Na evropských silnicích jezdí sedm různých typů řidičů

, 24. srpna 2015, 12:25

Ať na letní dovolené, nebo při dojíždění do práce, čas, který lidé tráví za volantem, může být velmi stresujícím a frustrujícím zážitkem, jak ukázali sociální psychologové z Londýnské školy ekonomie a politických věd (LSE).

Aktuální průzkum sociální psychologie bezpečnosti silničního provozu, který společně provádějí Londýnská škola ekonomie a politických věd LSE a výrobce pneumatik Goodyear, identifikoval různé způsoby, kterými lidé reagují na ostatní řidiče. Vycházejí z toho, jak se vyrovnávají se svými vlastními pocity a nejistotou ohledně chování dalších účastníků silničního provozu.

Prostřednictvím hloubkových rozhovorů s různými charakteristickými skupinami evropských řidičů stanovili vědci sedm různých typů osobnosti, které se projevují takto: 

  • Učitel: potřebuje ujištění od ostatních řidičů, že vědí, co udělali špatně, a očekává uznání svého úsilí o poučení ostatních.
  • Všeználek: myslí si, že je obklopen samými neschopnými hlupáky, a nalézá uspokojení, když může z bezpečí svého vozu povýšeně křičet na ostatní řidiče.
  • Závodník: potřebuje všechny předjet a je otrávený, když mu v tom někdo brání. Pokud se někdo snaží předjet jej, zrychlí, nebo zmenší odstup od dalšího vozidla, jen aby tomu zabránil.
  • Soudce: chce potrestat ostatní řidiče za jakékoli podle něj nevhodné chování. Může to skončit i tak, že vystoupí z vozidla a zajde si to s jiným řidičem vyříkat osobně.
  • Filozof: snadno se vyrovnává s nevhodným chováním jiných řidičů a snaží se ho racionálně vysvětlit. Daří se mu ovládat své pocity ve vozidle.
  • Nekonfliktní: snaží se vyhnout konfliktům s ostatními řidiči. Nebere si jejich chování osobně, ale dává si na ně pozor, protože je považuje za nebezpečné.
  • Pohodář: poslouchá hudbu nebo telefonuje, aby se izoloval. Pokud to, že se vyhýbá kontaktům s ostatními řidiči, neznamená, že nesleduje dostatečně provoz, je to dobrá cesta ke snížení frustrace. 

Tyto různé osobnosti řidičů vystupují na povrch v různých situacích, v nichž řidiči musí reagovat na chování ostatních účastníků silničního provozu.

“Většinu času si sedíme spokojeně v pohodlí svého vozidla, ale za každým rohem se může stát, že budeme muset reagovat na ostatní řidiče. To dělá ze silnice náročné a nejisté sociální prostředí. Můžeme mít obavy z řízení ostatních řidičů, ale tento výzkum ukazuje, že jejich chování záleží také na tom, co děláme my. Často my sami přispíváme k chování ostatních řidičů, které se nám nelíbí. Z psychologického hlediska rozdílné typy osobností představují různé způsoby, jimiž se řidiči vypořádávají s frustrací a negativními pocity. Nelze nás však vždy zařadit do jediné konkrétní skupiny. V závislosti na situaci a interakci s ostatními většina z nás zjistí, že se může identifikovat i s několika profily,” vysvětluje dr. Chris Tennant, sociální psycholog, který výzkumný projekt na LSE vede.

“Většina těchto modelů chování může vést k nebezpečné situaci na silnici. Porozumět tomu, jakým chováním disponujeme, a co to může vyvolat, je pro nás všechny první krok k tomu, abychom se lépe ovládali a vytvářeli tak lepší jízdní prostředí pro sebe i ostatní účastníky silničního provozu. Vedle účinného zákonného postihu agresivní jízdy zůstává výchova a celoživotní vzdělávání nejsilnějším nástrojem k ovládnutí sociální a emocionální stránky řízení a zvýšení bezpečnosti silničního provozu,” doporučuje Olivier Rousseau, viceprezident značky Goodyear pro osobní pneumatiky v Evropě, na Blízkém východě a v Africe.

Osobnostní typy vyplynuly z první části společného výzkumného projektu, který kvalitativně nahlíží na chování při jízdě prostřednictvím charakteristických skupin a hloubkových rozhovorů. Tímto výzkumem LSE a Goodyear zjišťují, jak řidiči navzájem ovlivňují své chování na silnici.

Druhá část projektu probíhá v 15 evropských zemích. Konečné výsledky a analýza této celoevropské studie se očekávají v říjnu. 

Tisková zpráva společnosti Goodyear

Související články

Goodyear a Londýnská škola ekonomie spojují síly při inovativním výzkumu bezpečnosti silničního provozu
Goodyear a Londýnská škola ekonomie spojují síly při inovativním výzkumu bezpečnosti silničního provozu

Společnost Goodyear a Londýnská škola ekonomie a politických věd (London School of Economics and Political Science – LSE) oznámily spolupráci na inovativním výzkumu bezpečnosti silničního provozu. Tento výzkum se hlouběji zabývá chováním účastníků silničního provozu napříč Evropou a snaží se identifikovat, jak řidiči navzájem ovlivňují své chování na vozovce. Projekt, organizovaný LSE Consulting, je navržen […]

Vývoj úsporných osobních vozidel považují mladí Evropané za hlavní úkol snah o trvale udržitelnou dopravu
Vývoj úsporných osobních vozidel považují mladí Evropané za hlavní úkol snah o trvale udržitelnou dopravu

Evropští příslušníci „Generace tisíciletí” si přejí ekologickou budoucnost a uvědomují si, jakou roli by v ní měla hrát trvale udržitelná silniční technika. Podle aktuálních výsledků ankety společnosti Goodyear Dunlop Tires Europe (GDTE) a organizace ThinkYoung většina z nich (59,3%) předpovídá, že v nadcházejících deseti letech bude pro automobilový průmysl největším úkolem konstrukce trvale udržitelných vozidel […]

Goodyear podporuje druhý pokus o překonání světového rekordu na cestě od mysu k mysu
Goodyear podporuje druhý pokus o překonání světového rekordu na cestě od mysu k mysu

Pneumatiky Goodyear-Wrangler HP All Weather a Rainer Zietlow v jednom týmu na cestě „Cape to Cape“ z Jižní Afriky do Norska za dobu kratší než 10 dní. Společnost Goodyear dnes oznámila, že se stala partnerem německého rekordmana Rainera Zietlowa při jeho druhém pokusu o zdolání světového rekordu na cestě od mysu Agulhas v Jižní Africe […]

Jste na silnici vidět? Kampaň společnosti Goodyear opět upozorňuje na význam používání reflexních prvků
Jste na silnici vidět? Kampaň společnosti Goodyear opět upozorňuje na význam používání reflexních prvků

Po třicáté sedmé v novodobé historii si obyvatelé České republiky museli uplynulý víkend přeřídit hodiny z letního na běžný astronomický čas. V Aši tak dnes slunce zapadá v 17.01 a v Třinci dokonce už v 16.37. „Není zřejmě vhodnějšího okamžiku, kdy všechny účastníky silničního provozu a zejména chodce vyzvat k maximální opatrnosti. I letos proto […]

Goodyear: Troška slušného chování za volantem toho může o svátcích hodně změnit k lepšímu
Goodyear: Troška slušného chování za volantem toho může o svátcích hodně změnit k lepšímu

Zimní počasí, mokré a zledovatělé vozovky, tma a předvánoční shon – během nadcházejících svátků čeká na řidiče stresových situací více než dost. Studie, kterou na začátku prosince zpracovala Londýnská škola ekonomie a politických věd (London School of Economics and Political Science – LSE) za podpory výrobce pneumatik Goodyear, odhalila ještě jeden méně známý stresový faktor […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!