ASEM v hledáčku bruselského internetového deníku EUobserver

16. května 2016, 8:13

ASEM i EUobserver se shodli na tom, že nejen česká, ale i evropská legislativa v kontrolách emisního chování vozidel v provozu kulhá za reálnými potřebami se zpožděním asi 20 let. Jen nesnadno lze hledat vysvětlení, proč se emisní kontroly neprovádí v rozsahu a s limity adekvátními dnešním technologiím a stavu, v jakém se nacházejí auta z odstraněnými či zmanipulovanými emisními systémy tak, aby tyto vůbec nefungovaly. Umožní to i legislativa po 1. 7. 2016?

"Jak jste nás našli?" byla otázka na novináře Petera Teffera z euobserver.com. "Jste novým žralokem mezi asociacemi, co říká vše přímo a bez okolků. Vaši angažovanost v emisních záležitostech a fundovanost v technických detailech nelze v evropských kanálech přehlédnout a Vaše jméno je skloňováno i v komisi pro vyšetřování Dieselgate v souvislosti dalšími výrobci vozidel. A tak jsem tady." konstatoval se zapnutým diktafonem, mimochodem technicky i politicky nečekaně zdatný novinář internetového deníku EUobserver.

 
Peter Teffer je sympatický Holanďan, se kterým si nelze nerozumět. Jen nad oscilogramy tlakových vln v sacím potrubí, ze kterých se "čte" nastavení rozvodů, pronesl úsměvně: "To je pro mne Abraka Dabra", ale jinak měl o tématu emisí široký rozhled.
 
EUobserver je nezávislý on-line deník, který podporuje svobodné myšlení a jednoduchý a srozumitelný projev. Jeho cílem je podporovat evropskou demokracii tím, že lidem poskytuje vysoce kvalitní žurnalistikou informace, se kterými lze rozhodnutí na evropské úrovni kontrolovat. Je neziskovou organizací se sídlem v Bruselu existující od v roku 2000 a je finančně a redakčně nezávislou institucí EU. Tým zkušených novinářů podává denní zpravodajství z hlavního města EU i mimo něj a podílí se na hloubkových vyšetřováních i v tématech zvláštních zájmů. Protože znečištěný vzduch v evropských městech je věcí nás všech, je potřeba najít cestu, jak situaci zlepšit. EUobserver se nepídí po dalších "NOx a CO2-hříšnících", jak by se po emisně zaměřených žalobách na Mercedes Benz v USA a po přiznání Mitsubishi v Japonsku dalo očekávat, nýbrž po zkušebnách pověřených vládami evropských zemí, kterým se veškeré podvody s emisemi odehrály přímo "pod nosem", lépe řečeno přímo na jejich pověřených zkušebnách, kde se schvalují vozidla tzv. typovou zkouškou. Jejich mlčení před i po vypuknutí aféry signalizuje, že zde se dá mnohé objasnit. Existuje mezi zkušebnami a výrobci vozidel tichá dohoda o mlčenlivosti? Jak to, že v USA jejich kontrola funguje a u nás se nedaří nic právně vymáhat? Peter Teffera zajímá, proč z Česka přišly všechny výsledky prováděné evropským nařízením na pověřených zkušebnách s kladným výsledkem, tedy bez jakéhokoliv podezření na emisní podvody. Má snad někdo zájem neodhalit "Defeat device"? Existuje mezi zkušebnami a výrobci vozidel nějaká tichá úmluva o neútočení v zájmu oboustranně prospěšného byznysu?

 

Etikety opravňující k vjezdu do tzv. "emisních zón" na čelních sklech automobilů jsou jen byznysem bez dalšího účelu. Prodá a vylepí ji jakákoliv STK na předložení technického průkazu i vozidlu bez filtru částic a katalyzátoru.

Jak ASEM již informoval, bylo v minulém týdnu s viceprezidentem ASA Haraldem Hahnem v Německu naznačeno, bojují téměř všechny evropské státy s nedostatečnými opatřeními proti znečišťování ovzduší zejména v hustě frekventovaných městech s několikanásobným překračováním emisních limitů. ASEM i EUobserveru potvrdil, že nejen česká, ale i evropská legislativa v kontrolách emisního chování vozidel v provozu kulhá za reálnými potřebami se zpožděním asi 20 let. Jen nesnadno lze hledat vysvětlení, proč se emisní kontroly neprovádí v rozsahu a s limity adekvátními dnešním technologiím a stavu, v jakém se nacházejí auta z odstraněnými či zmanipulovanými emisními systémy tak, aby tyto vůbec nefungovaly. Jak to, že limit kouřivosti stanovený v evropských předpisech pro roky po 2018 splní i dvacetileté auto bez filtru částic s najetým půl milionem kilometrů? Čí je zájem, aby výrobci lezli po zdi, aby limity splnili, ale jakmile se auto octne v provozu, je kontrolováno jen účelově, aby se prodala emisní známka? Kdo má zájem vylepovat známky na všechna auta bez selekce, zda si ji skutečným emisním chováním v silničním provozu zaslouží nebo ne? Je etiketa jen něčím byznysem?
 
Pokud budou normy kontrol vozidel v provozu tak měkké a pro výrobce nových vozidel tak tvrdé, promítne se nesoulad negativně do obou sfér. Nové technologie budou složité a při nákupu nových aut se promítnou do jeho ceny, přičemž stará vozidla udržovat v dobrém technickém stavu či opravovat se prakticky nebude muset, protože následné emisní kontroly budou plnit i vozidla, kde ani jeden z emisních systémů nebude muset být vůbec funkční! Kontrola emisí se v rukou soukromých organizací stala postupem času nástrojem byznysu a svou úlohu přestala téměř úplně plnit.
 
Jak kontroly v evropských státech dnes stojí, jsou prakticky nefunkční. Tolik diskutované a nebezpečné emise dusíku (NOx) nikdo neměří (nejhorší na nich je že jsou neviditelné a jsou pomalým vrahem nás všech), ale přítomnost filtrů částic se posuzuje podle limitu kouřivosti, kterou vozidla stará 15 let s půl milionem na tachometru plní i bez nich. Přičemž stačí jen pohled do výfuku, aby bylo jasné, zda je filtr částic přítomen a zda je funkční. V takové situaci se občan evropského státu jaksi nemůže zbavit pocitu, že se zákonodárce dostatečně nepostaral o ochranu jeho zdraví tak, jak mu zaručuje ústava.

Související články

Dá Brusel zelenou vytloukání filtrů částic?
Dá Brusel zelenou vytloukání filtrů částic?

Ředitel ASEM Libor Fleischhans, se dohodl včera na schůzce s viceprezidentem německého spolku ASA Haraldem Hahnem na spojení sil v boji proti nesmyslným předpisům na evropské úrovni. Německo, Holandsko i Česko trápí přitom podobné problémy a bylo by tedy smysluplné zaujmout před evropským parlamentem společné stanovisko. Ačkoliv Brusel jistě nechce, aby se u vozidel se […]

Co se diskutovalo 5. 5. 2016 na MDČR ohledně měření emisí po 1. 7. 2016?
Co se diskutovalo 5. 5. 2016 na MDČR ohledně měření emisí po 1. 7. 2016?

V diskusi bylo hned několik žhavých momentů, kdy se její členové neshodovali na názorech. Hostem byl i Ing. Jan Procházka ze ŠKODA Auto a.s., aby zde přispěl odborným poradenstvím k nově zaváděné metodice. Diskutovalo se zda nevyřadit zcela z programu měření emisí traktory, u kterých je diagnostika nejednotná a velmi těžko by se u ní […]

Co bude po 1.7.2016 a dočkáme se novel emisní legislativy?
Co bude po 1.7.2016 a dočkáme se novel emisní legislativy?

Jak jistě víte, blíží se konec přechodného období (již od 1. 7. 2016), kdy se na Stanicích měření emisí nebude smět používat jakýsi „odlehčený kompromis“ nové emisní metodiky. V souběhu se zkouškami nových emisních přístrojů s novým softwarovým průvodcem sledoval ASEM po 1.1.2016 celé spektrum problémů u Stanic měření emisí v prvních měsících právě tohoto […]

Budoucnost 2023: Technická s emiskami už jen současně!
Budoucnost 2023: Technická s emiskami už jen současně!

Přinášíme článek asociace ASEM, zabývající se nařízením EU o sjednocení pravidel o technických kontrolách. Jejich nedílnou součástí se má stát i zákonem nařízené měření emisí. Samostatně měřit emise se v budoucnu nebude povolovat. V České republice se odhaduje na cca 1.500 podnikatelských subjektů (opraven se statutem „Stanice Měření Emisí“), kterých se toto nařízení týká. Konec […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!