Dá Brusel zelenou vytloukání filtrů částic?

, 5 května 2016, 10:52

Ředitel ASEM Libor Fleischhans, se dohodl včera na schůzce s viceprezidentem německého spolku ASA Haraldem Hahnem na spojení sil v boji proti nesmyslným předpisům na evropské úrovni. Německo, Holandsko i Česko trápí přitom podobné problémy a bylo by tedy smysluplné zaujmout před evropským parlamentem společné stanovisko.

Ačkoliv Brusel jistě nechce, aby se u vozidel se vznětovými motory filtry částic ilegálně vytloukaly, zní legislativní plány do budoucna ( i po roce 2018) tak, že je splní i vozidla úplně bez filtrů nebo s poškozenými filtry. Hranice pro rozpoznání přítomnosti filtru částic byla nastavena na hodnotu 0,7 (!!!), přičemž vozidla s filtrem částic mají hodnoty od 0,00 do 0,03. Hodnoty surových emisí, tedy před filtrací) se pohybují u dnešních vozidel okolo k = 0,15, což je bezmála s rezervou 450% překročení normálních hodnot.

Kde má Evropa problém?
V Holandsku např. zaznamenávají u 8% vozidel hodnoty kouřivosti ukazující na chybějící nebo poškozený filtr částic. Vozidla však i tak prochází. Dosavadně navrhované limity pro vozidla s filtrem částic jsou totiž ve všech jmenovaných zemích (včetně té naší) příliš benevolentní a pokusy ukázaly, že limity navrhované legislativami těchto států plní vozidla již se surovými emisemi, tedy bez filtrace výfukových plynů.

Takové emisní normy jsou výsměchem a přímým návodem k odstraňování filtrů částic, protože tak vysokou hranici kouřivosti plní běžně i více než 15 let stará vozidla s emisní normou EURO 2 – 3 ještě s rozdělovacími čerpadly, samozřejmě ještě bez filtru částic.

​Pokud chceme normou s limitem kouřivosti 0,7 řešit problém ve městech, kde emise prokazatelně zabíjí, když vozidla s filtrem částic kouří běžně jen 0,00 až 0,03, a vozidla bez filtru částic okolo 0,15 až 0,5, pak je takový legislativní návrh výsměchem všem, komu na zdravém prostředí zejména ve městech s vyšší dopravní hustotou záleží.

Že vozidlo s odstraněným filtrem částic pouští do ovzduší stejný počet smrtelných částic jako v součtu několik stovek vozidel s funkčním filtrem, již dokázal doc.Michal Vojtíšek z ČVUT již svým měřením v Praze a Hradci Králové. Byla by proto škoda se z výsledků měření nepoučit a nezaměřit se ve snaze o nápravu přednostně právě na tato vozidla.

Související články

Na letošním Diagnostic Conu vznikla nová asociace ASEM
Na letošním Diagnostic Conu vznikla nová asociace ASEM

Asociace emisních techniků a opravářů (ASEM) je zájmová organizace, jejímž cílem je iniciovat a prosadit změnu systému emisního měření směrem k jeho zlepšení. ASEM chce působit na maximální využití současných technologií tak, aby ohrožení zdraví obyvatel a zatížení životního prostředí v důsledku emisí z dopravy bylo co nejmenší. ASEM současně hodlá rozvíjet obor emisního měření […]

ASEM v hledáčku bruselského internetového deníku EUobserver
ASEM v hledáčku bruselského internetového deníku EUobserver

ASEM i EUobserver se shodli na tom, že nejen česká, ale i evropská legislativa v kontrolách emisního chování vozidel v provozu kulhá za reálnými potřebami se zpožděním asi 20 let. Jen nesnadno lze hledat vysvětlení, proč se emisní kontroly neprovádí v rozsahu a s limity adekvátními dnešním technologiím a stavu, v jakém se nacházejí auta […]

Budoucnost 2023: Technická s emiskami už jen současně!
Budoucnost 2023: Technická s emiskami už jen současně!

Přinášíme článek asociace ASEM, zabývající se nařízením EU o sjednocení pravidel o technických kontrolách. Jejich nedílnou součástí se má stát i zákonem nařízené měření emisí. Samostatně měřit emise se v budoucnu nebude povolovat. V České republice se odhaduje na cca 1.500 podnikatelských subjektů (opraven se statutem „Stanice Měření Emisí“), kterých se toto nařízení týká. Konec […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Anonym, 23 května 2016, 7:53 0 0

je vidět že autor vůbec neví o čem píše, saze z diesla jako takový je velká, že ji vdechnete a vydechnete, kdežto částice z filtru jsou tak malé že je vdechnete a usadí se v plicních komůrkách nadosmrti

Odpověď