Náš sesterský portál MotoFocus.pl uspořádal mezi svými čtenáři zajímavou anketu na téma cen dílů. Většina majitelů vozidel v Polsku nakupuje automobilové díly v servisu během údržby. Jak servisy stanoví ceny dílů nabízených zákazníkům? Existuje několik metod, ale průzkum ukázal ty nejoblíbenější.
V průzkumu odpovídali vlastníci servisů a zaměstnanců na způsob, jakým stanovují ceny za prodané díly. Ukázalo se, že pro většinu servisů je maloobchodní cena, za kterou byly zakoupeny díly, důležitým určujícím faktorem. To však neznamená, že všechny servisy prodávají díly za tuto cenu – pouze 27,4 % respondentů. Procento servisů, které vždy prodávají díly pouze za cenu, za kterou je zakoupily, a tedy vydělávají pouze na opravárenství, je malé a činí méně než 4 %.
Až 36,4 % respondentů připustilo, že při stanovování cen se ne vždy řídí stejnými parametry, ale činí tak podle vlastního uvážení.
Zajímavé je, že výsledky analýzy studie naznačují, že levnější nákup dílů (prostřednictvím internetu nebo prostřednictvím akcí distributora) nevede k tomu, že servisy mění ceny. Více než 63 % respondentů nesnižuje cenu pro zákazníka za díly zakoupené levněji než obvykle. Pouze 1/3 servisů sdílí výhodu slevy získané s klientem.
Jak bylo uvedeno výše, 36,4 % respondentů uvedlo, že ceny dílů stanovilo podle vlastního uvážení. Tato skupina dále odpovídala na samostatnou otázku o podrobnostech této aktivity. Ukázalo se, že nejčastěji používaným kritériem je druh sortimentu. Až 63,4 % zástupců servisů, kteří stanoví ceny podle vlastního uvážení, nabízí různé ceny pro díly z různých skupin produktů. Také velmi často (41,5 %) cena závisí na konkrétním zákazníkovi. Podle tohoto klíče bude stálý zákazník platit méně, což je častým zdrojem příjmu servisů, a tak může počítat s větší slevou než náhodnější návštěvník, který do servisu přišel poprvé.
Podle údajů SDCM (obdoba českého sdružení SISA) se přes 83 % nákupů náhradních dílů v Polsku provádí prostřednictvím servisů. To znamená, že to jsou servisy, které skutečně vytvářejí ceny dílů na trhu.
A jak stanujete cenu vy? Odpovězte na naše otázky a příště porovnáme český a polský trh. Anketa je anonymní.
Komentáře