Elektromobil v běžném provozu v roce 1970? Fikce nebo skutečnost?

, 23. května 2016, 14:28

Proč už delší dobu nejezdí po silnicích elektromobily, když jejich technologie je známa již desítky let? Tato otázka se nám dostala do hlavy po přečtení článku v časopise 100+1. Proto Vám chceme části tohoto článku zprostředkovat a zároveň se zamyslet nad tím, proč tomu tak je.

V článku z roku 1967 se píše, že okolo elektrického automobilu se šíří nová vlna zájmu. Mnohé automobilky měly už v této době rozpracovány projekty na výrobu elektrického automobilu a po silnicích se proháněly prototypy různých značek.

Mezi výrobci, kteří byli ve vývoji nejdál, byl Ford, General Motors, Renault, Citroen a další. Ford disponoval vozem poháněným sodíko-sírovými články, které se mohly nabíjet z běžné elektrické sítě. Měl výkon 300 watthodin na 1kg váhy akumulátoru, dosahoval rychlosti 80km/h a měl dojezd 250km. General Motors přeměnila svůj model „Cornvair“ na elektrický „Electrovair“. Ten měl zrychlení z 0 na 100km/h za 16 vteřin a dojezd až 130km. A firma Yarney se svým vozem Dauphine dokázala ujet 225km průměrnou rychlostí 65km/h.

Elektrické vozy však mají mnohem delší historii. V začátcích automobilismu převládal elektrický motor s olověnými bateriemi nad párou nebo nad výbušným motorem. Dokonce prvním vozidlem, které překonalo rychlost 100km/h bylo poháněno elektřinou a bylo to již v roce 1889!

Koncem šedesátých let řešili konstruktéři zásadní problém, jaký zdroj elektřiny pro pohon auta použít. Bádali nad třemi způsoby. Buď se elektrická energie vyrobí jinde a uloží se ve voze do zásoby, nebo se bude vyrábět přímo v automobilu anebo bude při jízdě napojeno na elektrickou síť. Poslední z možností v té době nebyla moc reálná a tak se zaměřili na první dvě, přičemž v každém z obou způsobů bylo dosaženo různého pokroku.

A tady se nabízí otázka, co se udělalo nebo spíše neudělalo za téměř 60 let od doby zveřejnění tohoto článku. Jak je možné, že do současnosti se po cestách neprohání více elektromobilů, když v článku z roku 1967 uvažují nad tím, že do pěti let by mohlo být běžné si takové auto pořídit? Jistě to byly zmíněné problémy se zdrojem elektřiny, které vývoj pozdržely, ale nechce se nám věřit, že se již dříve nenašla firma, která by elektromobily běžně vyráběla. Asi se dříve nenašel člověk, který má velké finanční zdroje jako je Elon Musk a byl schopen vývoj dotáhnout do konce. Nebo v tom byl zásah mocných, zejména korporací napojených na obchod s ropou či byla na vině jenom nízká poptávka a nepochopení uživatelů? Odpověď necháme na každém z Vás.

Související články

Přestanou se v Holandsku prodávat auta na benzín a naftu?
Přestanou se v Holandsku prodávat auta na benzín a naftu?

Dolní komora nizozemského parlamentu schválila návrh, který zakazuje prodej vozů produkujících emise skleníkových plynů. Jednoduše řečeno, pokud tento zákon projde schvalovacím procesem, v zemi tulipánů si od roku 2025 nekoupíte auta na benzin a naftu… Cílem návrhu je, aby se z nizozemských silnic postupně vytratily auta využívající fosilní paliva, jejichž spalováním unikají do ovzduší skleníkové […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!