Životnost nových pneumatik

, 7. října 2013, 16:55

V posledních letech se v období sezonního přezouvání pneumatik pravidelně objevují mezi řidiči diskuze o stárnutí pneumatik a životnosti nových pneumatik. Hlavní neznámou pro většinu z nich je, do jakého data výroby lze novou nepoužitou pneumatiku považovat za “novou”. Zásadním sdělením pro všechny řidiče je skutečnost, že neexistují žádná oficiální vědecká ani technická data, jež by jasně stanovovala maximální stáří nové, nepoužité pneumatiky. Prodejci pneumatik však musí dodržovat důležitou podmínku, že nové pneumatiky je nutné řádně skladovat.

„Setkáváme se občas s řidiči, kteří odmítají nakupovat nové pneumatiky vyrobené před rokem či dvěma lety. Své chování následně odůvodňují tvrzením, že pneumatiky považují za staré. Jedná se však o mylný názor. Stanovisko společnosti Goodyear je takové, že by neměla být stanovena žádná konkrétní životnost pneumatik, protože neexistují vědecká nebo technická fakta, na základě nichž by bylo možné určit jakoukoli minimální či maximální životnost osobní nebo nákladní pneumatiky. U renomovaných prodejců lze proto zakoupit bez obav pneumatiky i se starším datem výroby,“  říká Lenka Majková, Marketing Specialist společnosti Goodyear Dunlop. Toto stanovisko sdílí se společností Goodyear Dunlop také Evropská technická organizace výrobců pneumatik a ráfků (ETRTO) i americká Asociace gumárenských výrobců (RMA), jelikož ani podle nich neexistují jakákoli relevantní data k této problematice.

ETRTO uvádí ve své oficiální publikaci mimo jiné doporučení týkající se skladování pneumatik, duší a ráfků. Dokument neobsahuje informace o maximálním stáří nové pneumatiky, nýbrž se soustředí především na pravidla správného skladování, mezi něž se řadí ochrana před vysokými teplotami, výraznými změnami teplot, vlhkostí, ozónem, ultrafialovým zářením, kontaktem s tuky či agresivními chemikáliemi. “Pneumatiky společnosti Goodyear jsou vyráběny v souladu s předpisy ETRTO, díky čemuž jsou velmi odolné vůči přirozenému stárnutí,”  dodává Lenka Majková.

Pokud bychom přesto hledali časové vymezení, do jakého data výroby lze pneumatiky považovat za nové, bylo by jej možné najít například v britské normě BS AU 50. Ta říká, že pneumatiku lze označovat za novou, byla-li vyrobena nejvíce před 6 lety. Národní asociace distributorů pneumatik (NTDA) v této souvislosti uvádí jen 5 let od data výroby. Německé asociace gumárenského průmyslu, výrobců a prodejců pneumatik rovněž tvrdí, že pneumatiky se označují za nové, pokud neuplynulo více než 5 let od data jejich výroby. Za pozornost však stojí i skutečnost, že žádný z dokumentů zmíněných organizací neříká, že po této době pneumatiky nesmějí být prodávány nebo nejsou vhodné ke svému účelu.

Související články

Osobní pneumatika – základní informace
Osobní pneumatika – základní informace

Pneumatika slouží k přenosu výkonu vytvořeného motorem automobilu na povrch vozovky, či jiného podkladu. Přímo tedy ovlivňuje akceleraci, brzdné vlastnosti i celkovou ovladatelnost vozidla. Rozměr styčné plochy pneumatiky a povrchu odpovídá přibližně velikosti lidské dlaně, proto výběr kvalitní pneumatiky, společně s odpovídající údržbou, je klíčový pro bezpečné cestování. Společnost Goodyear Dunlop připravila přehled základních informací, […]

Stáří pneumatik umí zjistit jen 35 % českých řidičů
Stáří pneumatik umí zjistit jen 35 % českých řidičů

Společnost Goodyear Dunlop Tires Czech se v rozsáhlém průzkumu zaměřila na úroveň spotřebitelského povědomí o stáří pneumatik a způsobu jeho zjišťování, důvody pro nákup nových pneumatik a další související témata. Stejnému výzkumnému šetření byli podrobeni také slovenští a maďarští řidiči. Výsledky průzkumu, stejně tak jako srovnání jednotlivých zemí, přinášejí zajímavá zjištění. „Stáří pneumatiky je údaj, […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!