dTest: Omlazená je až pětina ojetých vozidel prodávaných v ČR

, 27. února 2014, 11:30

Chystáte se koupit ojetý automobil? A víte, že u celé pětiny ojetých vozidel prodávaných v České republice je nesprávně uveden rok výroby? Pokud si tento údaj neověříte, můžete snadno koupit vůz starší, než jste očekávali, a zbytečně ho tak přeplatit. Problém omlazování vozidel se týká i těch, kdo kupují nové auto.

Podle průzkumu je zhruba 20 procent ojetých aut v České republice při prodeji opatřeno nesprávným údajem o roku výroby. „Jedná se o takzvané omlazování vozidel, tedy uvádění pozdějšího roku výroby, než je skutečnost. Od roku 2001 se totiž rok výroby v technickém průkazu neuvádí a byl nahrazen údajem o datu prvního uvedení vozidla do provozu. Tato dvě data se od sebe mohou lišit o jeden až dva roky, ale výjimkou není ani rozdíl pěti nebo šesti let,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Podle zjištění dTestu problém nečíhá jen na ty, kteří se chystají nakoupit vůz v autobazaru. Poté, co auto sjede z výrobní linky, může stát třeba i několik let na skladě či odstavném parkovišti a poté je prodáno jako nové. „Prodejce ve smlouvě datum výroby negarantuje a zákazníkovi argumentuje tím, že dokud nebylo auto uvedeno do provozu, je pořád nové. Až jej však jeho majitel bude chtít za pár let prodat, nového kupujícího bude datum výroby nepochybně zajímat. Majitel pak za toto auto dostane méně peněz,“ říká Lukáš Zelený.

Častějším případem je pozměňování údajů v dokladech individuálně dovezených vozů. Rok výroby vozidla je jedním ze základních údajů určujících cenu ojetiny a nepoctiví dovozci si díky manipulaci s daty mohou přijít na desítky tisíc korun. Jak k manipulaci s údaji dochází? Dovozce přiveze ze zahraničí ojeté auto, přepíše datum první registrace v technickém průkazu, ten pak okopíruje, aby změnu nebylo možné očima rozeznat, a s kopií jde na dopravní úřad auto zaregistrovat. Datum první registrace pak figuruje jako stáří vozidla a určuje jeho hodnotu, jež po tomto omlazení výrazně stoupne.

Podle průzkumů společnosti Cebia se zájem zákazníků stále více soustředí na mladší ojetiny, zákazníci si nejčastěji chtějí koupit auto staré čtyři až šest let. Vozy staré do šesti let pak tvoří téměř polovinu všech prodávaných ojetých vozidel. Jejich skutečné stáří však může být jiné.

Související články

dTest: Rizika při nákupu ojetého vozu a jak se jim vyhnout
dTest: Rizika při nákupu ojetého vozu a jak se jim vyhnout

V České republice roste počet aut zakoupených v bazarech. S koupí ojetého vozu jsou však spojeny mnohé nástrahy, za nimiž stojí nejčastěji snaha prodejců maximalizovat zisky. V sázce jsou nejen finance či bezpečí, hrozit může i zabavení vozidla. Rizikům se však dá vyhnout. dTest připravil pro kupující návod, jak na to. „Na jedno prodané nové […]

dTest: Financování ojetého vozu? Až 140.000 korun jen za poplatky
dTest: Financování ojetého vozu? Až 140.000 korun jen za poplatky

V loňském roce dTest zahájil tažení proti nepřiměřeně vysokým poplatkům za sjednání úvěrů na ojeté automobily. Home Credit, který je jedním z poskytovatelů takových úvěrů teď žaluje svoji klientku a vymáhá po ní mimo jiné i poplatek ve výši téměř 140 000 korun. Na poradnu dTestu se obrátila paní Iveta, která si koupila v autobazaru AAA […]

Cebia: Podvody se stáčením tachometrů napojení na EUCARIS nevyřeší
Cebia: Podvody se stáčením tachometrů napojení na EUCARIS nevyřeší

Společnost Cebia na základě četných dotazů upřesňuje informace nedávno zveřejněné v médiích. Zde se často dává připojení ČR k evropskému systému EUCARIS do přímé souvislosti s problematikou stáčení tachometrů. Český registr vozidel se propojí se systémem EUCARIS pravděpodobně do konce letošního roku, ale až po podpisu dalších dohod bude mít ČR přístup také k stavům […]

Stav českých autobazarů je ještě horší, než se firma TÜV NORD Czech před rokem domnívala
Stav českých autobazarů je ještě horší, než se firma TÜV NORD Czech před rokem domnívala

Cílem tiskové konference, která proběhla dne 26.3.2014 bylo zhodnocení ročního působení TÜV NORD Czech v oblasti certifikace kvality služeb autobazarů. Závěry společnosti TÜV NORD Czech přednesl jednatel společnosti Ing. Jan Weinfurt, jako host vystoupil Ing. Martin Pajer, ředitel Cebia. Společnost TÜV NORD Czech začala před více než rokem realizovat ambiciózní projekt certifikace kvality služeb autobazarů. […]

AAA AUTO: Stanovisko Karolíny Topolové k rozhodnutí Nejvyššího soudu k přetáčení tachometrů
AAA AUTO: Stanovisko Karolíny Topolové k rozhodnutí Nejvyššího soudu k přetáčení tachometrů

Nejvyšší soud v Brně vydal rozhodnutí, ve kterém jednoznačně označil přetáčení tachometrů při splnění podmínky škody vyšší než 5.000 Kč za trestný čin podvodu. Generální ředitelka AAA AUTO Karolína Topolová rozhodnutí soudu přivítala následujícím prohlášením: „Jsme velmi rádi, že Nejvyšší soud potvrdil názor, který na přetáčení tachometrů máme již dlouhou dobu, a to že se […]

Nejvyšší soud: Stáčení tachometru je podvod
Nejvyšší soud: Stáčení tachometru je podvod

Nejvyšší soud vydal v rámci své sjednocující rozhodovací praxe právní názor, který (zjednodušeně řečeno) říká, jak posuzovat jednání pachatele, který prodává vozidlo se stočeným počtem najetých kilometrů a poškozuje tak nové kupce, na nichž získává majetkový prospěch. Právní věta: Přečin podvodu podle § 209 tr. zákoníku Jestliže pachatel prodává motorové vozidlo, u kterého upravil (tzv. […]

dTest: Co dělat, když jste koupili vůz se stočeným tachometrem?
dTest: Co dělat, když jste koupili vůz se stočeným tachometrem?

Koupili jste ojetý vůz s ujištěním, že stav ujetých kilometrů na tachometru odpovídá realitě, a posléze zjistili, že to není pravda? Nevzdávejte to, s prodejcem je možné jednat a bránit svá práva. „Stáčení tachometrů je u nás nejrozšířenějším nešvarem při prodeji ojetých vozidel. Zhruba 40% nabízených ojetých automobilů má nelegálně upravený stav tachometru,“ konstatuje Lukáš […]

dTest: Nové crashtesty v největší české databázi
dTest: Nové crashtesty v největší české databázi

Obsáhlá databáze výsledků nárazových zkoušek Euro NCAP se rozrostla o pět nových vozů. Výsledky pětihvězdičkového Mercedesu-Benz třídy GLA, čtyřhvězdičkových Renaultu Twingo a Toyoty Aygo a dvou tříhvězdičkových modelů – Citroënu Berlingo a elektrické dodávky Nissanu e-NV200 najdete v češtině na www.dtest.cz/crashtesty. Automobilka Mercedes-Benz dostála pověsti luxusní značky, se kterou se spojuje také vysoká míra bezpečnosti. […]

dTest: Test zimních pneumatik – co obout letos v zimě?
dTest: Test zimních pneumatik – co obout letos v zimě?

Podzim už je tady a období, kdy autům nazouváme zimní pneumatiky, se blíží. Jak vybrat ty kvalitní a bezpečné? Spotřebitelský časopis dTest právě zveřejnil nový srovnávací test zimních pneumatik, tentokrát o velikostech 175/65 R14 a 195/65 R15, které obouvají například Škoda Fabia a Octavia. V obou rozměrech je možné najít čtveřici modelů s dobrými jízdními […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!