Jak dlouho ještě budeme dýchat saze?

29. srpna 2016, 7:16

Stanovisko společnosti Ford Motor Company, s.r.o. k provozu automobilů s dieselovým motorem bez DPF – filtru pevných částic.

Po českých silnicích dnes jezdí desítky či stovky tisíc aut s dieselovým motorem a vymontovaným nebo nefunkčním filtrem pevných částic, tzv. DPF. Tyto vozy tak dnes a denně zamořují životní prostředí vysoce toxickými zplodinami, které prokazatelně ohrožují zdraví nás všech. Český Ford na tuto skutečnost upozorňuje již téměř dva roky.

Společnost Ford Motor Company, s.r.o. se znepokojením sleduje narůst počtu vozidel s poškozeným nebo odstraněným filtrem pevných částic. V současnosti jezdí podle kvalifikovaného odhadu po českých silnicích téměř 100.000 vozů Ford, které byly tímto ekologickým zařízením vybaveny už z výroby. Bohužel si však mnoho z jejich majitelů nechalo DPF vymontovat, případně jezdí s filtrem málo účinným či dokonce zcela nefunkčním.

Tento všeobecně známý fakt pracovníci technického školicího střediska Ford v Mělníce znovu ověřili při natáčení krátkého osvětového videa zaměřeného právě na účinnost DPF. Jednoduchý test na přítomnost většího množství sazí ve výfuku totiž prokázal, že bez funkčního filtru pevných částic u nás jezdí více než polovina moderních vozů se vznětovým motorem. To je velmi vážné zjištění už proto, že se tato skutečnost vztahuje na desítky až stovky tisíc dieselových aut na našich silnicích. Velmi významné znečišťování životního prostředí má pak neblahé následky pro zdraví ostatních účastníků silničního provozu a vlastně i celé populace.

Společnost Ford Motor Company, s.r.o. na tuto alarmující skutečnost dlouhodobě upozorňuje. Emisní limity pro osobní i užitkové automobily se rok od roku zpřísňují a výrobci investují do vývoje zařízení, díky nimž moderní auta těmto ekologickým požadavkům vyhoví, obrovské finanční prostředky. Pokud ale motoristé jezdí bez funkčního DPF, přichází celé jejich úsilí vniveč. Neudržitelnou situaci na našich silnicích teď konečně začíná řešit i český stát, který připravil několik právních předpisů s úkolem odhalovat a postihovat provozovatele automobilů s nefunkčními filtry pevných částic. Je to zejména:
    1. Novela vyhlášky 302/2001 Sb., o technických prohlídkách a měření emisí vozidel, ve znění pozdějších předpisů ze dne 20. dubna 2016
    2. Vyhláška 133/2016, jíž se mění vyhláška č. 82/2012 Sb., o provádění kontrol technického stavu vozidel a jízdních souprav v provozu na pozemních komunikacích (vyhláška o technických silničních kontrolách)

Z textu uvedených předpisů vyplývá, že provozování automobilu se vznětovým motorem a nefunkčním DPF bude nadále velmi přísně postihováno.

Pro majitele vozů Ford, kteří si nejsou jisti účinností DPF ve svém automobilu, nebo by si filtr chtěli nechat opětovně instalovat, má společnost Ford rychlé a cenově dostupné řešení v podobě služeb vlastní sítě autorizovaných servisů. Jejich součástí je například odborné poradenství, otestování správné funkce filtru pevných částic a pochopitelně i výměna poškozeného DPF (nebo instalace nového) za zvýhodněnou cenu. Ta u repasovaného dílu, funkčně zcela shodného s novým, činí např. pro Ford Kuga 2.0 TDCi 17 728 Kč včetně DPH.

Společnost Ford Motor Company, s.r.o. upozorňuje všechny řidiče, že vozy s dieselovými motory a bez funkčních filtrů pevných částic nesplňují české předpisy o provozu na pozemních komunikacích a že jejich majitelům hrozí velmi vážné postihy.

„Je vcelku logické, že diagnostika motorové soustavy, testování, výměna či namontování nového DPF jsou pro naše autorizované servisy vítanou obchodní příležitostí,“ vysvětluje Dušan Fornůsek, servisní ředitel českého Fordu. „Snažíme se ale držet ceny filtrů i práce tak nízko, jak je to jen možné, abychom majitele vozů s dieselovými motory k používání těchto filtrů motivovali, a tím eliminovali počet těch, kteří jezdí bez DPF. Nejde tedy zdaleka jen o zisk, ale především o zlepšování kvality vzduchu, který všichni dýcháme.“

Technici českého Fordu rovněž připomínají, že zásadní pro účinnost DPF je odborné prvotní určení (a následné odstranění) závady, které může zákazníka vyjít mnohem levněji, než jeho neuvážená výměna. Bez uvedení celého emisního systému do pořádku totiž nebude ani zcela nový filtr pevných částic fungovat správně.

Související články

Občanská válka aneb Křišťálovou kouli nebrat
Občanská válka aneb Křišťálovou kouli nebrat

V dnešním článku Občanská válka se náš spolupracovník nebude věnovat střednímu východu, jak by se mohlo zdát z názvu článku, leč bude rozebírat ze všech možných úhlů pohledu situaci, jaká dnes panuje na našich silnicích okolo vozidel s poškozenými DPF filtry.

Co může čekat řidiče s poškozeným DPF v Rakousku?
Co může čekat řidiče s poškozeným DPF v Rakousku?

Na našich cestách jezdí podle různých průzkumů a odhadů desítky či stovky tisíc aut s dieselovým motorem a vymontovaným nebo nefunkčním filtrem pevných částic, tzv. DPF. Řada takových aut určitě jezdí v létě k moři do Chorvatska nebo v zimě do Alp. Co může řidiče takových aut v Rakousku potkat?

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Anonym, 11. září 2016, 13:01 0 0

Mě by naopak zajímalo, kdy někdo udělá průzkum o škodlivosti emisí vozidel s funkčními DPF filtry. Ono totiž je otázka, jak škodlivé jsou mikročástice, které se přes plicní sklípky dostanou rovnou do krve, usazují se v kostech, játrech atd. a po XY letech začnou způsobovat větší zdravotní problémy. Podobně jako olovo atd. Velké saze, které sice na první pohled vypadají škodlivě, dokážou plíce zadržet a vyloučit vykašláním. Ono co se dneska ve světě prezentuje jako "eko" bývá většinou horší, než dřív. Např. ekodiesel, ..... Trocha více zdravého rozumu ve vládách by světu prospěla.

Wachtl

Odpověď

Makik, 12. května 2019, 18:41 0 0

Přesně jak píšete. A nejen to, hrajeme si tady na ochranu ovzduší, ale jde hlavně o peníze. Nehledě na to, že do aut investují automobilky a následně majitelé horentní sumy peněz, aby byly "eko", ale nákladní vozidla a pracovní stroje nikod neřeší. A když jedu za když jedu za náklaďákem, traktorem apod. za kterým je černý dým a nedá se dýchat, to je v pořádku? Problémy se řeší selektivně, nejsnáze přes obyčejné lidi, kteří to zaplatí a na které si všichni dovolí a ti to odnesou... U firem už je to horší... to by mohlo brzdit ekonomiku... Ale ekoauta jsou byznys.... Pravidla by měla platit pro všechny a jednotně, žádné vyjímky... A nadnárodních koncernů, těch se to už vůbec netýká, takže když čtu oficiální údaje, že: "Patnáct největších lodí znečistí životní prostředí více než všechna auta světa. Jedna obří nákladní loď zatíží životní prostředí více než 50 milionů osobních automobilů. Pouhých patnáct největších lodí tak vyprodukuje více nežádoucích látek než všech 760 milionů aut na světě." Ale obyčejného člověka, který si půlku života šetří na auto pak "buzerují" kvůli tomu, aby si za pár let koupil nový DPF filtr a zaplatil dalších 20 tisíc nebo ještě lépe, koupil si nové "ekologičtější" auto. Nemám nic proti ekologii, ničíme zdroje a planetu nehorázným způsobem, ale když je nějaký problém, řeší se od toho největšího a nejhoršího, po ty nejmenší, ne obráceně. Tak zavedeme ekologii pro lidi, ti to blbci zaplatí, ale nás miliardářů, nadnárodních koncernů a magnátů, po nás nic takového nechtějte, my musíme vydělávat, dejte nám pokoj s nějakou ekologií... Tam se mělo začít, u největších znečišťovatelů, a teprve na konci nebo zároveň s tím se měla řešit auta, ne obráceně.

Odpověď