Bojíte se tmy? Nejste sami. Strach zděděný po dávných předcích nás stresuje i za volantem

16. března 2017, 17:21

Nejenom děti se bojí tmy. Strach mají i dospělí. Někteří si kvůli tomu nechávají v noci rozsvícenou lampičku, jiní mají strach z řízení v noci.

Někteří odborníci se domnívají, že strach ze tmy, kterému se odborně říká „nyktofobie“, má kořeny u jeskynních lidí, jimž ve tmě hrozilo vyšší riziko napadení predátorem. Dnes nás ovlivňuje za volantem.

Podle nového průzkumu, který si nechal zpracovat Ford, se lidé za volantem nejčastěji bojí noční slepoty a rizika srážky s chodcem. Jako prevence zmíněného nebezpečí, existuje i jiné řešení než jíst hodně mrkve. Ford uvádí na trh technologii, která v noci dokáže rozpoznat chodce a může začít automaticky brzdit, pokud řidič nereaguje na počáteční varování.

Celkem 81 procent dotazovaných řidičů z několika evropských zemí se obává řízení v noci, u žen je to dokonce 87 procent. Více než polovina dotazovaných uvádí, že je špatná viditelnost v noci stresuje, a více než třetina se obává dopravní nehody. Přibližně každý pátý respondent přiznal strach z noční srážky chodce.

V roce 2014 tvořili více než pětinu všech evropských obětí dopravních nehod chodci, přičemž bezmála polovina z nich zahynula při nehodách po setmění.

Při vývoji zdokonaleného systému detekce chodců pracovali odborníci Fordu často v noci. Inženýři posílali prototypům do jízdní dráhy figuríny v životní velikosti a posléze testovali nový systém i v rušných ulicích Paříže nebo Amsterodamu.

Jak systém funguje

Systém detekce chodců zpracovává informace z radaru umístěného v předním nárazníku a kamery za čelním oknem. Porovnává zjištěné objekty s uloženou databází „tvarů chodců“. Díky tomu rozezná člověka od stromu nebo dopravní značky. Širokoúhlá kamera pořídí více než 30 snímků za sekundu.

Pokud systém zaznamená hrozbu střetu s chodcem, nejprve upozorní řidiče zvukovým a obrazovým výstražným znamením. V případě, že řidič nereaguje, začne vůz automaticky brzdit. Během letošního roku uvede Ford tuto technologii na trh v nové generaci Fiesty.

Po nástupu autonomních vozů bude jízda v noci samozřejmě jednodušší. Ford již provedl úspěšné jízdní zkoušky autonomního prototypu Ford Fusion Hybrid v naprosté temnotě.

Tipy a triky pro jízdu v noci:

  • Zkontrolujte, zda máte čistá okna i zpětná zrcátka. Viditelnost zhoršuje i námraza nebo kondenzace vlhkosti na skle
  • Věnujte pozornost vnějšímu osvětlení a vždy s sebou vozte náhradní žárovky
  • Na neosvětlených silnicích používejte dálková světla a na potkávací přepínejte, jen když míjíte nebo dojíždíte jiné auto
  • Neřiďte unavení a nejpozději po dvou hodinách si udělejte přestávku
  • Nechte si pravidelně kontrolovat zrak u očního lékaře

Související články

Ford zkouší technologii, která by mohla upozorňovat na nebezpečné výmoly
Ford zkouší technologii, která by mohla upozorňovat na nebezpečné výmoly

Letošní zima bude patrně nejhorší za hodně dlouhou dobu. Teploty hluboko pod nulou, led a sníh se podepisují mimo jiné na stavu silnic. V celoevropském měřítku se špatný povrch vozovky nějakým způsobem podílí na více než třetině všech dopravních nehod. V roce 2011 bylo v Evropě hlášeno 20 milionů výmolů, ale opravila se z toho jen polovina. Odhadované náklady přitom […]

Dramatické zlepšení automobilových světlometů od dob Fordu T
Dramatické zlepšení automobilových světlometů od dob Fordu T

Názorný pokus Fordu ukazuje, jak dramaticky se od dob Modelu T zlepšily automobilové světlomety.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!