Inter Cars míří znovu do Afriky

, 28. ledna 2013, 10:34

Rok se sešel s rokem a je tu další závodo Budapest – Bamako. Inter Cars má stejně jako v loňském roce své želízko v ohni – zkušená posádka Jirka Strajc (pilot) a Míla Janáček (navigátor se zkušenostmi z Rallye Dakar) a osvědčený vůz Subaru Leone. Co závodníky v letošním roce čeká? To se dozvíte v následujícím článku.

Budapest-Bamako  = Nejbláznivější dálková rallye světa

Tato dálková soutěž se vždy označovala za „velkou africkou jízdu“. A tohoto motta se drží tato humanitární rallye dodnes.
8. ročník Budapest – Bamako se vrátí na africký kontinent 25. ledna 2013, resp. odstartuje tradičně z Náměstí hrdinů v Budapešti, aby se o tři dny později dostala do Maroka. Pět drsných etap prověří všechny účastníky a vyselektuje první „slabé kusy“ před vstupem do Mauretánie. Zde bude nejnáročnější část soutěže, díky nehostinné Sahaře, která pohltí závodní pelotón na další tři dny. Poté se změní nejen další hostitelská země – Senegal, ale především také krajina. Stepí a savanou se závodní vozy musí probíjet další 4 etapy než dorazí k hranicím Guinea Bissau a kde se druhý den dočkají tolik vysněného cíle. Bissau tak přivítá ty nejzdatnější 9. února 2013. Již nyní je přihlášen rekordní počet nejen českých účastníků a tak jsme vyzpovídali zakladatele této rallye Andrew G. Szabo, který má s novým ročníkem velké plány.

Asi na začátek nemůže být jiná otázka než, co tedy chystáte pro rok 2013 za novinky a jak probíhá příprava?
Myslím, že vše probíhá podle plánu. Nyní připravujeme finální podobu trasy, a protože máme již nyní nejvyšší počet přihlášených účastníků od roku 2010, tak je vidět, že duch starého Dakaru je živ a zdráv. Afrika a Sahara je pro mnoho lidí stále stejně fascinující. Máme naplánovanou úžasnou cestu, rallye bude v závodní kategorii o mnoho náročnější, s více pouštními etapami, jako například v Mauretánii, kde povede trať po náročné cestě z Bou Lanoar do Chinguetti podél železniční trati skrz Saharu. Týmy v Chinguetti navštíví legendární saharské město, které je nyní součástí světového dědictví OSN a je místem kde se dají nalézt či koupit meteority a dinosauří fosílie. Z Chinguetti do Tidjikja a dále do Kiffy povedou další náročné a navigačně složité etapy pro všechny jezdce a navigátory.

V předchozích letech jste snížil počet dnů v Mauritánii. Vypadá to, že v následujícím ročníku zde budete trávit více času.
Mauritánie je jednou z nejúchvatnějších zemí světa. Krajina zde je jak z jiného světa. Lidé jsou přátelští a poušť je syrová, nedotčená, tak jak to bylo po tisíce let. Pokud jde o jízdu v terénu, tak již není na světě mnoho míst, kde můžete, jako zde řídit plynule a bezpečně tisíce kilometrů na písečných cestách. Navíc se v Mauritánii výrazně zlepšila bezpečnostní situace a my zde máme úžasně silný vztah s místními bezpečnostními silami. Mauritánští vojáci, kteří střeží bivaky rallye Budapest-Bamako, se vždy každým rokem těší na náš příjezd.

Co Mali? Země se politicky rozpadla a je tam spousta otázek do budoucna. Je reálné, aby trať vedla někdy v budoucnu opět do hlavního města Mali – Bamaka?
Nikdy jsem neměl na afrických cestách vyloženě pocit strachu, nebezpečí či nejistoty. To se nezměnilo ani v 21. století. Ano, sever Mali padl do rukou bývalých bojovníků a jedotek Kaddáfího, kteří se hlásí k Al kajdě. Zbytek země, tedy jih a západní část, kde  měla rallye vést, je ale v pořádku a bezpečný. Nicméně nám nebylo doporučeno sem letos ještě jet. Věříme, že se podmínky ještě zlepší. Pokud však nebude politická situace jasná nebo dojde ještě k nějaké změně klimatu, povede zas v budoucnu rallye směrem do Guinea Bissau nebo ještě dál. V Africe musíte mít vždy „plán B“.

Co si myslíte, že přitahuje tolik lidí do rally? Co je to magické kouzlo Budapest – Bamako?
Je to touha po dobrodružství a svobodě. V Evropě nebo Americe nemůžete vjet na žádnou polní cestu, všude musíte mít povolení. Nemůžete postavit svůj stan na pláži a pozorovat západ slunce. Nemůžete strávit dva týdny s přáteli, při drsné, ale úžasné cestě divočinou. Bamako je o tom všem. Je to také trochu o cestování v čase. Můžete se zde vrátit stovky let zpátky každým den, jak hlouběji a jižněji jedete Afrikou k cíli. Před cílem rallye v Guinei nebo Guinea Bissau vidíte kmeny, které žijí tak, jak naši předkové žili před 2000-3000 lety. Je to pro nás civilizované i hodně duchovní zážitek.

V čem tedy bude závod jiný v roce 2013?
Jak jsem říkal, závodní kategorie bude náročnější. Budapešť – Bamako není měřený, rychlostní závod. Je to navigační a vytrvalostní závod. Týmy musí být schopni dobře ovládat své GPS, mapy v nich a musí být schopni improvizovat, vylézt třeba i z auta ven a najít správnou cestu. Není jasně daný a napsaný itinerář. Následující ročník bude navigačně opravdu o dost těžší a očekáváme, že závod bude náročnější i fyzicky. Mauritánské pouštní etapy budou, tak jak dříve při Dakaru, rozhodovat o výsledku, tím jsem si jist. V roce 2009 jsme museli zrušit jeden celý den, protože mnoho lidí zůstalo přes noc v Sahaře, včetně našeho vlastního lékařského týmu na podobné etapě, jako nyní chystáme. Vzpomínám si jak si právě český Hummer tým tenkrát v těchto místech skvěle vedl a byl jedním z mála, kteří tuto část závodu zvládl bez problémů.

Jaká je vaše další oblíbená vzpomínka z historie Budapest-Bamako?
Mohl bych napsat celou knihu o mých oblíbených vzpomínkách! J Je toho prostě příliš mnoho. Co se mě týká, každý rok je to určitě také pohostinnost lidí. Jednou večer jsem byl ztracen poblíž Smary v Západní Sahaře. Oblast je silně dodnes zaminována, díky marocko-alžírským vztahům a sporům v tomto regionu. Nechtěl jsem vyletět do povětří. Viděl jsem rodinu nomádů ve starém Land Roveru, přijel jsem blíž a zeptal se staršího muže z rodiny na cestu. Řekl mi, že je to příliš nebezpečné jet tudy v noci a pozval mě na večeři k jejich táboráku. Upekl chléb v písku, podebatovali jsme a ráno mi ukázal bezpečnou cestu na Smaru. Byla to zkušenost měnící život. Ale existují tisíce příběhů, jako je tento.

Pamatujete si nějakou obzvláště nebezpečnou situaci?
Na rallye nikdy není k nebezpečí daleko, zvláště když je to dálková rallye do Afriky. Tento leden například dva norští jezdci na čtyřkolkách uvízli v bahně u oceánu po západu slunce. Jednu čtyřkolku se podařilo dostat ven, ale druhá byla přilepená v bahně na celou noc. Jezdec byl vyděšený. Bylo to 150 km od nejbližšího města. Také jsme zažili střelbu od naštvaných lesních strážců na jedno z našich aut. Naštěstí nebyl nikdo zraněn. Existují nehody, převrácená auta, zranění a hlavně rozbité sny každý rok. Před dvěma lety polský řidič malého nákladního vozu IVECO 4×4 půjčil svůj vůz nezkušené přítelkyní na krátkém, zpevněném úseku. Ta se lekla poryvu větru a převrátila ve vyšší rychlosti auto přes střechu. Její přítel to málem nepřežil. Příběhů smůly je hodně, stejně jako naopak těch se šťastným koncem.

Díky za rozhovor, vidíme, že se mají účastníci na co těšit. Letos budeme moci fandit opravdu mnoha českým týmům, kterých je v současné chvíli přihlášeno okolo patnácti v závodní kategorii a v turistické třídě. Pokud máte zájem se tohoto dobrodružství zúčastnit nebo jej sledovat, více informací najdete na: http://www.BudapestBamako.org.

Aktuality nejen z průběhu závodu můžete sledovat na www.subarudobrany.cz

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!