Jízda v noci, zejména na neosvětlených silnicích, může být vyčerpávající záležitostí. Ford vyvíjí nové technologie osvětlení, které řidiči umožní snadněji rozeznat možná nebezpečí včetně chodců, cyklistů a zvířat pohybujících se v okolí vozu.
Pokročilý systém předních světlometů Ford Advanced Front Lighting System dokáže na křižovatkách a kruhových objezdech rozšířit osvětlenou plochu, aby měl řidič větší šanci spatřit objekty blížící se z různých směrů. Nová technologie Spot Lighting pomáhá soustředit řidičovu pozornost na chodce, cyklisty a dokonce i velká zvířata nacházející se v cestě vozu nebo vedle silnice.
„Mnoho řidičů musí v noci reagovat na někoho či něco, co se objeví najednou jakoby odnikud. Technologie Ford Advanced Front Lighting System a Spot Lighting, které využívají obrazu kamery, pomáhají zajistit, že je řidič rychle upozorněn na osoby nebo zvířata představující riziko srážky,“ řekl Ken Washington, viceprezident Ford Research and Advanced Engineering.
Kamerou řízený Advanced Front Lighting System využívá již existující technologie: adaptivní světlomety a systém rozpoznávání dopravnách značek. Díky jejich propojení dokáže řidiči poskytnout lepší rozhled, když vůz míjí značku kruhového objezdu nebo má dát přednost na křižovatce.
Systém také využívá informace z GPS, aby mohl lépe osvětlit zatáčky a strmé úseky na cestě. Pokud nejsou tyto údaje k dispozici, spoléhá se technologie na kameru pod vnitřním zpětným zrcátkem vozu, jež sleduje čáry na silnici před ním. Díky tomu může předvídat, kam se silnice stáčí, a podle toho efektivně uzpůsobit tvar a dosah světelného kužele.
Dalším vývojovým krokem v tomto směru je propojení kamery s navigačním systémem, který si informace získané kamerou ukládá. Když řidič jede znovu po stejné trase, nastavení světlometů již probíhá zcela automaticky.
Technologie Advanced Front Lighting System vznikla ve vývojovém oddělení Ford European Research and Innovation Centre v německých Cáchách. Ford předpokládá, že se v blízké budoucnosti dostane k zákazníkům.
Druhá z nových osvětlovacích technologií, Spot Lighting, je momentálně v předvývojové fázi. Inženýři Fordu počítají s použitím infračervené kamery umístěné v masce chladiče, která dokáže najednou sledovat až osm osob a větších zvířat včetně větších psů, a to až na vzdálenost 120 metrů.
Systém může ozářit dvojici objektů před vozem. Slouží k tomu dva speciální LED světlomety vedle předních mlhovek, jejichž světlo se namíří v úzkém pruhu do směru potenciálního nebezpečí. Zvýrazněné objekty se navíc zobrazí na displeji ve voze. Podle vzdálenosti a míry rizika je označí buď červený, nebo žlutý rámeček.
„Technologie Advanced Front Lighting System zjednoduší řidičům noční jízdu v neznámém prostředí a pomůže jim snadněji spatřit nečekané nebezpečí. Například na kruhových objezdech světla důkladněji osvítí výjezd, takže řidič může zkontrolovat, zda mu cestu nekříží cyklista nebo chodec,“ uvedl Michael Koherr, inženýr výzkumu světelné techniky Ford of Europe. „S technologií Spot Lighting řidič snadněji identifikuje potenciální rizika na cestě – ať už je to chodec, cyklista nebo dokonce větší zvíře.“
Analýzy bezpečnosti silničního provozu ukazují, že na neosvětlených cestách je výrazně vyšší pravděpodobnost nehod, jež mohou končit zraněním nebo úmrtím. Ford je lídrem v inovacích na poli světelné techniky.
Mezi systémy, v současnosti dostupné ve vozech Ford, patří:
- Dynamické LED světlomety, které spojují full-LED světlomety vydávající světlo podobné dennímu se systémem adaptivních světlometů Ford. Tento systém upravuje intenzitu světla a tvar světelného kuželu podle okolního prostředí. Volí jedno ze sedmi nastavení, jež zohledňují rychlost jízdy, světlené podmínky, úhel natočení volantu, vzdálenost od vozidel jedoucích vpředu a použití stěračů
- Technologie neoslňujících dálkových světel Glare-Free Highbeam pro adaptivní LED světlomety, která rozpozná vozidla jedoucí vpředu a prostor kolem nich zastíní, aby nedošlo k oslnění ostatních řidičů. Zbývající prostor ale zůstává osvětlen plným výkonem
- Systém automatického přepínání dálkových světel rozpozná vozidlo v protisměru a automaticky přepne na potkávací světla. Poté, co řidič protijedoucí vozidlo mine, se světlomety přepnou zpět na dálková světla.
Komentáře