Nejvyšší představitelé členských firem Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) se sešli v Průhonicích, aby zhodnotili svou činnost za rok 2014. Jednání se, mimo dalších hostů, zúčastnili Andrej Babiš, místopředseda vlády a ministr financí a Jaroslav Fidrmuc, náměstek ministra mládeže, školství a tělovýchovy.
Průhonické centrum Floret se 11. prosince 2014 stalo místem zasedání Rady ředitelů (Valné hromady) AutoSAP. Téměř než stovka nejvyšších představitelů firem AutoSAP zhodnotila činnost sdružení za uplynulý rok, projednala výhled hospodaření sdružení za rok 2014, schválila rozpočet na rok 2015 a diskutovala o zaměření činnosti v příštím období.
Zprávu o hlavních aktivitách sdružení v roce 2014 a plánech pro rok následující prezentoval jeho prezident Martin Jahn. Mimo jiné řekl: “Rok 2014 byl pro český autoprůmysl úspěšný. Výroba vozidel dosáhne rekordní výše dosahující 1,2 milionu kusů. Předpokládáme, že návazně na rostoucí výrobu a prodeje vozidel u nás i v řadě evropských zemí, si stejně dobře si povedou i tuzemští dodavatelé skupin a dílů vozidel. Zůstáváme tahounem české ekonomiky, náš podíl na průmyslové produkci a exportu, který v minulém roce činil více než 20%, bude určitě zachován“.
AutoSAP se ve své činnosti soustřeďuje na čtyři hlavní priority: hospodářskou politiku a zaměstnavatelské vztahy, legislativu a životní prostředí, podporu technického vzdělávání a komunikaci. K tomu M. Jahn uvedl: „AutoSAP v uplynulém roce pracoval kvalitně a efektivně. Naše priority zůstávají. Budeme je dále konkretizovat a pružně reagovat na potřeby členské základny s cílem jejího dalšího rozšíření. Za hlavní výzvy roku 2015 považuji překonání stagnací trhů a získávání kvalifikovaných zaměstnanců.“
Jako první z hostů vystoupil Jaroslav Fidrmuc, náměstek ministra školství, mládeže a tělovýchovy. Ve svém vystoupení podrobně seznámil účastníky zasedání s již realizovanými i dále připravovanými opatřeními na podporu technického vzdělávání. „Připravujeme množství zcela konkrétních kroků, jak zvrátit nepříznivý vývoj v oblasti technického vzdělávání. Patří k nim mimo jiné povinná maturita se zkouškou z matematiky, zavedení mistrovských zkoušek finanční podpora oborů žádaných trhem práce, podpora technických předmětů a prací na základních školách nebo digitální vzdělávání. Za klíčové však považujeme změnit vnímání průmyslu a techniky u mladých lidí a jejich rodičů. Proto podporujeme Rok průmyslu a vzdělávání technického vzdělávání 2015, vyhlášený Svazem průmyslu a dopravy ČR. Děkujeme průmyslovým svazům, včetně AutoSAP, za dosavadní spolupráci se středními a vysokými školami a za otevření možnosti praxí pro jejich žáky a studenty“. Přítomní ocenili, že MŠMT po dlouhé době konečně přistoupilo k praktickému řešení předmětné problematiky.
Andrej Babiš, místopředseda vlády a ministr financí se ve svém vystoupení zaměřil na současnou ekonomickou situaci a na možné dopady připravovaných změn na činnost průmyslových podniků. Ve svém vystoupení mimo jiné uvedl: „Naše země neměla v uplynulých 20 letech ucelenou strategii v podstatě v ničem, což se musí napravit. Za hlavní priority v současné době považuji zlepšit zásadním způsobem výběr daní a dobudovat dopravní infrastrukturu“.
V následné diskuzi byla ze strany členů AutoSAP otevřena celá řada témat, mimo jiné problematika vědy, výzkumu a inovací (uznatelnost nákladů), podmínek pro využití tzv. „kurzarbeitu“ průmyslovými firmami, obnovy vozového parku, vstupu ČR do eurozóny či nutnosti dvojího účetnictví u firem se zahraniční účastí.
Místopředseda vlády pan Babiš reagoval na všechny položené dotazy a řekl: „Po návštěvách několika automobilových firem a dnešní diskuzi mohu konstatovat, že autoprůmysl a jeho sdružení může být v tomto směru příkladem pro ostatní. Vedení firem je schopno reagovat a samostatně řešit vzniklé problémy a v případě potřeby předkládat věcně příslušným ministerstvům konkrétní a systémové návrhy na řešení. Děkuji Vám i za dnešní náměty a slibuji, že se sejdeme a konkrétní návrhy společně probereme. Problémům vašeho oboru rozumím a domnívám se, že máme dobrý start na celkové zlepšení situace“.
Účastníkům zasedání a hostům byl jako ukázka možné tvůrčí činnosti na středním stupni vzdělávání představen malý sportovní automobil ŠKODA CityJet, který vyrobili učňové Středního odborného učiliště ŠKODA AUTO. ŠKODA AUTO i AutoSAP se prezentací tohoto vozu symbolicky zapojily do aktivit Roku průmyslu a technického vzdělávání 2015, vyhlášeném Svazem průmyslu a dopravy ČR.
Komentáře