přispívají ke zvýšení jízdního komfortu. U starších vozidel se už tyto přednosti nemohou plně uplatnit a je nutné hledat vhodnou, ale cenově přijatelnější náhradu. A tak se před více než 10 lety zrodila spojková sada s pevným setrvačníkem, kterou si společnost Valeo pro trh s náhradními díly patentovala jako Kit 4P.
Změny reagovaly na drobné problémy u některých aplikací, například u šestistupňových převodovek, kde docházelo ke vzniku drobných, téměř neslyšitelných vibrací při zařazení některých převodových stupňů. Problémy se vyskytovaly především u novějších vozidel, pro které není tato sada primárně určena. Společnost Valeo se přesto rozhodla vyřešit i tyto drobné nedostatky a v konstrukci tlumení spojkové lamely došlo ke změnám. Většina konstrukcí tlumení u spojkových lamel nyní obsahuje tlumiče torzních kmitů s pružinami s dlouhou dráhou (Long Travel Damper, zkráceně L.T.D.). Tato konstrukce zajišťuje zvýšený akustický komfort, daleko nižší hluk při volnoběžných a nízkých otáčkách, vysokou spolehlivost, schopnost přenosu vysokého výkonu a velmi výhodný poměr ceny a výkonu. Provedení spojkové lamely s LTD rovněž umožňuje velmi jemné přizpůsobení vlastností tlumení pro konkrétní typ vozidla a přenášený výkon.
Sady Kit 4P s CSC nově v nabídce
Roste počet vozidel s CSC (koncentrický ovládaný spojkový válec). Společnost Valeo měla v nabídce pouze několik základních typů, nyní se portfólio spojkových sad Kit 4P s CSC značně rozšířilo. Tím Valeo vyšlo svým zákazníkům značně vstříc, neboť cena samotného CSC je ve značkovém provedení celkem vysoká. Nyní se dodávají sady Kit 4P s CSC nejen pro vozidla francouzské provenience, ale také pro vozidla z rodiny VAG nebo Mercedes a Opel (výběr nejprodávanějších položek najdete v tabulce na konci článku). Zda je sada vhodná pro hydraulicky ovládané spojky, je možné vyčíst na první pohled i při objednávání nebo přímo z balení (sady s mechanickým ložiskem jsou číslovány 835xxx, sady s CSC jsou číslovány 845xxx).
Správná montáž krok za krokem
Mezi nesporné výhody Kit 4P patří kromě jiného také jednoduchá montáž, při níž nejsou nutné žádné speciální nástroje. Balení Kit 4P již obsahuje vše potřebné (šrouby pro klikovou hřídel i pro kryt, montážní tipy a užitečné informace). Následující postup montáže je platný pro spojky s mechanicky ovládaným vypínacím ložiskem. Montáž ostatních typů ovládání je velmi podobný a podrobné postupy jsou právě součástí každého balení.
Po demontáži převodovky z motoru zkontrolujte těsnění klikové hřídele motoru a přesvědčte se, že setrvačník není znečištěn olejem. Zkontrolujte stav drážek vstupní hřídele převodovky a zamezte otáčení setrvačníku před demontáží šroubů setrvačníku (viz obr. 1). Zkontrolujte těsnění vstupní hřídele převodovky, ovládání spojky (povrch objímky ložiska, páku spojky, táhlo spojky a ovládací spojkový válec) (viz obr. 2).
Hlavní výhody Kit 4P
• Extrémně spolehlivé řešení poskytující plnou ochranu převodovky a motoru
• Zvýšená odolnost a životnost spojky díky nízkému opotřebení a vyšší tepelné odolnosti
• 100 % přenos točivého momentu za všech jízdních podmínek poskytující důležitý bezpečnostní faktor
• Komfortní řešení s vysokou filtrací vibrací a hluku ke zvýšení radosti z jízdy
• Snížená pracnost a optimalizovaná servisovatelnost díky servisním sadám Valeo
• Snadná montáž, stejný montážní čas jako pro dvouhmotový setrvačník
Pro upevnění setrvačníku ke klikové hřídeli umístěte setrvačník na střed klikové hřídele a utáhněte šrouby postupem „do hvězdy“ na požadovaný utahovací moment a úhel, jak je vidět na obrázku 3.
Pro přípravu spojky k montáži naneste malé množství maziva (viz obr. 5) do drážek náboje, na vnitřní kroužek vypínacího ložiska a na kontakt s vidlicí, na objímku ložiska a kontaktní místa páky spojky.
Při montáži potom umístěte lamelu nad setrvačník, kryt vystřeďte ho pomocí čepů, utáhněte tři šrouby o 120° a použitím středícího přípravku zajistěte vystředění lamely. Do kříže lehce dotáhněte všechny šrouby. Prsty membránové pružiny by se měly pohybovat
co nejrovnoměrněji. Momentovým klíčem dotáhněte všechny šrouby (viz obr. 6). Namontujte vypínací ložisko, objímku ložiska a přesvědčte se, že se pohybuje správně.
Před montáží převodovky zkontrolujte stav kolíků. Umístěte převodovku koaxiálně s klikovou hřídelí motoru a zajistěte hmotnost převodovky vhodnými prostředky. Nasuňte hřídel převodovky do náboje lamely bez použití násilí. Hmotnost převodovky během montáže nesmí být podpírána pouze lamelou. Ověřte dokonalé spojení mezi převodovkou a blokem motoru a správně umístěné středicí kolíky. Správným utahovacím momentem upevněte převodovku k bloku motoru.
Po montáži překontrolujte správné funkce spojky. Uvolněte a znovu sešlápněte spojku v každém převodovém stupni. Překontrolujte, zda nedochází k abnormálnímu hluku při zapínání a vypínání spojky. Zkontrolujte, zda při volnoběhu a během akcelerace nejsou patrné abnormální zvuky a že spojka při jízdě neprokluzuje.
Velmi důležitá informace: Po dokončení opravy s použitím sady Kit 4P musí být nálepka obsažená v balení umístěna na vhodné místo v motorovém prostoru. Díky této nálepce se snadno identifikují vozidla vybavená produktem Kit 4P. Během druhé výměny spojky na vozidle musí být použita pouze související servisní sada.
Komentáře