Společnost Goodyear Dunlop Tires Czech se v rozsáhlém průzkumu zaměřila na úroveň spotřebitelského povědomí o stáří pneumatik a způsobu jeho zjišťování, důvody pro nákup nových pneumatik a další související témata. Stejnému výzkumnému šetření byli podrobeni také slovenští a maďarští řidiči. Výsledky průzkumu, stejně tak jako srovnání jednotlivých zemí, přinášejí zajímavá zjištění.
„Stáří pneumatiky je údaj, který si většina motoristů vykládá nepřesně. Někteří řidiči se domnívají, že pokud koupí novou pneumatiku, vyrobenou před jedním či dvěma roky, kupují pneumatiku s horšími vlastnostmi než má pneumatika vyrobena v daném roce. To je ovšem mylný předpoklad. Nová pneumatika si při dodržení správných podmínek skladování zachovává své původní vlastnosti několik let,“ říká Lenka Majková, Marketing Specialist společnosti Goodyear Dunlop. Možnou příčinou, proč zákazníci nevěnují pozornost stáří pneumatiky, může být skutečnost, že většina řidičů nedokáže správně zjistit její datum výroby. Tento údaj podle DOT kódu na bočnici pneumatiky určí totiž jen 35% českých, 34% maďarských a 28% slovenských řidičů.
Od 8 do 14% respondentů (dle jednotlivých zemí) se mylně domnívá, že staří pneumatik lze zjistit například z dokladu o prodeji nebo podle QR kódu. S tímto kódem se sice mohou spotřebitelé setkat například na pneumatikách Dunlop, avšak tento kód poskytuje nakupujícímu podrobnější informace o výkonnostních kritériích pneumatik a ne o jejich stáří. Zajímavostí jistě je, že 6,5 % maďarských řidičů by dokonce hledalo údaj o datu výroby na ventilku pneumatiky.
Kontrolou data výroby pneumatik při jejich nákupu se zabývá 43% nakupujících v Maďarsku, 35% na Slovensku a jen 31% v ČR. U dotazu, proč kupující nekontrolují datum výroby, přiznává více než polovina českých respondentů, že důvěřuje prodejci. V zahraničí je tato důvěra v prodávajícího obdobná. 30% českých řidičů datum výroby nekontroluje kvůli tomu, že nákup pneumatik, respektive péči o automobil za ně řeší někdo jiný. Na Slovensku tento důvod udává 28% řidičů a v Maďarsku 24%.
Zajímavá situace panuje při uvádění důvodů pro nákup nových pneumatik. Opotřebení dezénu je zásadním argumentem pro výměnu pro 84% slovenských, 79% českých a 67% maďarských řidičů. Tento důvod je sice správný, ale neméně důležité je také sledování užitné životnosti, tedy stáří pneumatiky. Většina řidičů si však tuto skutečnost neuvědomuje a jako důvod pro nákup nových pneumatik ji uvedlo jen 27% maďarských, 24% českých a 23% slovenských respondentů. Zajímavé jsou v tomto směru rozdíly mezi ženami a muži v ČR. Zatímco téměř pětina českých žen nákup nových pneumatik neřeší, protože se jim o auto a vybavení stará někdo jiný, pro 90% českých mužů je stěžejní právě opotřebování dezénu.
V oblasti nákupu nových pneumatik jsou nejkonzervativnější motoristé v Maďarsku, kde jich více jak 60 % kupuje nové pneumatiky v pneuservisu či autoservisu – v ČR je to 49% a na Slovensku 42%. Naopak přes internet nakupuje pneumatiky zhruba třetina českých a slovenských řidičů, v Maďarsku je to jen jedna desetina.
Výzkum byl realizován společností Ipsos Tambor v červenci letošního roku. V České republice do něj bylo zapojeno 505 respondentů, na Slovensku 518 a v Maďarsku 520. Mezi dotazovanými byli zařazeni pouze aktivní řidiči ve věku od 18 do 65 let.
Komentáře