AAA AUTO: Správně seřízené osvětlení vozu je v zimě ještě potřebnější než v létě

, 3. února 2016, 8:14

Zimní cestování je spojeno s horší viditelností zaviněnou klimatickými podmínkami, ale i s menším počtem hodin denního světla. Řidiče by to mělo zcela jistě motivovat přinejmenším ke kontrole funkčnosti a správného seřízení osvětlení jejich vozidla. Vždyť za zhruba čtvrtinou všech dopravních nehod stojí podle evropských údajů jako hlavní příčina špatná viditelnost.

Správné osvětlení automobilu významně ovlivňuje bezpečnost a plynulost jízdy a je stejně důležité jako třeba dobrý stav motoru nebo brzd. Vhodně nastavené a účinné světlomety zpřehledňují situaci před vozidlem a zároveň dávají o jeho přítomnosti včas vědět protijedoucím řidičům. Naopak špatně nastavená světla nebo nesprávné použití mlhových či dálkových světel mohou ostatní řidiče nebezpečně oslnit a tedy i vážně ohrozit. „V zimě to vše platí dvojnásobně. V období krátkých dní a dlouhých nocí platí zásada ‚Vidět a být viděn‘ logicky více než kdy jindy, proto u všech našich vozidel v tomto období důkladně kontrolujeme správnou funkci jejich světelných zařízení, nejen čelních a směrových, ale i koncových, brzdových a všech dalších světel, a totéž důrazně doporučujeme i všem řidičům,“ pokračuje Karolína Topolová.  

Řidiči většinou vědí, že musí světla udržovat stále čistá a pokud možno je vždy před jízdou rutinně kontrolovat. „To však rozhodně nestačí. Světlomety je vhodné alespoň jednou za rok seřídit a zkontrolovat u odborníků. Vyžaduje to totiž odbornost a přístrojové vybavení, které běžní řidiči zpravidla nemívají k dispozici,“ připomíná Karolína Topolová. „Optimálně seřízené světlomety by měly nejvíce světla vrhat do vzdálenosti 40 metrů před vozidlem a jejich světelný kužel by měl pokračovat do 75 až 100 metrů před vozidlo, kde ho řidič nejvíce potřebuje pro zaznamenání překážek. Celkový dosvit světlometů by nicméně neměl být kratší než 200 metrů,“ vysvětluje.

Pravidelná kontrola správné funkce je ještě naléhavější u nejmodernějších svítidel, která musí být v každém případě také homologována a schválena pro provoz. To se týká jak denních LED světel (daylight running lamp; DRL), která si oblíbili hospodární řidiči, tak například světlometů s xenonovými výbojkami, které musí být kvůli vysoké svítivosti a možnosti oslnění protijedoucích vozidel vybaveny zařízením na automatické nastavování sklonu potkávacích světlometů. „O celých složitých osvětlovacích systémech, které zahrnují například natáčení světlometů do zatáčky podle úhlu natočení volantu, upravené světlo na jízdu mimo městské komunikace nebo regulaci světlometů podle vzdálenosti protijedoucích vozidel ani nemluvě,“ dodává Karolína Topolová.

I po seřízení všech světelných zařízení v servisu musí řidiči sami dbát na řadu důležitých zásad. Rozhodně by například neměli zapomínat na to, že kontrola správné funkce světel není úplná bez kontroly zásoby náhradních žárovek. Do světlometů by měli kupovat kvalitní a správné autožárovky a vždy dodržovat předepsaný výkon pro každý konkrétní druh světla. Výměnu žárovek by měli provádět vždy v páru a při výměně dvouvláknových žárovek dbát na správnou polohu žárovky, aby jim místo brzdového světla nesvítilo světlo obrysové.

Nejde ovšem jen o technické vybavení, ale i o dodržování zásad jejich správného používání. „Zatímco přepínání potkávacích a dálkových světel většina řidičů bez problémů zvládá, na včasné vypínání oslňujícího zadního mlhového světla v případě, hodně řidičů zapomíná. O nešvaru používání mlhovek i za dobré viditelnosti snad ani nemusím hovořit,“ říká dále Karolína Topolová. „Ale ani to, že by měli být ohleduplní k ostatním řidičům a vždy správně nastavovat sklon světel podle zatížení vozu, u nás ještě bohužel není zcela samozřejmé,“ uzavírá. 

Související články

AAA AUTO nabízí 55 pracovních míst, v průběhu roku vytvoří nejméně 100 dalších
AAA AUTO nabízí 55 pracovních míst, v průběhu roku vytvoří nejméně 100 dalších

Společnost AAA AUTO v posledních letech výrazně expanduje nejen v rámci tuzemského trhu, ale hlavně do dalších zemí střední Evropy. V současnosti působí na 4 trzích a aktuálně nabízí jen v České republice 55 pracovních míst. V průběhu roku společnost vytvoří ještě nejméně 100 dalších pracovních pozic. Největší nábor zaměstnanců proběhne z důvodu expanze v […]

U zákazníků AAA AUTO loni zvítězil benzínový hatchback s výkonem do 69 kW
U zákazníků AAA AUTO loni zvítězil benzínový hatchback s výkonem do 69 kW

Nejprodávanější ojetinou pro rok 2015 se stal hatchback poháněný benzínovým agregátem o výkonu do 69 kW. Dominovala auta s průměrným stářím kolem 6 let a manuální převodovkou. Nejoblíbenější barvou je stříbrná. Vyplývá to z každoroční analýzy nejprodávanějších specifikací ojetých vozů AAA AUTO Index. Prostorné kombíky byly po několik let nejoblíbenějším ojetým vozem v ČR. Loni je […]

AAA AUTO: Trh ojetin v lednu zaznamenal výrazné oživení
AAA AUTO: Trh ojetin v lednu zaznamenal výrazné oživení

Zatímco v prosinci 2015 měli možnost zákazníci ojetých vozů vybírat ze 100 tisíc automobilů, v lednu letošního roku to bylo již ze 105 tisíc. Průměrná cena ojetého vozu oproti celému loňskému roku klesla o necelých 6 tisíc na 174.609 Kč. Průměrný nájezd činil 155.342 km. Vyplynulo to z kontinuálního sledování trhu v roce 2015, které […]

AAA AUTO: Nový trend v autobazarech: lidé nejdřív řeší výši splátky, teprve potom k ní vybírají auto
AAA AUTO: Nový trend v autobazarech: lidé nejdřív řeší výši splátky, teprve potom k ní vybírají auto

Dostupnost úvěrů na nákup vozu mění nákupní chování zákazníků autobazarů. Už nevybírají jako první, jaký vůz si pořídit, ale nejdříve zjišťují, jak velký úvěr a jak vysoké splátky jim autobazar dokáže od úvěrové společnosti zajistit. Teprve potom vybírají vůz, který podmínky financování splní. V roce 2015 stoupla průměrná financovaná částka vozu na 135.600 korun. „Zhruba […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!