Obsáhlá databáze výsledků nárazových zkoušek Euro NCAP se rozrostla o pět nových vozů. Výsledky pětihvězdičkového Mercedesu-Benz třídy GLA, čtyřhvězdičkových Renaultu Twingo a Toyoty Aygo a dvou tříhvězdičkových modelů – Citroënu Berlingo a elektrické dodávky Nissanu e-NV200 najdete v češtině na www.dtest.cz/crashtesty.
Automobilka Mercedes-Benz dostála pověsti luxusní značky, se kterou se spojuje také vysoká míra bezpečnosti. Její třída GLA, která se řadí do kategorie vozů pro volný čas (SUV), je nyní vybavena systémem autonomního krizového brzdění Collision Prevention Assist Plus, který dokáže zmírňovat následky dopravních nehod nejen v městském provozu, ale také při vyšších rychlostech při jízdě mimo obec. „Pro vyšší ochranu chodců při případné srážce je třída GLA vybavena aktivní kapotou, která snižuje riziko poranění hlavy o tvrdé části motoru. Za zmínku stojí také automatická deaktivace airbagu pro přední sedadlo spolujezdce, pokud je na něj umístěna dětská autosedačka proti směru jízdy,“ uvádí Ondřej Jánoška, redaktor časopisu dTest.
Hodnocení Renaultu Twingo při čelním nárazu snížil posun pedálů směrem dozadu, kdy může dojít k poranění chodidel a kotníků. Další body ztratil kvůli špatné ochraně hyperextenze krku, tedy poranění krční páteře, na zadních sedadlech při nárazu zezadu. Díky přítomnosti signalizace nezapnutí bezpečnostních pásů pro přední i zadní sedadla získal naopak dobré hodnocení v oblasti aktivní bezpečnosti.
Stejně jako čtyřhvězdičkový Renault Twingo i Toyota Aygo je v základu vybavena elektronickým stabilizačním systémem, který zlepšuje aktivní bezpečnost vozidla. Naopak testované minivozy zatím nejde vybavit systémem autonomního krizového brzdění ani systémem pro udržení vozu v jízdním pruhu. „Hodnocení Toyoty v oblasti ochrany cestujících na předních sedadlech snížilo riziko poranění o sloupek řízení, zapalovací skříň, hrany přístrojové desky a středového panelu při čelním nárazu,“ konstatuje Ondřej Jánoška.
Citroën Berlingo ve verzi pro přepravu osob dostal nízké hodnocení za ochranu cestujících na předních sedadlech. Stejně jako v případě Toyoty Aygo se mohou zranit o sloupek řízení, jeho zámek a také přístrojovou desku. Hlavové a boční airbagy nejsou součástí standardní, ale pouze příplatkové výbavy. Boční nárazová zkouška do sloupu nebyla provedena, protože jimi testovaný vůz nebyl vybaven. Při bočním nárazu do zdi však byla ochrana všech částí těla dobrá.
Posledním z pětice nově otestovaných vozidel je elektrická dodávka Nissan e-NV200, která vznikla spojením modelu NV200 a technologie elektromobilu Nissanu Leaf. Elektromobily v Evropě zatím nejsou tak populární, jak by si jejich výrobci přáli, a zisk pouze tří hvězdiček při nárazových testech jejich oblibu asi nezvýší. Pro zlepšení výsledků je třeba zlepšit oblast aktivní bezpečnosti, ve které Nissan získal nízké hodnocení.
Databáze bezpečnosti automobilů www.dtest.cz/crashtesty je oficiální českou verzí nárazových zkoušek EuroNCAP. Svým rozsahem a hloubkou detailů je nejkompletnější v České republice. Je volně přístupná a průběžně doplňovaná o výsledky nových testů. Najdete v ní výsledky od roku 1997.
Komentáře