Bitva o konektor OBD přináší ovoce

25. září 2020, 12:56

Prvního září tohoto roku vstoupilo v platnost nařízení o homologaci a dozoru nad trhem s motorovými vozidly přijaté v roce 2018. Nařízení, které je reakcí Evropské unie na Dieselgate, obsahuje ustanovení, která jsou nezbytná pro fungování aftermarketu, zejména pro nezávislé servisy. Bez ní by nebylo možné servisovat novější a pokročilejší vozidla a konektor OBD by z vozidel nadobro zmizel.

Několikaletá bitva

V lednu 2016 představila Evropská komise návrh na zlepšení kvality homologací vozidel a zavedení větší kontroly nad výrobci vozidel, jejichž obraz byl poškozen manipulací výsledků výfukových emisí zveřejněných o rok dříve. Byla to skvělá příležitost podílet se na změně znění předpisů o přístupu k informacím o opravách a údržbě (RMI – Repair and Maintenance Information). Její zdokonalení bylo nutné z důvodu použití nepřesných ustanovení nařízení 715/2007 a jejich výkladu ze strany výrobců vozidel, což znesnadňovalo provádění procesu opravy vozidla, a tedy i bezplatného provozu nezávislých servisů. Sdružení FIGIEFA společně se sesterskými organizacemi v jiných zemích usilovala o změny v prospěch tohoto odvětví.

Nová pravidla vyžadují, aby byly informace o opravách a údržbě vozidla poskytovány ve strojově čitelném a elektronicky zpracovatelném formátu, tak aby je servisy mohly používat. To platí také pro připojení jedoucího vozidla (pouze odečítání), dokud nebude nalezeno ucházející legislativní řešení týkající se telematického přístupu k „připojenému automobilu“. Je proto nezbytné zajistit dobrý a efektivní zákaznický servis a zabezpečení identifikace náhradních dílů, která umožní správný výběr vhodných náhradních dílů. Tím se zabrání vrácení náhradních dílů a možným bezpečnostním nebo záručním problémům. V dobách rostoucí technologické složitosti a rozmanitosti značek a modelů vozidel je to pro nezávislé autoservisy klíčová otázka.

Stejně důležité je, že podle příslušných předpisů budou výrobci automobilů stále povinni vybavit vozidla konektorem OBD. Je pravděpodobné, že kdyby nebylo této povinnosti uložené EU, OBD by z automobilů zmizelo a trh aftermarketu by byl zcela vydán na milost a častěji nemilost společnostem, které by poskytovaly technické údaje podle svých vlastních podmínek.

Tím boj o přístup k datům nekončí

Výrobci vozidel stále diskutují o rozsahu působnosti tohoto nařízení a tvrdí, že se to týká pouze vozidel s novou homologací, zatímco Evropská komise v únoru letošního roku vysvětlila, že se tento režim vztahuje na všechna vozidla Euro 5/6.

V současné době probíhají práce na implementaci ustanovení nařízení 858/2018 a dialogů s výrobci vozidel, kteří mají na oblast působnosti nařízení a z toho vyplývající povinnosti jiný názor než zbytek světa. Do řešení se zapojily i branžové organizace: CLEPA, FIGIEFA, ADPA.

„To, čeho jsme dosáhli novým schválením týkající se homologací a RMI, je krokem vpřed a bude mít pozitivní dopad na celý aftermarket a služby v oblasti mobility, které zahrnují více než 500.000 společností zaměstnávajících přes 4,5 milionů osob v Evropě a nabízí služby pro 308 milionů vozidel na silnicích Evropské unie. Další výzvou však je zajistit, aby se Evropská komise zabývala telematickým přístupem k „připojeným automobilům“, aby byla zajištěna účinná hospodářská soutěž, a to stejným způsobem, jakým současná pravidla RMI podporují poskytování služeb a konkurence za stejných podmínek pro všechny dodavatele,“ řekla Sylvia Gotzen, generální tajemnice FIGIEFA.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!