Ředitel ASEM Libor Fleischhans, se dohodl včera na schůzce s viceprezidentem německého spolku ASA Haraldem Hahnem na spojení sil v boji proti nesmyslným předpisům na evropské úrovni. Německo, Holandsko i Česko trápí přitom podobné problémy a bylo by tedy smysluplné zaujmout před evropským parlamentem společné stanovisko.
Ačkoliv Brusel jistě nechce, aby se u vozidel se vznětovými motory filtry částic ilegálně vytloukaly, zní legislativní plány do budoucna ( i po roce 2018) tak, že je splní i vozidla úplně bez filtrů nebo s poškozenými filtry. Hranice pro rozpoznání přítomnosti filtru částic byla nastavena na hodnotu 0,7 (!!!), přičemž vozidla s filtrem částic mají hodnoty od 0,00 do 0,03. Hodnoty surových emisí, tedy před filtrací) se pohybují u dnešních vozidel okolo k = 0,15, což je bezmála s rezervou 450% překročení normálních hodnot.
Kde má Evropa problém?
V Holandsku např. zaznamenávají u 8% vozidel hodnoty kouřivosti ukazující na chybějící nebo poškozený filtr částic. Vozidla však i tak prochází. Dosavadně navrhované limity pro vozidla s filtrem částic jsou totiž ve všech jmenovaných zemích (včetně té naší) příliš benevolentní a pokusy ukázaly, že limity navrhované legislativami těchto států plní vozidla již se surovými emisemi, tedy bez filtrace výfukových plynů.
Pokud chceme normou s limitem kouřivosti 0,7 řešit problém ve městech, kde emise prokazatelně zabíjí, když vozidla s filtrem částic kouří běžně jen 0,00 až 0,03, a vozidla bez filtru částic okolo 0,15 až 0,5, pak je takový legislativní návrh výsměchem všem, komu na zdravém prostředí zejména ve městech s vyšší dopravní hustotou záleží.
Že vozidlo s odstraněným filtrem částic pouští do ovzduší stejný počet smrtelných částic jako v součtu několik stovek vozidel s funkčním filtrem, již dokázal doc.Michal Vojtíšek z ČVUT již svým měřením v Praze a Hradci Králové. Byla by proto škoda se z výsledků měření nepoučit a nezaměřit se ve snaze o nápravu přednostně právě na tato vozidla.
Anonym, 23. května 2016, 7:53 0 0
je vidět že autor vůbec neví o čem píše, saze z diesla jako takový je velká, že ji vdechnete a vydechnete, kdežto částice z filtru jsou tak malé že je vdechnete a usadí se v plicních komůrkách nadosmrti
Odpověď