Je to již pár let, co je na našich čerpacích stanicích nabízeno alternativní ekologické palivo Etanol, na čerpacích stojanech označované jako “E85”. Plakát při reklamní kampani udávaly až o 80% nižší emise CO2, příslib zvýšeného výkonu a snížených nákladů na provoz. Nalákaly tak mnoho lidí k přechodu na toto palivo, což potvrdil i růst počtu čerpacích stanic na území České republiky, které toto palivo nabízejí.
Při bližším pohledu na výsledky z ověřovacích zkoušek, které se v České Republice bohužel ani v jednom bodě nesoustředily na bezpečnostní rizika, nejsou konečná čísla tak optimistická, jako ta z reklamních textů firem lákajících na přestavbu na E85. Spotřeba paliva jednoznačně vzroste minimálně v rozdílu směšovacího poměru u benzínu (1:14,7) a u Etanolu (1:9), protože zde musíme ještě počítat s nižší výhřevností lihu. Tu vyvažuje zase vnitřní chlazení směsi, které se do motoru dostane v případě lihu více. Aby se tedy dostala do spalovacího prostoru směs, která shoří v poměru tzv. “Lambda okna” (stechiometrický směšovací poměr lambda ca 0,97 – 1,03), na kterou je směs zpětnovazebně regulována lambdasondou umístěnou ve výfuku.
Báchorky prodejců přestavujících auta na E85, že si auto po přestavbě vezme tak o litr víc, jsou už tímto neprocentuálním vyjádřením nedůvěryhodné. To, že po přestavbě není potřeba věnovat vozidlu žádnou další zvýšenou péči je pak nebezpečná lež. Zvýšená kontaminace motorového oleje z obohacení systému při studených startech si vyžaduje častější výměny motorového oleje. Zvlášť při studeném startu, kdy musí být do motoru vstřikováno dvou- a ž trojnásobné množství paliva, aby méně těkavý líh jiskra na svíčce vůbec zapálila, je kontaminace enormní a opotřebení třecích ploch při vysoké odmašťovací vlastnosti lihu taktéž. Kdo si myslí, že výrobci vozidel označených FlexFuel upravují jen palivový systém a vstřikované množství je na omylu. Pokud je vozidlo upraveno k provozu na obě paliva dodatečnou přestavbou tak, jak je v ČR nabízena, pak oktanové číslo 109, zůstává jen reklamním heslem bez jakéhokoliv účinku. 109 oktanů zde zůstává bez jakýchkoliv užitků motorem zcela nevyužito. I přesto lze mezi řidiči narazit na zapřísáhlé příznivce tohoto paliva. Tak například jeden bývalý mechanik autorizovaného autoservisu prokazuje úsporu svého malého Renaulta Clio takto: “Spotřeba na denním počítači palubních přístrojů se skoro nehnula, takže tankuji jednoznačně už jen “é-osmdesátpětku” už dva roky a neřeším to.” Inu, každý dojde ke svým číslům po svém.
Abychom se podíleli na diskuzích o “ekologickém palivu” z obnovitelných zdrojů jaksi z jiné stránky, než jsou vedeny diskuze politické a ekologické, dáváme Vám, autoservisům, kteří se podílíte na opravách či diagnostikování vozidel, které jsou ač legálně či ilegálně na toto palivo provozovány, abyste za pomocí ankety připravené portálem FCD.eu sami vyjádřily, jak vypadá pohled na E85 z té servisní stránky.
ANKETA UKONČENA
Konverzní jednotky upravující množství vstřikovaného paliva v některých režimech až na trojnásobek, aby zachovaly přijatelné jízdní vlastnosti vozidla v dynamických režimech a po studeném startu.
Anonym, 5. května 2015, 12:10 0 0
Dobrý den, z jiného soudku - již dva roky tankuji zásadně čistou naftu bez BIOˇ...., a mohu zodpovědně prohlásit, že auto jezdí lépe, tedy jako před 10ti lety. Biopřísady nejsou pro provoz vhodné, vždy dojde ke zhoršení výkonových parametrů provozu!!!!
Odpověď
Anonym, 5. května 2015, 20:33 0 0
Sám mám vozidlo přestavené na E85 za pomoci konverzní řídící jednotky již pět let . Jezdím jen na e85 a žádný problém jsem nezaregistroval,pokud je motor v dobré kondici tak vše funguje jak má.
Odpověď
Anonym, 5. května 2015, 21:25 0 0
jezdí k nám do servisu 3-auta přestavěná na E 85. Nikdo si na nic nestěžuje. Přestavba je provedená od 2008 fiat palio weekend až po 2013 citroen berlingo. A jedno vozidlo jezdí 50benzín 50 E85 fiat marea. Již 3 roky a taky bez problému. A změřil dokonce úsporu. Felicie (moje) 1,3 ale 50 na 50 nejezdí....teda jezdí ale má problémy.
Odpověď
Anonym, 6. května 2015, 8:41 0 0
také přestavujeme vozidla na E85 pomocí konverzních řídících jednotek. Při servisních prohlídkách není znát zvýšené opotřebení motoru nebo i oleje. Z poznatků je pravda , že u vozidel která jezdí krátké vzdálenosti (hodně po studenu) je spotřeba větší. V takovém případě montáž E85 nedoporučujeme (ekonomicky se přestavba nevyplatí).
Odpověď
Anonym, 8. května 2015, 11:46 0 0
bio patří do žaludku a ne do nádrže
Odpověď
Anonym, 19. května 2015, 16:26 0 0
Proč ta anonymita, Mistři ?
Odpověď