Motor Ford 1.0 EcoBoost vyhrál potřetí za sebou anketu International Engine of the Year

27. června 2014, 11:26

Malý zážehový motor, který pohání Fiestu i další modely značky Ford, se prosadil v konkurenci výrobců prémiových automobilů a supersportů. Potřetí v řadě získal ocenění, jehož význam se ve světě automobilů rovná filmovým Oskarům.

Motor 1.0 EcoBoost od Ford Motor Company, který dosahuje nízké spotřeby paliva bez kompromisů v oblasti výkonu, byl dnes oceněn jako „Motor roku 2014“. V prestižní anketě International Engine of the Year bodoval díky řidičské přívětivosti, výkonu, nízké spotřebě, kultivovanosti a technickým řešením.

Porota složená z 82 motoristických novinářů z 35 zemí také na konferenci Engine Expo 2014 ve Stuttgartu potřetí v řadě vyhlásila 1.0 EcoBoost „Nejlepším motorem do 1,0 litru“.

„Věděli jsme, že malý motor 1.0 EcoBoost změní pravidla hry, protože spojuje nevídaně nízkou spotřebu paliva, překvapivou dynamiku, výborné odhlučnění a kultivovaný běh,“ řekl Bob Fascetti, viceprezident Ford Powertrain Engineering. „EcoBoost i nadále nastavuje mezi malými benzinovými motory měřítka v poměru výkonu a spotřeby paliva, přesně v souladu s naší filozofií One Ford.“

Tento motor dosud získal 13 významných ocenění. Během tří let posbíral sedm vítězství v anketě International Engine of the Year (včetně ceny pro nejlepší nový motor roku 2012), dále německé ocenění International Paul Pietsch Award 2013 za technické inovace; a v USA trofej Breakthrough Award, kterou magazín Popular Mechanics uděluje významným technickým novinkám. Ford je také první automobilkou, jež se s tříválcovým motorem zařadila do prestižního výběru Ward’s 10 Best Engines.

„Letošní nominace přinesly dosud nejostřejší konkurenci, ale motor 1.0 EcoBoost i nadále vyniká díky svým výrazným kvalitám: výborné kultivovanosti, překvapivé pružnosti a výjimečně nízké spotřebě paliva,“ řekl Dean Slavnich, člen organizačního výboru 16. ročníku ankety International Engine of the Year a redaktor časopisu Engine Technology International. „Motor 1.0 EcoBoost je jednou z nejdokonalejších ukázek konstrukce motorů.“

Úspěšné tažení motoru 1.0 EcoBoost
Přeplňovaný tříválec 1.0 EcoBoost se v Evropě začal prodávat v roce 2012 v modelu Ford Focus. Nyní je nabízen v dalších devíti modelových řadách: Fiesta, B-MAX, EcoSport, C-MAX a Grand C-MAX, Tourneo Connect, Tourneo Courier, Transit Connect a Transit Courier.

Zcela nové Mondeo bude dalším Fordem, který ještě letos nabídne evropským zákazníkům agregát 1.0 EcoBoost. Bude to nejmenší motor pod kapotou vozu střední třídy.

Již existující verze o výkonu 74 kW (100 k) a 92 kW (125 k), právě doplňuje třetí provedení: nejsilnější varianta, jež má 103 kW (140 k), je určena pro modely Fiesta Red Edition a Fiesta Black Edition. Jedná se o nejvýkonnější sériově vyráběný motor s objemem 1,0 litru, s nímž Fiesta zrychlí z 0 na 100 km/h za 9 sekund, dosahuje nejvyšší rychlosti 201 km/h a přitom vykazuje spotřebu benzinu 4,5 l/100 km a emise CO2 104 g/km.

Na 20 nejvýznamnějších evropských trzích představují vozy s motorem 1.0 EcoBoost pětinu všech prodaných Fordů**. Během prvních pěti měsíců roku 2014 byl 1.0 EcoBoost nejčastější volbou zákazníků v Nizozemsku (38 procent prodejů značky Ford), následuje Dánsko (37 procent) a Finsko (33 procent).

Továrny Fordu v Kolíně nad Rýnem v Německu a Craiově v Rumunsku vyrobí každých 42 sekund nový motor EcoBoost. Celkový objem výroby nedávno překročil hranici 500.000 kusů.

„Uplynuly tři roky od představení EcoBoostu a objevilo se mnoho nových tříválcových motorů. Ale 1.0 EcoBoost je mezi nimi stále nejlepší,“ řekl Massimo Nascimbene, porotce a novinář z Itálie.

Globální síla
Nyní se Fordy poháněné motorem 1.0 EcoBoost prodávají v 72 zemích po celém světě. V USA se ještě letos začne prodávat nový Focus 1.0 EcoBoost, zatímco Fiesta 1.0 EcoBoost je u amerických dealerů k dostání už nyní.

Ford nedávno zahájil výrobu motoru 1.0 EcoBoost v továrně Chongqing v Číně, která bude pokrývat poptávku v regionu Asie-Pacifik. Ta je velmi silná, například ve Vietnamu více než třetina nových majitelů Fordu Fiesta zvolila během prvního čtvrtletí roku 2014 právě 1.0 EcoBoost.

„Úspěch 1.0 EcoBoost zkrátka připomíná sněhovou kouli. Od zahájení prodeje neustále zvyšujeme počet modelů, do nichž se tento motor montuje, i zemí, kde se nabízí. Díky tomu jsme nastavili nová celosvětová měřítka na poli konstrukce motorů a můžeme našim zákazníkům nabídnout současně nízkou spotřebu a vysoký výkon,“ řekla Barb Samardzich, provozní ředitelka Ford of Europe.

Pokročilá konstrukce
Více než 200 konstruktérů ve čtyřech vývojových centrech Fordu – v německých Cáchách a Merkenichu, britském Dagenhamu a Duntonu – odpracovalo na vývoji motoru 1.0 EcoBoost více než pět milionů hodin.

Kompaktní nízkotlaké turbodmychadlo se otáčí až rychlostí 248.000 otáček za minutu – více než 4.000x za sekundu a téměř dvakrát rychleji než turbodmychadla v motorech, které pohánějí v sezóně 2014 závodní vozy formule 1.

V nové verzi 1.0 EcoBoost s výkonem 103 kW (140 k) dosahuje turbodmychadlo plnícího tlaku až 1,6 baru. Nejvyšší tlak plynů na píst má hodnotu 124 barů. To je, jako by na ploše pístu stál pětitunový slon africký.

Litinový blok motoru je tak malý, že by se mohl převážet jako kabinové zavazadlo v letadle. Blok je osazen hliníkovou hlavou s integrovanými výfukovými svody. Díky tomuto uspořádání se výfukové plyny rychleji ochlazují, motor tedy snadněji dosahuje optimálního poměru vzduchu a paliva. Promyšlené řešení setrvačníku a hlavní řemenice na klikovém hřídeli zlepšuje ve srovnání s běžnými tříválci vyváženost běhu motoru.

Speciální potah na povrchu pístů, pístní kroužky s nízkým pnutím, speciální gufera a rozvody poháněné řemenem v olejové lázni snižují vnitřní tření. K lepší účinnosti motoru přispívá také olejové čerpadlo s proměnlivým průtokem, jež přizpůsobuje tlak oleje aktuálním potřebám.

„S motorem 1.0 EcoBoost jsme odpověděli na největší výzvu v automobilovém světě – jak navrhnout motor, který nebude představovat kompromis mezi kultivovaností, výkonem a spotřebou paliva,“ řekl Andrew Fraser z oddělení zážehových motorů Ford of Europe. „Tajemství úspěchu EcoBoostu se ukrývá v pokročilých technologiích dodávajících malému motoru přednosti těch velkých.“
 

Tisková zpráva Ford Motor Company

Související články

Zajímavost: Ford a Heinz spolupracují na vývoji udržitelných materiálů pro automobilový průmysl
Zajímavost: Ford a Heinz spolupracují na vývoji udržitelných materiálů pro automobilový průmysl

Zdálo by se, že automobily a rajčata nemají mnoho společného. Výzkumníci společností Ford Motor Company a H.J. Heinz Company však vidí prostor k inovativní spolupráci. Odborníci z obou firem zkoumají, zda je možné vyrábět z rajčat kompozity použitelné v automobilovém průmyslu. Konkrétně sušené rajčatové slupky by mohly posloužit jako materiál pro výrobu svorek kabeláže či […]

Zajímavost: Ford vypsal programátorskou soutěž zaměřenou na řešení specifických dopravních problémů v různých částech světa
Zajímavost: Ford vypsal programátorskou soutěž zaměřenou na řešení specifických dopravních problémů v různých částech světa

Ford oznámil spuštění nové série programátorských soutěží pod názvem „Innovate Mobility Series“. Vývojáři aplikací se mohou zapojit do řešení specifických dopravních problémů v osmi místech po celém světě. Série byla zahájena v polovině července v portugalském Lisabonu, americkém Los Angeles a indické Bombaji. Později se přesune do Dillí a regionu Chennai (obojí v Indii), čínské […]

Zajímavost: Ford testoval systém automatického brzdění v dopravní špičce francouzské metropole (+video)
Zajímavost: Ford testoval systém automatického brzdění v dopravní špičce francouzské metropole (+video)

Monako je vrcholnou událostí kalendáře velkých cen, ale pro běžné řidiče představují největší výzvu ulice Paříže. Francouzská metropole je nechvalně proslulá tím, že motoristy vystavuje značnému stresu. Provoz je zde hustý, křižovatky nepřehledné a řidiči se snaží využít i ty nejmenší mezery. Právě z těchto důvodů představuje Paříž ideální prostředí pro testování Active City Stop, systému […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!