Problematika vozidel bez DPF

, 30. dubna 2018, 11:57

První náznaky poškozování a demontáží DPF filtrů se objevili před sedmi roky. Důvodů bylo několik. Drahé DPF, neznalost technologie emisí, cílený výkup DPF, pro obsah vzácných kovů a v neposlední řadě také nízká životnost první generace.

Podle zjištění automobilek není poškozený DPF filtr převládajícím důvodem pro jeho odstranění. Některá „poškození“ souvisí s technickým stavem vozidla a zanedbané údržbě.

Před čtyřmi léty automobilka Ford poukázala na své tiskové konferenci na tento nešvar. Její aktivity převzalo ÚAMK a provedlo rozsáhlou, mediálně známou, kontrolu vozidel na různých parkovištích v ČR (České Budějovice, Kladno, Praha). Poté se přidala státní správa (MŽP, MD, Hl. m. Praha, MČ Praha 7 a Ostrava).

Počet vozidel

Po prvotním zpochybňování celkového počtu vozidel s DPF v ČR (první kusy od roku 2000) se ustálilo množství vozů vybavených DPF okolo 1.200.000 ks vozů.

Propočet: www.uamk.cz/dpf-1-milion

Měření v terénu

Byla provedena řada měření poletavého prachu v Praze: www.uamk.cz/dpf-mereni a na podzim 2017 se Hl. m. Praha rozhodla uskutečnit reálné měření projíždějících vozidel, které provedlo ČVUT s ÚAMK. Konečné výsledky nejsou zatím známy, ale z předběžných víme, že se podařilo změřit okolo 25.000 vozidel a zhruba 10% jich má emisní problémy.

Aktuální stav

Po mediální kampani, která v minulých měsících proběhla, téměř zmizely z webu nabídky na nelegální odstranění DPF filtrů (3 provozovny zavřelo na podnět přímo ÚAMK). Je zastaven výkup barevných kovů z nich a objevují se (3x) nezávislé testy (ASEM, Svět motorů a ÚAMK) DPF filtrů prodávaných na českém trhu. Mnohé nevalné kvality. Výsledky testů nechávají klidnými ČOI a dotčené orgány. Jako v případě polského výrobce JMJ, který si homologace nechává provádět v Irsku.

Problémy s legislativou

Celou problematiku limituje metodika měření emisí na STK, která je nastavena tak, že i vozidlo bez DPF je schopno za určitých podmínek projít nastaveným, velmi benevolentním, limitem. Viz dnešní ukázka protokolů z STK. Jedná se o Evropský předpis platný v celé EU, který je třeba změnit nebo vhodně doplnit.

Problematikovou se intezivně zabývá europoslanec za EPP Tomáš Zdechovský, který zaslal Evropské komisi otázky k zodpovězení:

Otázka k písemnému zodpovězení Komisi
článek 130 jednacího řádu
Tomáš Zdechovský (EPP)

Předmět:      Automobily bez DPF filtrů v České republice

Na českých silnicích v posledních letech přibývá stále více vozů, které mají nefunkční nebo odstraněný filtr pevných částic (DPF). Podle posledních odhadů ÚAMK se jedná o více než jeden milion vozů. Důvodů k odstranění těchto filtrů je několik – jsou drahé, dochází k jejich cílenému výkupu, je zde často neznalost technologií emisí. Největším problém je, že v České republice není v současné době možné efektivně postihovat tento nešvar, neboť metodika měření emisí na STK je nastavena tak, že i vozidlo bez DPF je schopno za určitých podmínek projít benevolentním limitem. Stejně tak není při běžné kontrole zcela možné provozovat pravidelné a důsledné kontroly ze strany dopravní policie.

Ptám se Evropské komise, zda tento problém monitoruje? Zda plánuje v tomto ohledu nějaké kroky, jak problém řešit na celoevropské úrovni, aby zabránila nelegálnímu pohybu automobilů bez filtrů pevných částic?

Související články

Záznam konference o stočených tachometrech a DPF filtrech
Záznam konference o stočených tachometrech a DPF filtrech

Podívejte se na záznam tiskové konference o problematice stáčení tachometrů, měření emisí a především o nefunkčních filtrech pevných částic. Konference proběhla 30.4. od 10:00 za účasti europoslance Tomáše Zdechovského a dalších expertů.

Stáčení kilometrů je celoevropský problém, říká europoslanec Tomáš Zdechovský
Stáčení kilometrů je celoevropský problém, říká europoslanec Tomáš Zdechovský

Europoslanci z Výboru pro dopravu (TRAN) jednoznačnou většinou přijali zprávu o boji proti stáčení kilometrů, která vyzývá Evropskou komisi k přijetí celoevropského řešení problematiky. To by mělo být ve formě využití z Belgie známého systému car-pass a také speciálního nástroje umístěného v automobilu, který by přetáčení znemožnil. Pokud budou opatření přijata, zvýší se tak nejen ochrana nakupujících, ale […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!