Motorizace na kolizním kurzu bez dohody o brexitu

, 21. září 2020, 14:28

Pouhých 15 týdnů před koncem přechodného období vedoucí představitelé automobilového průmyslu v EU a Velké Británii znovu požadují dohodu o volném obchodu, než se brexit bez dohody stane realitou. Stačí poukázat na to, že neexistence dohody by znamenala ztráty obchodu mezi EU a Spojeným královstvím až ve výše 110 miliard EUR do roku 2025 a nezahrnuje ztráty téměř 100 miliard EUR v důsledku pandemie koronaviru.

Přední organizace zastupující výrobce vozidel a výrobce komponentů v celé EU, jako je Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) a Evropská asociace výrobců automobilových dílů (CLEPA), spolu s 21 národními asociacemi, dnes varují, že tento sektor čeká extrémně obtížné období, pokud nebude smlouva uzavřena. Automobilový průmysl proto znovu vyzývá k okamžitému uzavření dohody o volném obchodu (FTA).

„Brexit bez dohody by narušil integrovaný dodavatelský řetězec a nepříznivě zasáhl průmysl. Dopad bude patrný i mimo samotné obousměrné obchodní toky, což se promítne do ztráty pracovních míst a investičních příležitostí. Automobilový průmysl je největším soukromým investorem do výzkumu a vývoje v EU ve výši 60 miliard EUR ročně. Potřebujeme dohodu, která udrží tento sektor globálně konkurenceschopným“  – uvedl Sigrid de Vries, generální tajemník CLEPA.

Proto je tak důležité, aby vyjednavači na obou stranách kanálu nyní udělali vše, co je v jejich silách, aby zabránili neshodám na konci přechodného období. Podle nových výpočtů by to v příštích pěti letech stálo celoevropské automobilové odvětví přibližně 110 miliard EUR, což by ohrozilo pracovní místa v odvětví, které zaměstnává miliony lidí. Je třeba dodat, že automobilový průmysl vytváří každé patnácté pracovní místo v Evropě.

Bez dohody do 31. prosince 2020 by byly obě strany nuceny obchodovat na základě takzvaných nepreferenčních pravidel Světové obchodní organizace (WTO), včetně 10% cla na osobní automobily a až 22% cla na dodávky a nákladní automobily. Vysoké cla samozřejmě zasáhnou i výrobce automobilových dílů, kteří je na jedné straně dodávají pro výrobu automobilů a na druhé straně pro opravy a servis. To vše by zvýšilo výrobní náklady, které by téměř jistě musely být nakonec přeneseny na spotřebitele a mělo by dopad na poptávku, což by způsobilo další problémy pro automobilový průmysl.

Nejbližší doba ukáže, s čím se toto odvětví bude muset vypořádat od 1. ledna 2021. Do konce roku zbývá méně než 15 týdnů. Minulý týden britský premiér oznámil, že podle jeho názoru musí být dohoda uzavřena před zasedáním Evropské rady 15. října, pokud má vstoupit v platnost do konce roku.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!