Na našich cestách jezdí podle různých průzkumů a odhadů desítky či stovky tisíc aut s dieselovým motorem a vymontovaným nebo nefunkčním filtrem pevných částic, tzv. DPF. Řada takových aut určitě jezdí v létě k moři do Chorvatska nebo v zimě do Alp. Co může řidiče takových aut v Rakousku potkat?
Rakouská policii používá k prvotnímu testu tzv. „bílou rukavici“, kterou otestuje koncovku výfuku, jestli není nepřiměřeně znečištěna černou sazí. Pokud po testu nabyde policista dojem, že s autem není něco v pořádku, vůz je za doprovodu policie převezen k nejbližší stanici technické kontroly a odborně prověřen.
Při potvrzení podezření, že filtr pevných částí je nefunkční, je auto odstaveno. Může dojít také k sejmutí poznávacích značek, popř. zabavení malého technického průkazu. Policie může za tento přestupek udělit pokutu v rozmezí 400 až 800 EUR. V nejhorším případě, pokud se prokáže úmyslné poškození DPF nebo pokud filtr pevných částic úplně chybí, může řidič dostat pokutu až 5000 EUR. K těmto výdajům musí provinilec přičíst náklady na odtah vozidla do ČR a po opravě DPF také s absolvováním technické kontroly. Výsledná suma nebude zrovna malá.
Snad se i z tohoto důvodu majitelé vozidel s poškozeným nebo dokonce odstraněným filtrem pevných částic nad tímto problémem zamyslí a své vozidlo uvedou do funkčního stavu. Mohou tím ušetřit sobě peníze a nám všem ostatním zdraví.
Komentáře