Mladoboleslavská automobilka sází na bezpečnost. Nejprve nová Škoda Octavia, potom nová Škoda Fabia a nakonec i vlajková loď Škoda Superb. O čem je řeč? O zisku pěti hvězdiček, tedy nejlepšího hodnocení organizace Euro NCAP. Ta dnes zveřejnila čerstvé výsledky nárazových zkoušek.
Škoda Superb má ve standardní výbavě připraveno mnoho pasivních bezpečnostních prvků a aktivních systémů pro ochranu posádky. Z prvků pasivní bezpečnosti jsou to přední airbagy pro řidiče a spolujezdce, boční airbagy pro oblast hrudníku pro přední řadu sedadel (pro zadní řadu jsou součástí příplatkové výbavy), pro obě řady sedadel jsou připraveny boční hlavové airbagy a pro řidiče je tu navíc kolenní airbag. Obě řady sedadel jsou vybaveny předpínači bezpečnostních pásů a omezovači síly pro lepší ochranu pasažérů.
V praxi se však při nárazových testech určité nedostatky objevily. „Při částečném čelním nárazu byla zaznamenána lehce snížená ochrana v oblasti nohou řidiče i spolujezdce a také v oblasti řidičova hrudníku. Při závažnějším scénáři nehody, kdy vůz naráží do překážky čelně, je řidič v oblasti hrudníku chráněn jen průměrně, spolujezdec přijatelně,“ uvedl Ondřej Jánoška, redaktor časopisu dTest.
Na vysoké úrovni je bezpečnost dětské posádky. Plným počtem bodů byla hodnocena ochrana 18měsíčního dítěte usazeného v autosedačce umístěné proti směru jízdy. Při zkouškách s tříletým dítětem sedícím v autosedačce po směru jízdy byla naměřena zvýšená zátěž v oblasti krku, proto Superb na nejvyšší hodnocení o pár desetinek bodu nedosáhl. Zadní sedadla jsou už přizpůsobena autosedačkám homologovaným podle nové směrnice i-Size.
Výčet aktivních systémů začíná standardní elektronickou kontrolou stability a pokračuje příplatkovými systémy autonomního krizového brzdění a udržení vozidla v jízdním pruhu. Superb má však „pod kapotou“ i další dva systémy, za které získal ocenění Advanced Rewards organizace Euro NCAP. „Prvním je takzvaná multikolizní brzda, která po havárii dokáže vozidlo zastavit nebo výrazně zpomalit, aby případný následný náraz byl co nejmenší. Druhým je systém pro minimalizování následků nehody nebo jejímu předcházení, jenž po zaznamenání nouzového manévru připraví vozidlo a jeho zádržné systémy na případný náraz – například zavře boční a střešní okénka nebo napne bezpečnostní pásy,“ říká Ondřej Jánoška.
V databázi nárazových zkoušek automobilů na www.dtest.cz/crashtesty najdete také výsledky Hyundaie i20 a Fiatu Panda.
Komentáře