Přinášíme článek asociace ASEM, zabývající se nařízením EU o sjednocení pravidel o technických kontrolách. Jejich nedílnou součástí se má stát i zákonem nařízené měření emisí. Samostatně měřit emise se v budoucnu nebude povolovat. V České republice se odhaduje na cca 1.500 podnikatelských subjektů (opraven se statutem “Stanice Měření Emisí”), kterých se toto nařízení týká.
Konec deregulace počtu STK na "okres"
Ředitel ASEM Libor Fleischhans seděl minulý týden v rámci aktivit asociace v kanceláři ministra dopravy Dana Ťoka a za pár dní na to i v kanceláři ředitele odboru 150 Ivana Nováka:
"Evropská unie požaduje v rámci svobodného podnikání konec deregulace počtu STK v ČR. A nejenom to. EU nechce samostatnou SME, ale vždy ve spojení s technickou kontrolou. Současné stanice měření emisí však mají na zřízení společného pracoviště TK a ME čas do roku 2023".
"Estékáčka" u nás zatím známe jako "průjezdní linku s velkými vraty na vjezdu i výjezdu. Ale budou takto vypadat i vznikající nová "kontrolní místa", která po novele musí úřad povolit kdekoliv, když splní podmínky technického vybavení? Dovoluji si odhadnout, že nebudou, protože plánovat velkokapacitní linku v době, když jejich počet již není regulován, by byl z ekonomického pohledu risk. Pokud jich začne být v některé oblasti více, budou mezi sebou opět soutěžit, jako tomu bylo nedávno, kdy se ještě na STK nefotografovalo. Podvádění však zatnou tipec online protokoly a fotodokumentace" – říká Libor Fleischhans.
Fotografie německé autoopravny s dlouhou tradicí, kde jsou nabízeny technické kontroly včetně emisí. Nezávislý kontrolní inženýr využívá jednou týdně vybavení dílny a vystavuje osvědčení a vylepuje známky.
Nařízení EU však úplně nezakazuje i variantu technických kontrol s opravami v jednom místě, pokud bude zajištěna dostatečná objektivita nestrannosti. Ta se právě zajišťuje např. focením vozidel, emisními protokoly on-line, přípravou implementace emisních výsledků do již fungujícího CIS (sběr dat z kontrol do centrálního serveru MD).
Na rozdíl od dosavadního způsobu technické kontroly lze se zákazníkem již při samé kontrole prodiskutovat možná řešení problému a finance potřebné k odstranění závad. Někde bude potřeba jen protikorozní nátěr, jinde výměna manžet nebo pouzder kloubů na podvozku.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/45/EU ze dne 3. dubna 2014
CITACE ODSTAVCE Č. (34)
"Kontroloři by při provádění technických prohlídek měli jednat nezávisle a jejich úsudek by neměl být ovlivněn střetem zájmů, včetně střetu zájmů ekonomické nebo osobní povahy. Odměna kontrolorů by proto neměla být v přímém vztahu k výsledkům technických prohlídek.
Členské státy by měly mít možnost stanovit požadavky ohledně oddělení činností nebo povolit soukromým subjektům provádět zároveň technické prohlídky i opravy vozidel, a to i na tomtéž vozidle, v případech, kdy se orgán dozoru přesvědčil, že je zachovávána vysoká úroveň objektivity.
..KONEC CITACE
ASEM: Z uvedeného textu vyplývá, že členský stát by měl povolit jak prohlídky tak opravy, kdy se orgán dozoru přesvědčil, že je zachována vysoká úroveň objektivity.
"Studujte s námi text Evropské direktivy a hledejte v ní témata, která bychom měli znát, aby naší podnikatelskou činnost neobrátilo naruby nějaké mocné lobby, které bude poslancům vysvětlovat znění jinak, totiž "po svém". Pak by se mohlo stát, že se plány mnoha drobných podnikatelů zhroutí a stav se vrátí tam, kde byl minulých 15 let" – vyzývá Libor Fleischhans.
Zde je celý text direktivy.
Komentáře