Zdálo by se, že automobily a rajčata nemají mnoho společného. Výzkumníci společností Ford Motor Company a H.J. Heinz Company však vidí prostor k inovativní spolupráci.
Odborníci z obou firem zkoumají, zda je možné vyrábět z rajčat kompozity použitelné v automobilovém průmyslu. Konkrétně sušené rajčatové slupky by mohly posloužit jako materiál pro výrobu svorek kabeláže či držáků na mince.
„Zjišťujeme, zda se tento vedlejší produkt potravinářského průmyslu hodí pro automobilový průmysl,“ řekla Ellen Lee, technická specialistka Fordu na výzkum plastů. „Naším cílem je vyvinout pevný a lehký materiál, jenž by splňoval naše požadavky, ale současně zmenšil naši ekologickou stopu.“
Asi před dvěma lety začal Ford spolupracovat se společnostmi Heinz, The Coca-Cola Company, NIKE, Inc. a Procter & Gamble na vývoji stoprocentního rostlinného plastu, ze kterého by šlo vyrábět všechno od tkanin až po obaly. Konkrétně obaly se dnes vyrábějí převážně z ropných látek.
Výzkumníci společnosti Heinz hledali inovativní způsoby recyklace slupek, stopek a semen z více než dvou milionů tun rajčat, které firma každoročně potřebuje k výrobě svého nejprodávanějšího produktu, kečupu Heinz. Její vedoucí představitelé se obrátili na Ford.
„Jsme rádi, že technologie prokázala svůj potenciál,“ řekl Vidhu Nagpal, zástupce ředitele vývoje obalů ve společnosti Heinz. „Nacházíme se sice ve velmi rané fázi výzkumu a stále zůstává nezodpovězena řada otázek, ale jsme nadšeni možnostmi, jež se zde otevírají pro Heinz i Ford.“
Závazek Fordu neustále zvyšovat podíl recyklovaných materiálů je součástí celosvětové strategie na snížení ekologického dopadu veškerých činností společnosti. V uplynulých letech Ford začal více využívat recyklované nekovové a biologické materiály. Od loňska například používá součásti zpevněné celulózovými vlákny nebo vyplněné rýžovými slupkami. Celkem se při výrobě vozů Ford uplatňuje osm biomateriálů. Jako další příklady lze uvést kompozity z kokosu, koberce a tkaniny z recyklované bavlny či hlavové opěrky a výplně sedadel ze sójové pěny.
Komentáře